Liike on lääke selkäkipuunkin. Entä tuovatko kotiin ostettavat jumppavälineet apua vaivoihin? Testasimme muutamia.

Jos olet selkävaivainen, voit lohduttautua sillä, että et ole vaivoinesi yksin. Ne nimittäin koskettavat melkein jokaista suomalaista jossain vaiheessa elämää.

Nykytutkimus näyttäisi osoittavan, että mitä pidemmälle elämme, sitä merkittävämmin elintavat vaikuttavat selän hyvinvointiin. Siksi liikunta on tietysti elintärkeää, mutta myös riittävän unen ja henkisen hyvinvoinnin on todettu pitävän selkäkivut parhaiten loitolla. Eikä liikunnan tarvitse olla välttämättä kovin mahtipontista, pienet kotikonstitkin helpottavat. Testasimme niistä muutamia.

Kokeile edestakaista liikettä

Selätin on suomalainen keksintö, pientä avaruusalusta muistuttava lätyskä kiekko, joka pyörii jalkojen alla. Sillä voi seistä, istua, jumppailla ja jopa punnertaa. Pääasia on, että kiekko liikkuu tasaisesti edestakaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kiekko on kokeilussa yllättävän helppo käyttää ja parin kerran jälkeen edestakainen liike löytyy kuin itsestään. Hiljalleen polvet alkavat joustaa yhä enemmän ja vispaamiseen löytyy tehoa. Itse asiassa varsin vaivatonta jumppaa vaikka television katseluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pientä liikettä pepun alla

Pepun alle livautettava liiketehostin lupaa pitää alaselän lihakset istuessa pienessä liikkeessä. Englantilaisen sängynlämmittimen ja hiirimaton risteytykseltä näyttävä tyyny on todella vaatimaton ilmestys. Pienen kokonsa ansiosta tyynyä on kuitenkin helppo kantaa mukana. Ja täytyy myöntää, että viikon kokeilun jälkeen tyynystä alkaa tulla jo vähän riippuvaiseksi.

Kotikonsteja ja pikku askartelua

Jos kipu kiristelee enemmänkin hartioiden ja lapojen alueella, kannattaa kokeilla halpaa apuvälinettä. Kaksi tennispalloa teippaantuu näppärästi yhteen vahvalla eristyteipillä. Pallopari asetetaan lattialle ja oma selkä niiden päälle. Palloja kannattaa vierittää selkärangan molemmin puolin ja etsiä selästä mojovimmat kohdat pallolle möyhennettäviksi.

Laiskempi saa viritettyä pallot ilman teippauksia vaikkapa tennissukan sisään ja sitomalla varren ympärille solmun. Ahkera esteetikko voi virkata rentoutuspalloille oman päällisen.

Rentouttava jumppapallo

Jumppapalloja löytyy monen kokoisia, liikkeissäkin on vain mielikuvitus ja omat lihasvoimat rajana. Suuren pallon päällä kannattaa kokeilla tasapainoilua vaikka vain istumalla sen päällä jalat irti maasta. Keskivartalon pienet lihakset joutuvat kummasti töihin.

Pienestä jumppapallosta, niin sanotusta pilatespallosta (halkaisija noin 26 cm), löytyy selän rentouttamisessa yllättävän paljon iloa. Kokeile vaikka ottaa pallosta ilmaa pois sen verran, että siitä tulee löysähkö. Asetu lattialle selälleen, jalkapohjat lattiassa, lantionlevyisessä asennossa. Asettele pallon polvien väliin ja paina polvia yhteen ja vedä mahaa samalla sisään, lantion lihakset pitävät turvallisesta liikkeestä.

Jos otat vielä enemmän ilmaa pois, niin että pallosta tulee melkein tyhjä, ja asetat sen lattialla ristiselän alle, pallo rentouttaa mukavasti alaselkää. Pidä edelleen jalkapohjat maassa ja pyörittelee pallonlituskaa hitaasti selkäsi alla.

Tiedustelut: Selätintä saa sinisenä tai vaaleanpunaisena, 64,50 e, verkkokaupasta www.selatin.fi, liiketehostinta, 88,70 e, myy Selkäliiton verkkokauppa, www.selkakauppa.fi. Jumppapalloja myydään erikokoisina muun muassa marketeissa ja urheiluvälineliikkeissä.

Selkätutkimuksista lisää mm. www.ttl.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla