Alzheimerin taudin puhkeamiseen vanhemmalla iällä ei yleensä ole yhtä syytä, vaan siihen vaikuttaa monta tekijää yhtä aikaa. Tässä asiantuntijan neuvomat 5 asiaa, jotka ehkäisevät sairastumista.

1. Vältä pään vammoja.

Jatkuvista pään kolauksista kärsivillä urheilijoilla on tavallista suurempi riski saada aivosairaus. Yksittäinen pieni pään vamma ei aiheuta Alzheimerin tautiin sairastumista, mutta jokaisen pahan kolhun välttäminen on kotiinpäin.

2. Hoida valtimotautien riskitekijät.

Tupakointi, korkea kolesteroli, korkea verenpaine ja diabetes lisäävät todennäköisyyttä sairastua Alzheimerin tautiin. Jos kolesteroliarvoja ja verenpainetta ei saa elämäntavoilla kohdilleen, niitä on syytä hoitaa lääkityksellä. Myös mahdollisen diabeteksen hoidossa pitäisi saavuttaa tasapaino. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa riskitekijöiden hoitamista, mutta parempiin tuloksiin päästään, jos elämäntapamuutokset ja tarvittava lääkitys aloitetaan jo keski-iässä.

 3. Jos käytät alkoholia, ota vain niukasti. 

Alkoholista ei ole aivoille mitään hyötyä pieninäkään annoksina, ja ainakin isoina annoksina käytettynä siitä on haittaa. Lääketieteellistä riskirajaa Alzheimerin taudin suhteen ei voi asettaa, mutta jos alkoholia käyttää, niin kannattaa pysyä kohtuudessa ja noudattaa suosituksia. Voimassa olevan suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan naisen ei tulisi käyttää enempää kuin 10 grammaa puhdasta alkoholia vuorokaudessa eikä miehen yli 20 grammaa vuorokaudessa.

Yksi alkoholiannos sisältää 12 grammaa alkoholia. Alkoholiannos on 0,33 l pullollinen keskiolutta, 12 cl annos puna- tai valkoviiniä tai 4 cl annos väkeviä.

4. Harrasta liikuntaa.

Joissakin tutkimuksissa säännöllisen liikunnan on todettu suurentavan aivojen muistikeskusta, hippokampusta. Liikunta näyttää kiihdyttävän myös uusien hermosolujen syntymistä. Näissä tutkimuksissa koehenkilöt tekivät kolme kertaa viikossa noin 40 minuutin reippaan kävelylenkin Liikunnan ei siis tarvitse olla kovaa rääkkiä, jo arkiliikunnasta on hyötyä.

5. Ole sosiaalinen.

Jos kärsit yksinäisyydestä, hakeudu ihmisten seuraan. Kaikenlainen sosiaalisuus stimuloi aivoja ja parantaa niiden terveyttä. Yksinäisyys voi olla riski, mutta vain jos se kokee kärsimyksenä. Seuraa voi hakea erilaisista harrastuksista. Ystävätoimintaa on tutkinut muun muassa Vanhustyön keskusliitto (Ystäväpiiri-toiminta) ja sitä järjestävät myös esimerkiksi Punainen risti, monet seurakunnat ja Helsinki Missio.

Toisaalta: jos viihdyt yksin, ei ole syytä yrittää väkisin olla seurallinen.

Asiantuntijana geriatrian professori Timo Strandberg, Helsingin ja Oulun yliopistot ja Hyks.

Lähteenä myös Anders Hansen: Aivovoimaa (Atena 2017) ja kaypahoito.fi.

Vierailija

Suomen johtava asiantuntija neuvoo: Näin suojelet aivojasi Alzheimerin taudilta

löheinen kirjoitti: Ei tuokaan tutkimus pidä paikkaansa kaikilta osin on sosiaalisia,liikkuvia normaalia elämää eläviä ihmisiä jotka sairastuneet Alzheimeriin,läheltä seurannut! Asiasta on niin monta mieltä kuin on "miestäkin"Toivotaan että löytyisi tietoa ja lääkitystä kamalaan tautiin! Olen myös lähipiiristä huomannut, että ravinnolla on suuri merkitys, kaikkeen sairauteen niin myös Alzheimeriin. Jos syödään vuosikymmenet perunaa, viljaa, sikaa, harvoin kalaa joka on korkeintaa silkkaa...
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.