Hiilihydraattien laatu on oleellista, jos haluaa muokata ruokavaliotaan. Mutta miten THL:n ravitsemusasiantuntija suhtautuu tiukkaan karppaukseen?

THL:n ravitsemusasiantuntija, ETM Heli Reinivuo ei suosittele ikääntyneille karppausta.

– Ennemminkin kannattaa pitää hiilihydraattien määrä maltillisena ja kiinnittää huomiota hiilihydraattien laatuun. Ruokavaliosta kannattaa karsia vaaleat leivät, leivonnaiset, sokeri, karkit ja limut. Tilalle on hyvä valita täysjyväleipää, kasviksia, marjoja ja hedelmiä, Reinivuo sanoo.

Perunan ja riisin poisjättäminen ei ole ravitsemuksellisesti haitallista, jos ruokavalio sisältää täysjyväviljatuotteita, hedelmiä ja marjoja sekä kasviksia.

Mielenkiintoinen artikkeli: Näin laihdutat terveellisesti

Proteiinin saanti on tärkeätä ikääntyneelle lihaskadon estämiseksi. Osa karppaajista suosii pekonia, mutta ikääntyneen kannattaa valita kalaa sekä vaaleata lihaa, esimerkiksi kanaa ja kalkkunaa.

– Hyviä proteiinin lähteitä ovat myös maitovalmisteet, kuten maustamattomat jogurtit, viilit, rahkat ja raejuustot.

Ummetus on monen ikääntyneen ongelma, jota tiukka karppaus saattaa pahentaa.

Ikääntyneen kannattaa syödä päivittäin täysjyvävalmisteita, kuten ruisleipää. Lisäksi kannattaa opetella syömään pähkinöitä ja siemeniä, jotka ovat hyviä kuidun lähteitä.

Vinkki! Kiusaako ummetus? 10 faktaa vaivasta ja sen hoidosta