Saat kurpitsansiemenistä parhaan hyödyn, kun nautit ne rikottuina tai pureskelet hyvin.

Paljon kivennäisaineita

Kurpitsansiemenet ovat terveyttä edistävä lisä ruokavalioon. Siemenet sisältävät kuitua, pehmeää rasvaa, proteiinia sekä monipuolisesti vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten magnesiumia, rautaa, mangaania, sinkkiä ja K-vitamiinia.

Tuhtia syötävää

Kovin kevyttä ruokaa siemenet eivät ole: 100 grammassa kurpitsansiemeniä on 46 grammaa rasvaa, pääasiassa terveellistä tyydyttämätöntä rasvaa.

Pureskele kunnolla

Ihmisen ruuansulatuskanavassa ei ole entsyymejä, jotka pilkkoisivat kokonaisia siemeniä. Jos siemenet nielaisee kokonaisina, ne soljuvat ruoansulatuksen läpi ja ravintoaineet hulahtavat hukkaan. Kokonaisinakin siemenet kuitenkin edistävät vatsan toimintaa. Rikotuista siemenistä ravintoaineet imeytyvät paremmin, joten siemenet kannattaa hajottaa joko rouhimalla vaikkapa morttelilla tai pureskelemalla ne kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mainioita myslissä

Kurpitsansiemenet ovat hyvä kasvikunnan proteiinilähde: 100 grammaa siemeniä sisältää 24 grammaa proteiinia. Siementen proteiinissa ei ole kaikkia ihmisen tarvitsemia amino­happoja. Siksi kurpitsansiemeniä kannattaa yhdistää esimerkiksi palkokasveihin tai eläinkunnan tuotteisiin, kuten jugurttiin tai rahkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla


Turvallinen päiväannos

Kurpitsansiemeniin ja muiden öljykasvien siemeniin kertyy maaperästä jonkin verran raskasmetalleja, kuten nikkeliä ja kadmiumia. Niiden liikasaannin välttämiseksi Elintarvike-turvallisuusvirasto Evira suosittelee syömään siemeniä enintään 15 grammaa eli kaksi ruokalusikallista vuorokaudessa. Lisäksi eri siemenlajeja kannattaa syödä vaihdellen.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla