Sekoaako sinun vatsasi kaalilaatikon jälkeen tai kun olet stressaantunut? Monella on ärtynyt suoli tietämättään.

Ärtynyt paksusuoli on tuttu vaiva monelle: vatsa turpoaa ja kipuilee. Ripuli ja ummetus vuorottelevat. Vaivaan on ainakin yhdeksän oiretta.

Ärtyneen suolen oireita ovat:

  1. Turvotus
  2. Ripuli
  3. Ummetus
  4. Ummetus ja ripuli vuorottelevat
  5. Vatsakipu
  6. Nopea täyttymisen tunne ruokailtaessa
  7. Vatsa ei toimi säännöllisesti
  8. Kiire ulostamaan
  9. Epätäydellinen suolen tyhjenemisen tunne

Ärtynyt paksusuoli voi aiheuttaa vain jotakin  näistä oireista. Se voi olla ripulipainotteinen tai ainoa oire on vatsan turvottelu tai kipuilu. Se saattaa ilmetä niin, että ummetus ja ripuli vuorottelevat.

Vinkki! Suolisto terveeksi – viisi vinkkiä tasapainoon

– Kun puhutaan herkästä vatsasta, sillä ymmärretään yleensä ärtyvä suoli -oireyhtymää. Pääosa oireista on  paksusuoliperäisiä. Vähintään viidellä prosentilla suomalaista on tämä vaiva, kertoo professori Martti Färkkilä.

Se ei ole mikään nykyajan elintasosairaus eikä suomalaisten erikoisominaisuus, vaan sitä on esiintynyt aina ja kaikkialla.

Stressi käy vatsan päälle

Yleensä hoitoon hakeudutaan vasta, kun oireet ovat kovin invalidisoivia tai ripuli on jatkunut pitkään. Professori Färkkilällä on kuitenkin tarkat ohjeet, milloin lääkäriin pitää mennä.

– Lääkäriin pitäisi ottaa yhteyttä heti, jos oire on uusi ja potilas on yli 50-vuotias, mikäli vaivat ilmantuvat äkkiä ja vatsavaivoista kärsivä laihtuu. Myös jos on verta ulosteessa tai suvussa paksusuolensyöpää.

Toiminnallisten vatsavaivojen taustalla on usein stressi. Kun on psyykkisesti kovilla, suolisto on tavallista herkempi ja supistelee poikkeavasti.

Lue myös: 10 kysymystä ärtyneestä suolesta

Unohda kaali ja sipuli

– Jotkut ravintoaineet saattavat aiheuttaa vatsa- tai suolisto-oireita.  Osa hiilihydraateista ei imeydy. Ne lisäävät kaasun muodostusta. Niitä on muun muassa viljassa, omenissa, päärynöissä, kirsikoissa, aprikooseissa ja luumuissa.

Kaali ja sipuli ovat Färkkilän mukaan pahimmasta päästä. Joillekin oireita aiheuttavat sienet ja palkokasvit, makeutusaineista, ksylitoli ja sorbitoli. Myös niin sanotut vatsajugurtit, joissa on sokeria, voivat ärsyttää vatsaa.

Diagnoosi on helpotus

Taudin diagnoosi perustuu pitkälti potilaan tuntemuksiin. Tyypillistä on, että kipu ja muut oireet helpottavat, kun suoli toimii. Tähystystutkimuksia tarvitaan vain poikkeustapauksissa.

– Useimmat tulevat oikein hyvin toimeen vaivojensa kanssa ruokavalio- ja elintapamuutoksin. Monet huomaavat, että esimerkiksi kun työstressiä on vähemmän, vähenevät myös vaivat.

Loma-aikoina suoli saattaa olla aivan rauhallinen. Potilaan stressitasoa laskee myös sen, että hän saa tietää, mikä häntä vaivaa. Yleensähän pelätään aina pahinta.

Jotta vaiva asettuisi, täytyy ruokavaliosta poista kaasun muodostusta lisäävät tuotteet. Hoito riippuu siitä, minkä tyyppisiä oireita vaiva aiheuttaa. Jos vaivana on pelkästään ripuli, passitetaan potilas yleensä paksusuolen tähystykseen.

Ihanat reseptit: Lämpimäisiä vaativalle vatsalle x 4

Reissussa vatsa riehaantuu

Monia vuorottelevasta ripulista ja ummetuksesta kärsiviä auttaa se, että ruokavalioon lisätään kuitua, joka tasapainottaa suolen  toimintaa.

Jos ärtynyt paksusuoli aiheuttaa vatsakipuja, voidaan käytetään suolen  supistelua vähentäviä tai  kipukynnystä laskevia  lääkkeitä – myös joitakin masennuslääkkeitä – kivun hoitoon.

Joidenkin paksusuoli ärtyy aina ulkomailla. Färkkilä luettelee siihen monta syytä: ruokavalio muuttuu, monet kärsivät matkoilla ummetuksesta  ja suolistobakteeristo muuttuu.

Vierailija

Nämä vatsaoireet ovat vakavia: "Lääkäriin pitää ottaa yhteyttä heti"

Edelliseen lisään vielä, että potilas oli nuori, joten asenne oli se, että on hakemassa sairaslomaa, juo liikaa jne jne. Jos olisi ollut 70-80- kymppinen, olisi ollut heti erikoislääkärin tutkimuksissa. Selitys sitten oli, että kun yleensä näin nuorella ei ole näin vakavaa tautia, mutta sehän se lohduttaa...lääkärit puolustelevat toisiaan ja selittelevät, että kun se ei välttämättä näyttänyt niin pahalta... Vaikka potilas oli niin laiha ja oksennellut ja kovien kipujen kanssa elänyt kuukausia,...
Lue kommentti
Vierailija

Nämä vatsaoireet ovat vakavia: "Lääkäriin pitää ottaa yhteyttä heti"

Samaa mieltä, vatsavaivoja ei tutkita tarpeeksi nopeasti, melko usein vakavin seurauksin. Vatsa voi olla turvonnut paljon vakavammista syistä kuin paksusuolen häiriöstä, johon vai usein päädytään, kun ei " nähdä tarvetta " tutkia enempää. Samoin närästys on oire usein vakavastakin tilanteesta, ei vain " pikkuva iva. Mutta miten päästä tutkimuksiin tai jos pääsee, miten saada lääkäri uskomaan, että jotain on pahemmin vialla, kun sen useimmin kuitenkin potilas itse vaistoaa, että nyt ei ole...
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.