Perimään ei voi vaikuttaa, mutta kaikkiin muihin verenpainetta nostaviin tekijöihin voi. Verenpaine laskee useimmilla, jos vähentää suolan käyttöä.

1. Mitä verenpaine on?

Verenpaine tarkoittaa valtimoissa vallitsevaa painetta. Supistuva sydän ja toisaalta verisuonien vastus luovat verenpaineen.

Verenpaine ilmoitetaan kahdella luvulla. Systolinen paine eli yläpaine kuvaa painetta sydämen supistumisvaiheen aikana, kun supistuva sydän työntää verta verenkiertoon. Diastolinen paine eli alapaine kuvaa lepovaiheen aikaista painetta. Verenpaine ilmoitetaan elohopeamillimetreissä eli mmHg.

2. Mitkä asiat vaikuttavat verenpaineeseen?

Verenpaine kohoaa, kun ihminen esimerkiksi jännittää, kiihtyy tai liikkuu, ja paine laskee, kun ihminen rentoutuu tai lepää. Myös esimeriksi kylläisyys tai nälkä, liian vähäinen nesteen nauttiminen, kofeiini, lämpötila, kipu ja hengittäminen vaikuttavat verenpaineeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tilapäinen verenpaineen vaihtelu on normaalia. Jos verenpaine sen sijaan on jatkuvasti koholla, sydän ja koko verenkiertoelimistö rasittuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Mistä kohonnut verenpaine johtuu?

Tavallisesti se johtuu länsimaisista elintavoista: liiallisesta suolan käytöstä, liian vähäisestä liikunnasta, ylipainosta, tupakoinnista, runsaasta alkoholinkäytöstä ja stressistä.

Myös perimä vaikuttaa. Osalla ihmisistä kohonnut verenpaine on selvästi periytyvää. Siitä voi olla kyse, jos verenpainetauti todetaan nuorella iällä. Silloin myös vanhemmilla on usein nuorella iällä todettu verenpainetauti.

Verenpaine on lähes aina korkeampi lääkärissä kuin kotona.

Lakritsin ystävillä mustien makeisten sisältämä glykyrretiinihappo nostaa verenpainetta. Kohonnut verenpaine voi johtua myös sairaudesta, kuten esimerkiksi uniapneasta, munuaissairaudesta tai lisämunuaisen hyvälaatuisesta kasvaimesta. Tämä sekundaarinen verenpainetauti selittää muutaman prosentin verenpainetaudista ja on usein parannettavissa.

4. Millaiset arvot kertovat kohonneesta verenpaineesta?

Verenpaine on kohonnut, jos se on ammattilaisen mittaamana 140/90 tai korkeampi. Kotimittauksessa kohonneen verenpaineen raja-arvo sarjamittauksissa on 135/85. Verenpaine on lähes aina korkeampi lääkärin mittaamana kuin kotioloissa. Kotimittaus asianmukaisella laitteella ja oikein tehtynä kuvastaa parhaiten todellista verenpainetasoa.

5. Kenen pitäisi mitata verenpaineensa ja kuinka usein?

Kaikkien olisi hyvä tietää verenpainearvonsa ja tuntea suosituslukemat. Jos verenpaine on optimaalinen eli alle 120/80, riittää tarkistusmittaus viiden vuoden välein. Jos verenpaine on normaali eli alle 135/85, tarkistusmittaus kannattaa tehdä kahden vuoden välein. Kertamittaus riittää, mutta jos verenpaine on näitä lukemia korkeampi, kannattaa tehdä sarjamittaus.

6. Mitä sarjamittaus tarkoittaa?

Jotta kotimittaus kuvastaisi todellista verenpainetta, mittauksia suositellaan tehtäväksi tietyn aikataulun mukaan. Painetasoa kannattaa seurata esimerkiksi neljän päivän ajan.

Ennen verenpaineen mittausta on hyvä olla rauhallisessa paikassa puoli tuntia ja välttää ponnistelua, tupakointia ja kofeiinipitoisia juomia. Mittauksen aikana istutaan tukevasti mutta rennosti selkänojallisessa tuolissa jalat maassa. Käsivarsi tuetaan noin 90 asteen kulmaan siten, että olkavarren ympärille tuleva mansetti ja sydän ovat samalla tasolla. Verenpaine mitataan 5 minuutin paikallaan istumisen jälkeen kaksi kertaa niin, että mittausten välillä on 1–2 minuutin tauko. Molemmat lukemat merkitään muistiin. Suositeltavaa on käyttää hyväksyttyä olkavarsimittaria.

Elintapoihin kannattaa kiinnittää huomiota heti, kun verenpaine alkaa nousta.

7. Kuinka yleistä kohonnut verenpaine on?

Aikuisista suomalaisista noin kahdella miljoonalla on kohonnut verenpaine, suurella osalla tietämättään. Verenpainelääkkeitä käyttää noin miljoona suomalaista. Useimpien suomalaisten verenpaine kohoaa vähitellen iän myötä elintapojen ja mahdollisen perinnöllisen alttiuden seurauksena. Luonnonkansoilla verenpainetaso on iästä riippumatta samalla tasolla kuin suomalaisilla nuorilla eli alle 110/70.

8. Kuinka verenpaineen saa pidettyä kurissa?

Kannattaa kiinnittää huomiota elintapoihin heti, kun verenpaine alkaa nousta. Esimerkiksi suolan käytön vähentäminen ja liikunnan lisääminen voivat laskea verenpainetta yhtä paljon kuin yksi verenpainelääke. Vähäsuolainen ruokavalio tehostaa myös verenpainelääkityksen vaikutusta.

9. Paljonko ihminen tarvitsee suolaa?

Elimistö tarvitsee suolan sisältämää natriumia, mutta tarve suolaksi laskettuna on vain puolitoista grammaa päivässä. Liiallisesti saatuna natrium kohottaa verenpainetta ja vaikuttaa haitallisesti koko sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaan.

Suolansaantisuositus on alle 5 grammaa päivässä. Suomalainen mies käyttää suolaa keskimäärin 9 grammaa, nainen 6,5 grammaa. Saamastamme suolasta 80 prosenttia tulee elintarvikkeisiin lisätystä piilosuolasta.

10. Miksei joidenkin ihmisten verenpaine nouse, vaikka he syövät suolaisia ruokia?

Verenpaineeseen vaikuttaa myös perimä. Suuri osa kohonneesta verenpaineesta on epäsuotuisan ravinnon ja elintapojen sekä altistavien perintötekijöiden yhteisvaikutusta. Perimä vaikuttaa myös siihen, miten voimakkaasti verenpaine reagoi suolan vähentämiselle.

Säännöllinen kestävyysliikunta alentaa verenpainetta.

11. Miten suolan käyttöä voi vähentää, kun saadun suolan määrää ei pysty ruuasta mittaamaan?

Muutos on helpointa aloittaa perustuotteista, kuten leivistä, juustoista ja leikkeleistä. Vertaile tuoteselosteita ja valitse vähäsuolaisempi vaihtoehto. Esimerkiksi jos tavallisesti syöt leipää, jossa on 1,2 prosenttia suolaa, vaihda se leipään, jossa on 0,8 prosenttia suolaa. Makuaisti tottuu vähempään suolaan muutamassa viikossa. Sydänmerkki-tuotteissa suolaa on vähemmän kuin vastaavissa muissa tuotteissa.

Lue myös: Verenpaine koholla? Varo piilosuolaa – näiden ruokien suolamäärä yllättää

12. Miten liikunta ja laihduttaminen vaikuttavat verenpaineeseen?

Ylipainoisella painon pudottaminen laskee verenpainetta. Jos laihduttaa siinä vaiheessa, kun paine on vasta lähtenyt nousuun, voi välttyä lääkitykseltä. Kilojen karistaminen helpottaa aina verenpaineen hoitoa ja usein lääkitystä voidaan vähentää. Liikunta tukee painonhallintaa, ja säännöllinen kestävyysliikunta, kuten reipas kävely tai pyöräily, alentaa myös verenpainetta.

13. Miksi tupakointi kannattaa lopettaa?

Tupakan nikotiini kohottaa verenpainetta tilapäisesti ja nostaa sydämen sykettä. Ketjupolttajalla verenpaine on jatkuvasti koholla. Muilla tupakointi ei välttämättä nosta verenpainetta pysyvästi, mutta se moninkertaistaa kohonneen verenpaineen haittavaikutukset. Tupakointi lisää sepelvaltimotaudin vaaraa, ja jos verenpainekin on koholla, se nopeuttaa vaikea-asteisen verenpainetaudin kehittymistä.

14. Milloin tarvitaan lääkehoitoa?

Lääkehoitoa tarvitaan, jos elintapamuutokset eivät laske verenpainetta riittävästi. Huomattavasti kohonneen verenpaineen lääkehoito voidaan aloittaa heti.

Verenpainelääkkeinä käytetään angiotensiinikonvertaasin (ACE) estäjiä, angiotensiinireseptorin (ATR) salpaajia, kalsiumkanavan salpaajia, nesteenpoistolääkkeitä eli diureetteja ja joskus beetasalpaajia.

Kohonnutta verenpainetta voi seurata sydäninfarkti tai aivohalvaus.

Lääkkeen valintaan vaikuttavat potilaan ikä ja muut sairaudet. Kahden tai useamman lääkkeen yhdistelmä toimii paremmin ja aiheuttaa vähemmän haittavaikutuksia kuin yhden lääkkeen annoksen kaksinkertaistaminen, koska lääkkeet vaikuttavat eri mekanismeilla.

15. Miksi kohonnutta verenpainetta kannattaa hoitaa?

Jatkuvasti koholla oleva verenpaine vaurioittaa vuosien mittaan sydänlihasta ja verisuonia. Seurauksena voi olla valtimotauti, joka voi aiheuttaa sydäninfarktin tai aivohalvauksen. Kohonnut verenpaine on tärkein yksittäinen aivohalvauksen hoidettavissa oleva vaaratekijä. Kohonneen verenpaineen vaikutusta omaan valtimotaudin vaaraan voi arvioida FINRISKI-laskurilla, joka löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta.

Asiantuntijoina kardiologi Kristian Paavonen ja laillistettu ravitsemusterapeutti Mari Kolonen, Suomen Terveystalo.

Lähteinä kaypahoito.fi, sydan.fi, terveyskirjasto.fi.

Artikkeli on julkaistu myös ET Terveys -lehden numerossa 6/2017.

Virpi

Onkohan tähän tullut jokin virhe? 5 v ja 2v ovat liian pitkiä aikoja.

Jos verenpaine on optimaalinen eli alle 120/80, riittää tarkistusmittaus viiden vuoden välein. Jos verenpaine on normaali eli alle 135/85, tarkistusmittaus kannattaa tehdä kahden vuoden välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla