ET-lehden 54-vuotias lukija haluaisi kiinteytyä – mutta onnistuuko se vielä, jos taustalla ei ole säännöllistä liikuntaharrastusta? Fysioterapeutti Marianne Kyrklund vastaa.

Onko löysää keskivartaloa mahdollista saada kiinteäksi 54-vuotiaana, jos en ole jumpannut säännöllisesti? Kuinka kauan pitää treenata, että tuloksia näkyy? Pitääkö ruokavaliota muuttaa? Vaikuttaako kiinteytyminen painoonkin, siis laihdunko?

- Ella ylipainoinen

Fysioterapeutti Marianne Kyrklund vastaa:

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lihasten vahvistaminen. Lihaskuntoharjoittelu vähintään kolme kertaa viikossa parantaa lihasvoimaa jo muutamien harjoitusviikkojen jälkeen, koska hermo-lihastyö aktivoituu.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lue lisää: Näin saat lisää lihasvoimaa yli 55-vuotiaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoitit, että sinulla on ylipainoa, joten ruokavalion keventäminen edesauttaa keskivartalon kiinteytymistä. Huolehdi kuitenkin, että saat ravinnosta tarpeeksi valkuaisaineita, sillä ne ovat lihasten rakennusaineita ja pitävät nälkää loitolla.

Kuntoon Pirkko Mannolan kotijumpalla - katso tästä ohjeet

Keskivartalon kiinteytyminen näkyy varmasti vyötärön kaventumisena nopeammin kuin elopainon keventymisenä. Tiivis lihasmassa painaa enemmän kuin höttö, pullataikinamainen kudos. Säännöllinen liikunta, esimerkiksi päivittäinen kävelylenkki yhdistettynä jumppaan tehostaa kiinteytymistä. 

Vierailija

Kyllä voi! Oikeat voimistelu liikkeet tai/ja voimistelu välineitä käyttämällä se onnistuu. Tietysti ruokavalio jne tulee olla kohdallaan jos ihan Tarsaniksi tahtoo =)

Liikunta_on_parasta

Hei

Kyllä voi syödä hiilareita, suklaata + muita herkkuja. On tietysti mietittävä paljonko.

Ystävistä löytyy noita kavereita jotka laskee kaiken ja namut on mustalla listalla.

Ei ne vain laihdu tai ole muuten paremmassa kunnossa. Ottakaa järki käteen ja marjat voi jättää pakastimeen ei ne ole sen kummoisempia ruokalähteitä kuin mitkään muutkaan. Liikkukaa niin ei ole aikaa syödä ja juokaa vettä tai vaikka kaljaa. Näin laihtuu ja elämä on mukavan leppoisaa, ei ihmisen tarvitse olla nyljetyn oravan näköinen. Hakekaa itsellenne sellainen liikkumismuoto että teillä on hauskaa, kaikki muu tulee siinä mukana. Suuri riski lihomiseen on myös työmaa-ruokailu, missä syödään koko rahan edestä vaikka paljon vähempi riittäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla