Sekoaako sinun vatsasi kaalilaatikon jälkeen tai kun olet stressaantunut? Monella on ärtynyt suoli tietämättään.

Ärtynyt paksusuoli on tuttu vaiva monelle: vatsa turpoaa ja kipuilee. Ripuli ja ummetus vuorottelevat. Vaivaan on ainakin yhdeksän oiretta.

Ärtyneen suolen oireita ovat:

  1. Turvotus
  2. Ripuli
  3. Ummetus
  4. Ummetus ja ripuli vuorottelevat
  5. Vatsakipu
  6. Nopea täyttymisen tunne ruokailtaessa
  7. Vatsa ei toimi säännöllisesti
  8. Kiire ulostamaan
  9. Epätäydellinen suolen tyhjenemisen tunne

Ärtynyt paksusuoli voi aiheuttaa vain jotakin  näistä oireista. Se voi olla ripulipainotteinen tai ainoa oire on vatsan turvottelu tai kipuilu. Se saattaa ilmetä niin, että ummetus ja ripuli vuorottelevat.

Vinkki! Suolisto terveeksi – viisi vinkkiä tasapainoon

– Kun puhutaan herkästä vatsasta, sillä ymmärretään yleensä ärtyvä suoli -oireyhtymää. Pääosa oireista on  paksusuoliperäisiä. Vähintään viidellä prosentilla suomalaista on tämä vaiva, kertoo professori Martti Färkkilä.

Se ei ole mikään nykyajan elintasosairaus eikä suomalaisten erikoisominaisuus, vaan sitä on esiintynyt aina ja kaikkialla.

Stressi käy vatsan päälle

Yleensä hoitoon hakeudutaan vasta, kun oireet ovat kovin invalidisoivia tai ripuli on jatkunut pitkään. Professori Färkkilällä on kuitenkin tarkat ohjeet, milloin lääkäriin pitää mennä.

– Lääkäriin pitäisi ottaa yhteyttä heti, jos oire on uusi ja potilas on yli 50-vuotias, mikäli vaivat ilmantuvat äkkiä ja vatsavaivoista kärsivä laihtuu. Myös jos on verta ulosteessa tai suvussa paksusuolensyöpää.

Toiminnallisten vatsavaivojen taustalla on usein stressi. Kun on psyykkisesti kovilla, suolisto on tavallista herkempi ja supistelee poikkeavasti.

Lue myös: 10 kysymystä ärtyneestä suolesta

Unohda kaali ja sipuli

– Jotkut ravintoaineet saattavat aiheuttaa vatsa- tai suolisto-oireita.  Osa hiilihydraateista ei imeydy. Ne lisäävät kaasun muodostusta. Niitä on muun muassa viljassa, omenissa, päärynöissä, kirsikoissa, aprikooseissa ja luumuissa.

Kaali ja sipuli ovat Färkkilän mukaan pahimmasta päästä. Joillekin oireita aiheuttavat sienet ja palkokasvit, makeutusaineista, ksylitoli ja sorbitoli. Myös niin sanotut vatsajugurtit, joissa on sokeria, voivat ärsyttää vatsaa.

Diagnoosi on helpotus

Taudin diagnoosi perustuu pitkälti potilaan tuntemuksiin. Tyypillistä on, että kipu ja muut oireet helpottavat, kun suoli toimii. Tähystystutkimuksia tarvitaan vain poikkeustapauksissa.

– Useimmat tulevat oikein hyvin toimeen vaivojensa kanssa ruokavalio- ja elintapamuutoksin. Monet huomaavat, että esimerkiksi kun työstressiä on vähemmän, vähenevät myös vaivat.

Loma-aikoina suoli saattaa olla aivan rauhallinen. Potilaan stressitasoa laskee myös sen, että hän saa tietää, mikä häntä vaivaa. Yleensähän pelätään aina pahinta.

Jotta vaiva asettuisi, täytyy ruokavaliosta poista kaasun muodostusta lisäävät tuotteet. Hoito riippuu siitä, minkä tyyppisiä oireita vaiva aiheuttaa. Jos vaivana on pelkästään ripuli, passitetaan potilas yleensä paksusuolen tähystykseen.

Ihanat reseptit: Lämpimäisiä vaativalle vatsalle x 4

Reissussa vatsa riehaantuu

Monia vuorottelevasta ripulista ja ummetuksesta kärsiviä auttaa se, että ruokavalioon lisätään kuitua, joka tasapainottaa suolen  toimintaa.

Jos ärtynyt paksusuoli aiheuttaa vatsakipuja, voidaan käytetään suolen  supistelua vähentäviä tai  kipukynnystä laskevia  lääkkeitä – myös joitakin masennuslääkkeitä – kivun hoitoon.

Joidenkin paksusuoli ärtyy aina ulkomailla. Färkkilä luettelee siihen monta syytä: ruokavalio muuttuu, monet kärsivät matkoilla ummetuksesta  ja suolistobakteeristo muuttuu.

Vierailija

Nämä vatsaoireet ovat vakavia: "Lääkäriin pitää ottaa yhteyttä heti"

Edelliseen lisään vielä, että potilas oli nuori, joten asenne oli se, että on hakemassa sairaslomaa, juo liikaa jne jne. Jos olisi ollut 70-80- kymppinen, olisi ollut heti erikoislääkärin tutkimuksissa. Selitys sitten oli, että kun yleensä näin nuorella ei ole näin vakavaa tautia, mutta sehän se lohduttaa...lääkärit puolustelevat toisiaan ja selittelevät, että kun se ei välttämättä näyttänyt niin pahalta... Vaikka potilas oli niin laiha ja oksennellut ja kovien kipujen kanssa elänyt kuukausia,...
Lue kommentti
Vierailija

Nämä vatsaoireet ovat vakavia: "Lääkäriin pitää ottaa yhteyttä heti"

Samaa mieltä, vatsavaivoja ei tutkita tarpeeksi nopeasti, melko usein vakavin seurauksin. Vatsa voi olla turvonnut paljon vakavammista syistä kuin paksusuolen häiriöstä, johon vai usein päädytään, kun ei " nähdä tarvetta " tutkia enempää. Samoin närästys on oire usein vakavastakin tilanteesta, ei vain " pikkuva iva. Mutta miten päästä tutkimuksiin tai jos pääsee, miten saada lääkäri uskomaan, että jotain on pahemmin vialla, kun sen useimmin kuitenkin potilas itse vaistoaa, että nyt ei ole...
Lue kommentti

Aika eläkeiästä eteenpäin on merkittävä elämänvaihe. Seniorikouluttaja ja psykoterapeutti Marjatta Grahn kertoo, miten siihen voi valmistautua.

1. Etsi itsellesi esikuvia

Kiinnostu vanhemmista ihmisistä. Katsele ympärillesi. Mikä vanhoissa koskettaa sinua? Entä mitä toivot, että sinusta välittyisi niille, jotka sinut näkevät?

Ala kuvitella ja suunnitella omaa vanhenemistasi. Minkälainen vanha ihminen haluat olla?

2. Seuraa aikaasi

Kun pidät itsesi ajan tasalla, et syrjäänny. Lue lehtiä, seuraa uutisia ja ajankohtaisohjelmia.

Voit myös osallistua keskusteluihin nuorempien kanssa – siten pääset perille tämän hetken puheenaiheista.

3. Etsi sanoja itsellesi

On tärkeää lukea kirjoja, jotka sanottavat omia kokemuksiasi. Silloin et jää niiden kanssa yksin.

Myös huumori huojentaa. Esimerkiksi Eeva Kilven teokset Rajattomuuden aika ja aforismikokoelma Kuolinsiivous ilmaisevat hyvin sitä hämmennystä, joka meidät valtaa kun muutumme.

”-- minun täytyy hoitaa tämä vanhus, jossa asustan ja jonka etenevään haurastumiseen olen sidottu kuin rapistuvaan yksiöön.” (Kuolinsiivous, 2012)

Meissä on iätön tarkkaileva minä, vanhus, nuori ja lapsi.

4. Tutustu muuttuvaan ulkonäköösi

...ja opi pitämään siitä. Ulkonäön muokkaamista ei tarvita. Älä säikähdä muutoksia – ja kun kuitenkin säikähdät, katso peiliin ja näe kuvasi hyväksi. Muista, miten murrosikäisenä katsoit peiliin ja aloit etsiä uutta nuoren naisen tai nuoren miehen olemustasi.

5. Vanhenemista ei tarvitse peitellä

Vaateta itsesi kuitenkin niin, ettet tunne hankaluutta tai häpeää ulkoisesta olemuksestasi, jotta siitä ei tulisi estettä vuorovaikutukselle. Kun voit olla huolitellusti huoleton ulkonäkösi suhteen, saat itseluottamusta ja olet vapaa kohtaamisiin.

Joka tapauksessa edustat vanhaa ihmistä. Mieti: minkälainen vanhuuden edustaja olet?

6. Säilytä kiinnostuksesi

Pysy uteliaana loppuun asti. Ole kiinnostunut sukupolvien ketjusta ja sukusi nuorimmistakin jäsenistä.
 

Lue Marjatta Grahnin henkilöhaastattelu ET-lehden numerosta 19/2017.

Paikoilleen jämähtäminen aiheuttaa tutkitusti terveyshaittoja, mutta jo lyhytkin jaloittelu puolen tunnin välein muun muassa alentaa verenpainetta.

 

Liikuntataukojen vaikutusta muun muassa sydänriskeihin selvitettiin vastikään tutkimuksessa, johon osallistui 24 ylipainoista kakkostyypin diabeetikkoa. He istuivat kahdeksan tunnin mittaisia jaksoja, jotka keskeytettiin puolen tunnin välein.

Taukojen aikana tutkittavat joko kävelivät kolme minuuttia tai tekivät kolmen minuutin lihastreenin jumppavideon tahtiin. Kolmannella kerralla osallistujat istuivat keskeytyksettä kahdeksan tuntia.

Tutkimuksen perusteella sekä kolmen minuutin kävely että kolmen minuutin lihastreeni laskivat koehenkilöiden verenpainetta ja veren noradrenaliinipitoisuuksia.

Huomattavia vaikutuksia

Verenpaine mitattiin levossa tunnin välein ja noradrenaliinipitoisuus sekin toistuvasti.

Verenpainevaikutukset olivat huomattavia, sillä osallistujien systolinen verenpaine laski noin 15 mmHg ja diastolinen verenpaine 9 mmHg niinä koepäivinä, jolloin istuminen keskeytettiin kävelyllä tai lihasharjoittelulla.

Lue myös: Tämä yllättävä asia laskee tehokkaasti verenpainettasi

Havainnot viittaavat fyysiseen passiivisuuteen liittyvien terveyshaittojen kumoutuvan tai ainakin lievittyvän, kun puolen tunnin välein nousee ylös ja jaloittelee muutaman minuutin. Tulokset tukevat viimevuosina kertynyttä tutkimustietoa fyysisen passiivisuuden terveyshaitoista, mutta osoittavat myös keinon välttyä ainakin osalta haitoista.

Tutkimus julkaistiin Journal of Hypertension -lehdessä.

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Tämä on osittain Potilaan Lääkärilehden tuottamaa aineistoa. Potilaan Lääkärilehti on Suomen Lääkäriliiton julkaisu.