Vatsaa hellivää kuitua voi tuoda ruokavalioon monella tapaa.

1. Muista marjat

Marjoista saat sekä vatsan toimintaa tukevaa liukenematonta kuitua että kolesterolia alentavaa liukenevaa kuitua.

Pakasta marjasekoitus kerta-annoksena. Se on helppo ottaa illalla jääkaappiin ja kipata puuron päälle aamiaisella.

2. Enemmän kasviksia

Paloittele annosrasiaan päivän aikana napsittavat tuoreet kasvikset: kukkakaalia, porkkanaa, kurkkua ja kirsikkatomaatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kasviksia voi myös upottaa taikinoihin: porkkanaraastetta sämpylätaikinaan ja kesäkurpitsaa tai omenaa suklaakakkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Kourallinen pähkinöitä

Pähkinöistä ja siemenistä saa hyvää tekeviä pehmeitä rasvoja, mutta ne ovat myös erinomaisia kuidunlähteitä.

Pari ruokalusikallista päivässä riittää, ja lajeja kannattaa vaihdella.

4. Papupata porisemaan

Suomalaisilla on varaa lisätä papuja ruokavalioon. Tavalliseen lihapataan voi laittaa purkillisen keitettyjä kikherneitä tai papusekoitusta tuomaan makua – ja lisää kuitua.

Muista myös tutut herneet!

5. Täysjyvä on paras

Kotimainen täysjyväviljasta leivottu ruisleipä on kuitukuningas! Yhdestä viipaleesta saat viidenneksen päivän kuiduntarpeesta.

Jos haluat lisäksi kokeilla leseitä, lusikallinen päivässä on hyvä aloitus. Juo tavallista enemmän vettä leseiden kanssa.

6. Superpuuro yhdistelemällä

Kauran kuitu on kolesterolia alentava ja verensokeria tasaava ihmeaine.

Jo valmiiksi mahtavan kuituinen kaurapuuro muuttuu huippuateriaksi, kun lisäät päälle pähkinöitä ja marjoja.

Lähteet: sydan.fi, terveyskirjasto.fi, maajakotitalousnaiset.fi

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 12/2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla