Kalan ja muiden proteiinipitoisten ruokien syönti voi säästää aivohalvaukselta.
Kalan ja muiden proteiinipitoisten ruokien syönti voi säästää aivohalvaukselta.

Jos malttaa nauttia paljon proteiinia sisältäviä ruokia, sairastuu aivohalvaukseen muita epätodennäköisemmin.

Proteiinin yhteydestä aivohalvaustapauksiin kertoo tuore kiinalaistutkimus. Havainto pitää paikkaansa varsinkin eläinproteiinia suosivien kohdalla. Tosin punainen liha ei kuulu tähän joukkoon, sillä paljon sitä kuluttavilla ei tätä yhteyttä havaittu.

Tutkimuksessa seurattiin 250 000 potilasta yli neljäntoista vuoden ajan.

He, jotka saivat ruoastaan eniten proteiinia, saivat aivohalvauksen noin viidenneksen epätodennäköisemmin kuin muut osallistujat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Riski sairastua pieneni sitä mukaa, mitä enemmän proteiinia henkilö sai. Tämä seuraus havaittiin riippumatta elintavoista, kuten tupakoinnista, kolesteroliongelmista ja muista aivohalvausten riskitekijöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijoiden mukaan yhteyteen voi vaikuttaa moni muu asia, ja tuloksia tarkastetaan vielä lisätutkimuksissa.  He suosittelevat silti syömään kalaa ja kanaa punaisen lihan sijaan; punaisen lihan runsas syöminen on yhdistetty aivohalvausriskiin edellisissä tutkimuksissa.

Pitkittäistutkimuksen tuloksista kertoi ensimmäisenä Neurology-lehti ja Suomessa uutispalvelu Duodecim.

Tulostensa perusteella tutkijat uskovat proteiinin riittävästä saannista huolehtivien todennäköisesti sairastuvan aivohalvaukseen muita harvemmin, mutta yhteyteen voi vaikuttaa niin moni asia, että tulokset pitää vielä varmistaa lisätutkimuksissa. Tutkijat myös suosittavat suosimaan kalaa ja kanaa punaisen lihan sijaan, sillä vaikka punainen liha on hyvä proteiinin lähde, sen runsas syöminen on yhdistetty aivohalvausriskiin aikaisemmissa tutkimuksissa.

Proteiinin nauttiminen on muutenkin todistettu hyväksi tavaksi. Paljon proteiinia sisältävä aamiainen vaikuttaa pitkään ja voi vähentää esimerkiksi epäterveellisten välipalojen napostelua vielä illalla.
 

Olipas hyvä muistutus katsahtaa mitä aamupalani sisältää

Eipäs tainnut olla proteiineja nimeksikään tämänaamuisissa syömisissäni. Söin 4-viljan puuroa, kahvia ja pienen voileivän. Proteiinit taisi olla kalkkunaleikkeleessä leivän päällä, puuro ja leipä on enimmältään hiilareita..kahviin laitettu maitotilkka, loraus maitoproteiinia.

Pitäiskin alkaa taas ottaa lipsumiset kuriin ja kiinnittää huomiota proteiinien ja hiilareiden määrään ja laatuun. Ei tässä enää nuorrukaan, nyt olis aika katsoa tulevaisuuteen kun ikävuodet hiljalleen karttuu

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla