Omenoissa on terveellisiä flavonoideja, runsaasti C-, B- ja E-vitamiineja sekä LDL-kolesterolia alentavaa kuitua, joka hellii vatsaa ja pitää kylläisenä pitkään.
Omenoissa on terveellisiä flavonoideja, runsaasti C-, B- ja E-vitamiineja sekä LDL-kolesterolia alentavaa kuitua, joka hellii vatsaa ja pitää kylläisenä pitkään.

Suomen viljellyimmät hedelmäpuut kypsyttävät vitamiinipommeja.Omenalajikkeiden ravintoaineissa ei ole eroa, mutta niiden maut vaihtelevat paljonkin.

Eri omenalajikkeiden ravintoaineissa ei ole eroa, mutta niiden maut vaihtelevat paljonkin. On makeita, hunajaisia, jopa persikkaisia, happaman kirpakoita, viinihappoisiakin. Myös monista tutuista lajikkeista voi maistaa erilaisia aromeja maustepippurista anikseen ja mantelista muskottiin. Satokausi on mainio ajankohta tutustua makuihin. Katso, mitkä lajikkeet sopivat parhaiten hilloiksi, mehuiksi, kuivaukseen ja soseiksi.

Valkea kuulas

Rapea, erittäin mehukas, aromikas ja melko hapan. Sopii säilöntään, hilloiksi, mehuiksi tai kuivaukseen.

Heta

Mehukas, kevyen aromikas ja makeanhapan. Hyvä yleisomena. Käytä ruokiin ja säilöntään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Punakaneli

Selvästi kanelilta maistuva, imelä ja mietohappoinen omena. Hyvä talousomena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Melba

Mehukas, makeahko ja rapea. Maultaan monipuolinen, miedosti happoinen ja hienoarominen syysomena. Sopii hyvin soseeksi ja mehuksi.

Raike

Mehukas syysomena, jonka maku on aluksi hapokas, mutta muuttuu kypsyessään aromikkaaksi. Sopii mehustukseen ja tuorepuristukseen.

Lue myös:

Sisältö jatkuu mainoksen alla