Tiesitkö, että mustaherukka voi ärsyttää herkkää vatsaa? Tai että kiiwi on kovaan vatsaan tehokkaampi kuin luumut? Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ratkoo herkkävatsaisten ruokaongelmia.

Herkkävatsaisista suuri osa saa ruokavaliomuutoksella helpotusta oloonsa. Tätä mieltä on ravitsemusterapeutti ja Herkän vatsan valinnat -kirjan (Kirjapaja) juuri julkaissut Reijo Laatikainen. Hän on työssään erikoistunut herkkävatsaisten ongelmiin ja ruokavalioihin. Usein vatsan ongelmia lähdetään hänen vastaanotolla ratkomaan erityisesti syömisten kautta.

– Ja erityisen tarkka kannattaa olla siinä, mitä ei syö, hän huomauttaa.

Herkkävatsaisten ruokavaliohoitoa on tutkittu Laatikaisen mukaan tarkemmin vasta viime vuosina. Tutkimusnäyttöä on saatu parhaiten niin sanottujen FODMAP-hiilihydraattien rajoituksesta. Ne ovat huonosti ohutsuolessa imeytyviä hiilihydraatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: Stressi kuriin Fodmap-ruokavaliolla – "lääkäri kehotti kokeilemaan"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä pitää vältellä?

Reijo Laatikainen on nähnyt FODMAP-ruokavalion auttavan moni vatsan ongelmista kärsiviä.

– Se ei tietysti ole automaattisesti vatsan parantava keino, sillä herkkä vatsa voi johtua niin monesta asiasta, Laatikainen toteaa.

Ruokavalion perusta on vatsaa ärsyttävien ruoka-aineiden välttely.. Tällaisia ovat mm. palkokasvit, ruis, vehnä, ksylitoli, sorbitoli, hunaja ja jotkin hedelmät.

– Aika monet ruoka-aineet tulevat asiakkaille yllätyksinä, kuten vaikkapa luumu tai cashew-pähkinät. Myös omena kuuluu herkkävatsaisten välttelylistalle, sillä se sisältää suuria määriä fruktoosia.

"Monet ruoka-aineet tulevat yllätyksinä, kuten vaikkapa luumu tai cashew-pähkinät."

Ruohosipuli ei ärsytä

Sipuli ärsyttää usein herkkävatsaisia. Sen välttely koetaan kuitenkin ruokiin makua antavana usein vaikeaksi. Eikä sen kypsentäminenkään, niin kuin vaikkapa porkkanan kohdalla, juuri helpota oireita.

Reijo Laatikainen suosittelee kokeilemaan sipulin sijaan paljon miedompaa ruohosipulia.

– Myös valkosipulia tulisi välttää. Jos sen maku on itselle tärkeä, kannattaa pilkkoa kynsiä oliivi -tai rypsiöljyyn ja käyttää tätä makua antamaan, Laatikainen neuvoo.

Mustikkaa, ei mustaherukkaa

Kotimaiset marjat ovat Reijo Laatikaisen mielestä ehdottomasti herkkävatsaiselle turvallisempi vaihtoehto kuin ulkomaalaiset.

– Ainoa poikkeus on mustaherukka sen sisältämän runsaan sorbitolin takia, Laatikainen toteaa.

Myös usein vatsaystävällisenä pidetty luumu on FODMAP-ruokavaliossa välteltyjen listalla.

"Kovaan vatsaan kannattaa kokeilla kiiwiä."

– Kovaan vatsaan kannattaa kokeilla kiiwiä, se on aika tehokas.

Ruoka-aineiden lisäksi Laatikainen painottaa annoskokojen tarkastelua.

– Säännöllinen ruokarytmi on herkkävatsaiselle erityisen tärkeää, sillä isot ruoka-annokset pahentavat selvästi vatsaoireita, Laatikainen muistuttaa.

Tärkeää! Näin tunnistat ärtyneen suolen ja elät sen kanssa – 10 kysymystä

Kysely

Onko sinulla herkkä vatsa?

Kyllä
Kyllä
89.0%
Ei
Ei
10.9%
Ääniä yhteensä: 273
Sisältö jatkuu mainoksen alla