Nivelrikkoinen voi saada kipuihin apua liikunnasta. Sopivia lajeja ovat muun muassa kävely, sauvakävely, uinti, vesijumppa, tanssi, kuntosali ja pyöräily.

Nivelrikko ei ole este liikunnalle. Jumppa saattaa jopa vähentää kipuja. Kiellettyjä lajeja ei ole, mutta mitä rankempaa lajia harrastaa, sitä tärkeämpää on, että hallitsee lajin entuudestaan ja tietää siten itse sen riskit.

 

1. Lähde liikkeelle

Liikunta on välttämätön edellytys nivelpintoja suojaavan nivelruston hyvinvoinnille. Se vahvistaa niveltä tukevia lihaksia, jänteitä ja nivelsiteitä. Liikunta on nivelrikon tärkein  lääkkeetön hoitomuoto. Se vähentää kipua ja parantaa toimintakykyä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nivelille on hyväksi kaikki liikunta, kunhan se tuntuu itsestä miellyttävältä ja mukavalta. Suositeltavia lajeja ovat muun muassa kävely, sauvakävely, uinti, vesijumppa, tanssi, kuntosali ja pyöräily.

 

2. Paranna toimintakykyä

Kaikkein fyysisten ominaisuuksien ylläpitäminen on tärkeää, mutta erityisesti lihaskunnon.  Lihakset tukevat nivelrikkoista niveliä ja vaimentavat nivelpitoihin kohdistuvia kuormituksia.

 

Esimerkiksi hyvä reisilihaksen lihasvoima parantaa polvinivelen toimintakykyä. Koska liikunta saattaa ehkäistä lihomista ja vahvistaa nivelrustoa, voi myös ehkäistä kantavien nivelten nivelrikkoa.

 

3. Vältä kivuliaita lajeja

Mitään ehdottomasti kiellettyjä lajeja ei ole. Liikunta ei saa kuitenkaan aiheuttaa merkittävää nivelkipua, koska pitkään jatkuessaan se taas vähentää intoa liikkua. Liikunta ei saisi myöskään lisätä nivelen vammautumisriskiä, koska nivelvammat altistavat nivelrikolle.

Suositeltavia lajeja ovat sellaiset, joissa niveliin ei kohdistu voimakkaita iskuja eikä yhtäaikaisia voimakkaita puristus- ja kiertoliikkeitä, koska nämä voivat lisätä riskiä nivelruston vaurioitumiselle. Kiellettyjä lajeja ei ole.

 

Asiantuntijana dosentti Jari Arokoski

 

Lue lisää nivelrikosta:

www.niveltieto.net 

www.nivelopas.fi  (Kumppanina nivelrikko - Näin tulet toimeen -opas)

Fyssari

Nivelrikon tai esimerkiksi selkärankareuman osalta liikunta kipua vastaan ja järkeä käyttäen on todella tärkeää. Varsinkin alaraajojen lihaskadon minimointi on todella oleellista. Kun pääsee liikkeelle pysyy myös mieli virkeänä. 

Tilanteessa kuin tilanteessa on mahdollista tehdä lihasvoimaharjoittelua. Jos kyykkääminen ei enään onnistu niin voit tehdä kuminauhan avulla liikkeet vaikka istuen tai maakuulla. Pienikin aktivointi lihaksille minimoi lihaskadon. Lihakset tukevat niveliä ja siten pienentävät kuomitusta kuluneelle "luualueelle".

Ohessa selkärankareumaisen fyssarin vinkkejä treeniin, kun kipu rajoittaa liikettä.

https://innostapersonaltrainer.fi/fysioterapeutin-treeniblogi/nivelrikon...

Hei ! Ja kaunista päivää !

Minulla on nivelrikko lähes kaikissa nivelissä. Onneksi oireet ei ole yhtäaikaa kerrallaan. Työ on ollut raskas ja niveliä kuormittva. 50 luvulla, maalla lapset osalistu vanhempien kanssa monelaisiin hommiin. Tästä kyllä riittäis tarinaa. Mutta tänään, liikunta, nivelien venyttelyt ym on tärkeää, että voisi näin yksin asuva vanhus selviytyä , ilman apua pitempään. Ulkona liikuessa , mieli virkistyy, ja pitää vaan joskus kivut heittää taka-alalle ( Ei tietenkää aina voi !)

Sisältö jatkuu mainoksen alla