Naisten terveellisemmät elintavat ja matalampi kynnys käyttää terveyspalveluita näkyy miehiä vähäisempänä kuolleisuutena vakaviin sairauksiin.

Sukupuolten eroja terveyspalvelujen käytössä ja omasta terveydestä huolehtimisessa pohtii Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijaprofessori Mika Gissler blogissaan THL:n verkkosivuilla.

–Suomalaiset miehet kuolevat sydän- ja verisuonitauteihin kaksi kertaa yleisemmin kuin naiset. Tapaturman tai väkivallan uhrina suomalaismies kuolee kolme kertaa naista useammin. Myös syöpäkuolleisuus on suomalaismiehillä 50 prosenttia naisia korkeampi.

Naisilla syöpäseulontaa – miehillä ei

Gissler muistuttaa, että naiset käyttävät enemmän terveyspalveluita osittain siksi, että heille niitä on tarjolla enemmän.

– Monet ehkäisevät terveydenhuollon palvelut on suunnattu naisille. Kohdunkaulansyövän ja rintasyövän seulontoja tehdään naisille.

– Sen sijaan eturauhassyöpää ei ole viralliseen seurantaohjelmaan liitetty, koska sen tehosta ei ole takeita. Seulonnalla löytyy kyllä eturauhassyöpiä, mutta monet ovat hyvin hitaasti kehittyviä ja vaarana on syövän ylihoitaminen.

Biologiakin selittää palvelujen käytön eroa. Naiset synnyttävät, mikä kerryttää terveyspalvelujen käyttöä.

Eroja voi Gisslerin mukaan syntyä myös siitä, kuinka eri tavoin naiset ja miehet kokevat ja havaitsevat oireensa, arvioivat oireensa vakavuutta, hakevat apua ja kuinka he kertovat lääkärille tai hoitajalla vaivastaan.

Elintavoilla iso merkitys

– Erot terveydentilassa johtuvat kuitenkin pitkälle elintavoista, ja niihin on mahdollista vaikuttaa hyvinkin paljon, Gissler kirjoittaa.

Miesten tarveyttä uhkaavista elintapaeroista kertoo muun muassa THL:n Aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -kysely, jossa näkyy miesten naisia runsaampi tupakointi ja alkoholin käyttö.

Naisista 50 prosenttia on kyselyssä ilmoittanut syövänsä kasviksia päivittäin, miehistä 35 prosenttia. Liikuntaa miehet ja naiset harrastavat vähintään kolmesti viikossa lähes samaan tahtiin. Ylipainoisia on miehistä 59 prosenttia ja naisista 41 prosenttia.

Lähde: www.thl.fi

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju