Alzheimerin taudin puhkeamiseen vanhemmalla iällä ei yleensä ole yhtä syytä, vaan siihen vaikuttaa monta tekijää yhtä aikaa. Tässä asiantuntijan neuvomat 5 asiaa, jotka ehkäisevät sairastumista.

1. Vältä pään vammoja.

Jatkuvista pään kolauksista kärsivillä urheilijoilla on tavallista suurempi riski saada aivosairaus. Yksittäinen pieni pään vamma ei aiheuta Alzheimerin tautiin sairastumista, mutta jokaisen pahan kolhun välttäminen on kotiinpäin.

2. Hoida valtimotautien riskitekijät.

Tupakointi, korkea kolesteroli, korkea verenpaine ja diabetes lisäävät todennäköisyyttä sairastua Alzheimerin tautiin. Jos kolesteroliarvoja ja verenpainetta ei saa elämäntavoilla kohdilleen, niitä on syytä hoitaa lääkityksellä. Myös mahdollisen diabeteksen hoidossa pitäisi saavuttaa tasapaino. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa riskitekijöiden hoitamista, mutta parempiin tuloksiin päästään, jos elämäntapamuutokset ja tarvittava lääkitys aloitetaan jo keski-iässä.

 3. Jos käytät alkoholia, ota vain niukasti. 

Alkoholista ei ole aivoille mitään hyötyä pieninäkään annoksina, ja ainakin isoina annoksina käytettynä siitä on haittaa. Lääketieteellistä riskirajaa Alzheimerin taudin suhteen ei voi asettaa, mutta jos alkoholia käyttää, niin kannattaa pysyä kohtuudessa ja noudattaa suosituksia. Voimassa olevan suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan naisen ei tulisi käyttää enempää kuin 10 grammaa puhdasta alkoholia vuorokaudessa eikä miehen yli 20 grammaa vuorokaudessa.

Yksi alkoholiannos sisältää 12 grammaa alkoholia. Alkoholiannos on 0,33 l pullollinen keskiolutta, 12 cl annos puna- tai valkoviiniä tai 4 cl annos väkeviä.

4. Harrasta liikuntaa.

Joissakin tutkimuksissa säännöllisen liikunnan on todettu suurentavan aivojen muistikeskusta, hippokampusta. Liikunta näyttää kiihdyttävän myös uusien hermosolujen syntymistä. Näissä tutkimuksissa koehenkilöt tekivät kolme kertaa viikossa noin 40 minuutin reippaan kävelylenkin Liikunnan ei siis tarvitse olla kovaa rääkkiä, jo arkiliikunnasta on hyötyä.

5. Ole sosiaalinen.

Jos kärsit yksinäisyydestä, hakeudu ihmisten seuraan. Kaikenlainen sosiaalisuus stimuloi aivoja ja parantaa niiden terveyttä. Yksinäisyys voi olla riski, mutta vain jos se kokee kärsimyksenä. Seuraa voi hakea erilaisista harrastuksista. Ystävätoimintaa on tutkinut muun muassa Vanhustyön keskusliitto (Ystäväpiiri-toiminta) ja sitä järjestävät myös esimerkiksi Punainen risti, monet seurakunnat ja Helsinki Missio.

Toisaalta: jos viihdyt yksin, ei ole syytä yrittää väkisin olla seurallinen.

Asiantuntijana geriatrian professori Timo Strandberg, Helsingin ja Oulun yliopistot ja Hyks.

Lähteenä myös Anders Hansen: Aivovoimaa (Atena 2017) ja kaypahoito.fi.

Vierailija

Suomen johtava asiantuntija neuvoo: Näin suojelet aivojasi Alzheimerin taudilta

löheinen kirjoitti: Ei tuokaan tutkimus pidä paikkaansa kaikilta osin on sosiaalisia,liikkuvia normaalia elämää eläviä ihmisiä jotka sairastuneet Alzheimeriin,läheltä seurannut! Asiasta on niin monta mieltä kuin on "miestäkin"Toivotaan että löytyisi tietoa ja lääkitystä kamalaan tautiin! Olen myös lähipiiristä huomannut, että ravinnolla on suuri merkitys, kaikkeen sairauteen niin myös Alzheimeriin. Jos syödään vuosikymmenet perunaa, viljaa, sikaa, harvoin kalaa joka on korkeintaa silkkaa...
Lue kommentti