Tunnistatko oireet? Crohnin tauti kehittyy usein hiipien ja mukana tulee liitännäissairauksia.

  1. Crohnin tauti on krooninen, tulehduksellinen suolistosairaus, jonka syntysyytä ei tiedetä. Siihen sairastuu Suomessa vuosittain noin 400 hen­kilöä, joista osa on lapsia.
  2. Oireet ovat usein salakavalan selittämättömiä: niitä ovat muun muassa vatsa­kivut, ripuli tai ummetus, väsymys, laihtuminen ja kuumeilu. Moni luulee niitä tavallisiksi mahakivuiksi.
  3. Tauti kehittyy usein hiipien ja saattaa olla lievä, keskivaikea tai vaikea. Tauti aaltoilee: välillä on pahempia vaiheita, välillä huonompia.
  4. Diagnoosi varmistuu tavallisimmin paksusuolen ja ohutsuolen loppuosan tähystyksessä, jonka yhteydessä suolistosta otetaan näytepaloja.
  5. Tauti ei parane, mutta sen voi pitää aisoissa. Lääkkeitä ovat esimerkiksi kortisoni ja uudet biologiset lääkkeet.
  6. Potilas saattaa sairastua myös Crohnin taudin liitännäissairauksiin. Niitä ovat esimerkiksi suolitukokset, suoliston märkäpesäkkeet eli absessit tai suolistosta ulospäin kasvavat ontelot eli fistelit. Usein Crohn-potilaalla on vaikea anemia, jota korjataan raudalla tai B12-vitamiinipistoksilla. Runsas kortisoni altistaa osteoporoosille.
  7. Usein potilas joutuu noudattamaan tiukkaa dieettiä, kun suolisto ei kestä esimerkiksi kuitupitoista ruokaa.
  8. Yli puolet Crohn-potilaista joudutaan leikkaamaan esimerkiksi suolitukoksen, märkäpesäkkeen tai rajun suolistoverenvuodon takia. Tällöin poistetaan osa suolta ja asennetaan avanne. Tämä kerää suolesta tulevan ulosteen iholle kiinnitettyyn avannepussiin, jota potilas itse tyhjentää.
  9. Avannepotilas ei voi säädellä itse suolensa toimintaa, mutta voi muutoin elää normalisti, kun huolehtii riittävästä nesteen saannista.
  10. Ahmimishäiriöisillä Crohnin tauti on kolme kertaa yleisempi kuin muilla suomalaisilla.

Lähde: Crohn ja Colitis ry sekä etlehti.fi

Vierailija

10 x Crohnin tauti: Selittämättömiä vatsavaivoja ja ripulia

Vierailija 24.01.2015 klo 22:35 Yhdes kohdas sanottiin et kuitupitoinen ruoka saattaa aiheuttaa oireita. Ittellä on näin. Mitä kuitupitoisempi sen kipeempi. ... Minähän oon 7v aikana opetella kokeelun ja erehdysten kautta sen mitä voin syödä kipeytymättä ja mistä tuun vähän kipeeksi ja mistä kipuilu kestää useamman viikon. Voisitko ystävällisesti kertoa, mitkä ruoat sinulle käyvät kipeytymättä? Ja jos jaksat, myös ne "vähän kipeeksi"-ruoat. Kiitos etukäteen. Toivon todella, että näet tämän.
Lue kommentti
Vierailija

10 x Crohnin tauti: Selittämättömiä vatsavaivoja ja ripulia

Vierailija 10.02.2015 klo 08:40 minulla yli 20v. paksusuolen krooninen tulehdus....pysyy hallinnassa läääkkeillä mutta stressi laukaisee helposti uusinnan.Siis paha stressi, pelko jostakin pahasta, tapahtuvaksi puolisolle, siis sairastumista tarkoitan.Pahimmillaan univajetta, koska ei saanukuttua kun sinne vessaan pitää mennä yölläkin 10-15 min välein. Kauppaan ei mitään asiaa koska vessaan ei ehdi, julkisilla ei voi kulkea...jne. Näistä lehtijutuista saa vain pienen aavistuksen siitä mitä se...
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.