Espoolainen Leena Lahti sai personal trainerilta apua liikkumiseensa.
Espoolainen Leena Lahti sai personal trainerilta apua liikkumiseensa.

Etenevä nivelrikko tuo haasteita Leena Lahden liikkumiseen. Personal trainer auttaa löytämään ratkaisut, kun Leena ei pysty tekemään jumppaliikkeitä tavalliseen tapaan.

Leena Lahti, 69, Espoo:

"Palkkasin personal trainerin viime keväänä toipuessani lonkkaleikkauksesta. Minulla on ärhäkkä nivelrikko. Olen aina harrastanut paljon liikuntaa, mutta nivelrikon eteneminen tuo eteen uusia haasteita.

Jos en pysty tekemään jotain, valmentajani löytää ratkaisut. Laitteisiin voi vaihtaa pehmustetun kahvan tai liikkeitä voi tehdä kuminauhan kanssa. Vaihtoehtoja löytyy.

Jäin muutama vuosi sitten eläkkeelle kansainvälisistä järjestötehtävistä, ja liikunta on nykyään etusijalla elämässäni tekstiilitaideopintojen ohella. Käyn viitisen kertaa viikossa jumpassa tai salilla, sauvakävelen, hiihdän ja pyöräilen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jumppaan myös kotona. Teen paljon reisi- ja pakaralihaksia vahvistavia liikkeitä, sillä edessä on toinen lonkkaleikkaus. Hyvä lihaskunto helpottaa liikkumista ja nopeuttaa toipumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Välillä väsyn jatkuviin kipuihin, ja silloin treenarin kannustus on tarpeen. Kun lääkäri kehottaa liikkumaan "kivun sallimissa rajoissa", minulla on taipumusta tehdä sisulla kipurajan yli. Valmentaja muistuttaa palautumisen tärkeydestä.

Kokeilin valmentajaa ensimmäisen kerran 20 vuotta sitten, nivelongelmien alkaessa. Bodaripoika teki minulle ihan mahdottoman ohjelman. Olkapääleikkauksen jälkeen tapasin muutaman kerran treenaria, joka auttoi kuntoutumisessa.

Nykyistä valmentajaa tapaan tarpeen mukaan, esimerkiksi kerran kuukaudessa, ja maksan kertamaksun. Lähettelen myös kysymyksiä ja saan neuvoja sähköpostilla. Saan ohjelman ja opastuksen, mutta harjoittelen omatoimisesti."

Leenan vinkit

  1. Älä tee valmentajan kanssa pitkää sopimusta ennen kuin olette tavanneet pari kertaa. Siten varmistut, pystyykö hän vastaamaan sinun tarpeisiisi. Kalenteriin merkitty sovittu tapaaminen valmentajan kanssa parantaa harjoittelumotivaatiota. Apu on erityisen tärkeää, jos vasta aloittelee liikuntaa tai ylipainoa on kertynyt paljon.
  2. Tasapainoa on hyvä harjoitella päivittäin. Seison ja kyykistelen tasapainolaudalla hampaita pestessä aamuin illoin.
  3. Liity kuntokeskuksen asiakkaaksi. Keskuksissa on päivisin hyviä seniorijumppia ja -klubeja.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2017.

Sisältö jatkuu mainoksen alla