Leenalle sopii neljä kunnon ateriaa päivässä. Välipaloja hän ei kaipaa.
Leenalle sopii neljä kunnon ateriaa päivässä. Välipaloja hän ei kaipaa.

Leena Pennasen ruokailutavat muuttuivat, kun hän vieraili Intiassa ayurveda-hoitolassa.

Leena Pennanen, 55, mindfulness-kouluttaja:

”Nuorena söin ihan mitä vain ja kuinka paljon tahansa. Iän myötä aineenvaihduntani on hidastunut ja energiantarpeeni vähentynyt. Olen koulutukseltani elintarviketieteiden maisteri, mutta vaikka minulla on ollut tietoa, olen vasta omakohtaisen kokemukseni kautta ymmärtänyt, miten ruoka vaikuttaa hyvinvointiin.

Pitäisi syödä vähemmän, mutta se ei ole helppoa.

Olen oppinut kuulostelemaan, onko minulla nälkä vai syönkö johonkin tunteeseen.

Olen käynyt muutaman kerran Intiassa ayurveda-hoitolassa. Se on antanut pohjan ruokailutavoilleni. Ayurvedan avulla olen oppinut kuulostelemaan, onko minulla nälkä vai syönkö johonkin tunteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Olen huomannut, että minulle on hyväksi syödä kolme neljä kertaa päivässä ja jättää välipalat ottamatta, jottei mahan tarvitse jatkuvasti sulattaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruokavalio vaikuttaa myös uneen. Jos syön myöhään illalla, nukun huonosti. Alkoholia en voi juoda enää ollenkaan, koska se huonontaa unta. Mitä enemmän syön proteiinia, vihanneksia ja hedelmiä ja mitä vähemmän karkkia, suklaata, sokeria, valkoista vehnää ja nopeita hiilihydraatteja, sitä paremmin voin. Pari vuotta sitten jätin lihansyönnin, en enää tarvinnut sitä.

Kuplavettä en juo, sillä se turvottaa.

Veden juominen on tärkeää, mutta kuplavettä en juo, sillä se turvottaa.

Aamun aluksi juon puoli litraa huoneenlämpöistä vettä. Puuro ei pidä nälkää, ja syön lisäksi juustoa, rahkaa tai raejuustoa. Laitan puuron joukkoon siemeniä ja pähkinöitä.

Tuontihedelmät ovat usein raakoja. Marjat ovat minulle liian happamia, vaikka niitä kuinka kehutaan. Syön mieluummin kunnolla kypsyneitä viinirypäleitä tai banaaneja."

Leenan vinkit 

  1. Pysäytä suorituskaruselli useamman kerran pitkin päivää. Aisti hengitystäsi, se katkaisee ajatuskierteen. Sinun ei tarvitse yrittää hengittää tietyllä tavalla. Riittää, että huomioit sen. Myös aivosi kiittävät sinua.
  2. Rauhoita ruokailu ja antaudu sille. Jätä puhelin ja muut huomiotasi vievät asiat pois. Aisti ruuan maut, hajut ja sen tuntu suussasi. Nauti siitä, että voit ravita itseäsi. Laita haarukka ja leipä välillä lautaselle ja hengitä.
  3. Pidä viiden minuutin mindfulness-meditaatiohetki päivittäin. Tarkoituksena ei ole välitön rentoutuminen, vaan hyväksyvä ja tietoinen pysähtyminen. Asetu tutkimaan uteliaana, mitä tapahtuu kehossasi ja hengityksessäsi juuri nyt.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 4/2017.

Mikä auyrveda?

  • Auyrveda on 3000 vuotta vanha intialainen terveystiede. Sananmukaisesti ayurveda tarkoittaa elämän (ayur) tiedettä (veda). 
  • Auyrvedan mukaan terveys saavutetaan kehon, mielen ja tietoisuuden tasapainolla. Omaa kehoa ja sen antamia viestejä pyritään kuuntelemaan. Vaivojen ja sairauksien ennaltaehkäisy on tärkeää, sillä se on helpompaa  kuin niiden hoitaminen. 
  • Ayurveda korostaa yksilöllisiä hoitoja. Niihin vaikuttavat kunkin ihmisen kehotyyppi, ilmasto ja ympäristö. Jokaisen elämän peruspilareita ovat ruoka, liikunta ja uni.
  • Auyrvedan mukaan kehotyypit rakentuvat kolmen energiaelementin, doshan, ympärille. Yleensä yksi niistä on hallitsevassa roolissa, mutta jokaisessa ihmisessä on jokaista doshaa. Kehon ja mielen häiriötilat johtuvat doshien epätasapainosta. Kehotyyppejä on kaikkiaan seitsemän.
  • Ayurvedinen ruokavalio riippuu kehotyypistä ja vuodenajasta. Kaikki terveelliset ruuat eivät ole terveellisiä kaikille, sillä ihmisillä on erilainen kehonrakenne ja aineenvaihdunta.
  • Intiassa Ayurvedaa varten on perustettu oma ministeriö. WHO (World Health Organisation) on lausunut, että auyrveda on yksi täydentävistä hoitomuodoista, joiden käyttöä tulisi kehittää edelleen rinnakkain länsimaisen lääketieteen kanssa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla