Heimlichin ote on useimmille tuttu keino auttaa tukehtuvaa. Mutta miten voi pelastaa itse itsensä, jos on tukehtumisen hetkellä yksin?

Hotkiminen, ruoka suussa nauraminen tai puhuminen sekä päihtyneenä syöminen. Siinä tilanteet, joissa tukehtumisvaara on suurin. Etenkin pikkulapsille vaarallista on myös vierasesineen joutuminen suuhun. Ruuan joutuminen hengitysteihin voi kuitenkin tapahtua hetkessä kenelle tahansa, koska tahansa.

Entä, jos se tapahtuu yksinollessa, kun apua ei ole ympärillä? 

Aivan ensimmäiseksi on tärkeää pysyä rauhallisena, jottei paniikki saa happea loppumaan ennen aikojaan. 

Netistä löytyy ohjeita, jotka neuvovat, miten Heimlichin ote tehdään itselle. Niissä asetetaan nyrkki oman pallean päälle ja työnnetään sisään ja ylöspäin. Todennäköisesti tämä ei riitä, jos on tosi kyseessä, sillä itse on lähes mahdotonta saada aikaan tarpeeksi voimakas liike. 

Noudata sen sijaan alla olevan videon ohjeita, jolla amerikkalainen palomies ja ensihoitaja Jeff Rehman näyttää, miten tukehtumistilanteessa tulee toimia. Ohjeet alkavat noin 45 sekunnin kohdalla. Videon alta löydät sanalliset ohjeet.

  1. Asetu polvillesi ja aseta kädet eteesi punnerrusasentoon.
  2. Heitä kädet nopeasti eteen niin, että putoat voimakkaasti lattiaan rintakehä ja vatsa edellä.

– Kuulet, miten paljon ilmaa keuhkoista pääsee, kun osuin lattiaan. Liikkeen pitäisi riittää irrottamaan hengitysteihin joutunut vierasesine, Rehman sanoo videolla.

Keino ei ole sataprosenttisen toimiva, mutta se on tehokas ja hädän sattuessa taatusti kokeilemisen arvoinen. Rehmanin videota on kiitelty vuolaasti Youtubessa ja sen on kerrottu pelastaneen monta henkeä tukehtumistilanteessa.

Kun et ole yksin – näin autetaan tukehtuvaa

Kun tukehtuminen tapahtuu seurassa, tukehtuvan tulee tehdä lähellä olijoille selväksi esimerkiksi elehtimällä, että kyseessä on hätätilanne. Tukehtumista ja yskimistä saatetaan häpeillä, ja moni poistuu esimerkiksi vessaan kakomaan. Näin ei ikinä saisi tehdä, sillä jos ruokapalaa ei saa yskittyä pois, tukehtuva voi mennä nopeasti elottomaksi, kun auttajat eivät pääse antamaan ensiapua. 

Moni tietää, että jos toinen ihminen vaikuttaa tukehtuvan, voidaan häntä auttaa suorittamalla Heimlichin ote. Se on kuitenkin vasta viimeinen apukeino. Tukehtuvaa auttaessa on noudatettava seuraavia ohjeita:

  1. Pyydä tukehtuvaa kumartumaan eteenpäin ja taivuta hänen ylävartaloaan alaspäin. Lyö tukehtuvaa viisi kertaa napakasti avokämmenellä lapaluiden väliin. Tärähdys voi irrottaa vierasesineen hengitysteistä, jolloin tukehtuva saa yskäistyä sen ulos. 
  2. Jos lyönnit eivät irrota vierasesinettä henkitorvesta, soita 112:een. Jos paikalla on myös muita, soiton tekee joku muu kuin pääauttaja.
  3. Puhelun jälkeen tehdään Heimlichin ote. Mene tukehtuvan taakse, laita käsi nyrkissä tukehtujan rintalastan alapuolelle ja laita toinen käsi nyrkissä olevan käden päälle. Nykäise nopeasti taakse ja ylöspäin. Liikkeen ansiosta keuhkot tyhjenevät ilmasta, jolloin vierasesine toivottavasti irtoaa hengitysteistä.
  4. Heimlichin ote toistetaan tarvittaessa viisi kertaa, jonka jälkeen tehdään viisi napakkaa lyöntiä lapaluiden väliin. Kahta vaihetta tulee jatkaa, kunnes vierasesine irtoaa henkitorvesta tai kunnes ensihoitoyksikkö saapuu paikalle – tai kunnes tukehtuva menee elottomaksi, jolloin aloitetaan peruselvytys. 

 

Eveliina Linkoheimo
Seuraa 
Liittynyt16.8.2016

Tämä liike voi pelastaa henkesi! Tee näin, jos olet tukehtumassa yksin ollessasi

Hei kommentoijat! Videolla esiintyvä mies Jeff Rehman neuvoo videonsa kommenteissa Youtuben puolella, että isompirintainen nainen voi asettaa sohvatyynyn tai vastaavan lattialle ennen kuin tiputtautuu itse mahdollisimman voimalla sen päälle. Tyynyn tulisi osua kohtaan, jossa kylkiluut kohtaavat, rintojen alle. Rehmanin mukaan tämän pitäisi auttaa. Ystävällisin terveisin, Eveliina ET:stä
Lue kommentti

Siellä ne ovat, piilossa selän takana, lapaluut nimittäin. Lavat kannattaisi pitää mielessä jatkuvasti, sillä niitä tarvitaan hyvän ryhdin ylläpitoon.

Lapaluista puhutaan ryhmäliikuntatunneilla enemmän kuin aikaisemmin, vahvistaa fysioterapeutti, liikunnanohjaaja ja pilatesohjaaja Riikka Ilmivalta Virkisteristä.

 – Ryhti on kovalla koetuksella nykyään, ja lavat ja niiden hallinta ovat olennainen osa koko ryhtiä ja olkapään tervettä toimintaa. Lapaluu ohjaa ja tukee käsien liikettä.

Suuri osa työikäisistä istuu koneiden äärellä päivät pitkät, minkä seurauksena vartalon etupuolen lihakset ovat lyhentyneinä, mutta selän puolella olevat lihakset pysyvät staattisessa venytyksessä. Ryhti muuttuu helposti kumaraksi.

Lisäksi lavat ovat useimmille meistä tuntematon alue. Lapaluut ovat piilossa selän takana, eikä niitä tule senkään vuoksi ajatelleeksi. Edes säännöllisen liikunnan harrastaja ei välttämättä tiedä, mikä lapaluun tehtävä on tai miten se liikkuu.

– Aina kun käsivarsi liikkuu, myös lapaluu liikkuu. Mitä paremmin lapaluu ohjaa ja vakauttaa käden liikettä, sitä paremmin olkapää toimii ja pysyy terveenä.

Etsi ryhti

Mistä sitten tietää, onko oma ryhti hyvä ja toimivatko lapaluut, niin kuin niiden kuuluisi toimia?

Olkapään kiputilat johtuvat usein häiriintyneestä käsivarsi-lapaluu-rytmistä. Käsi ja lapa eivät enää seuraa luonnollisella tavalla toisiaan. Kivuton olkapää kertoo siitä, että lapaluun ja käsivarren yhteispeli on kunnossa.

Riikka Ilmivalta neuvoo  tarkistamaan omien lapojen tilanteen näin:

  1. Asetu peilin eteen sivuttain ja katso, ovatko olkapäät kiertyneet vartalon etupuolelle. Jos ovat, ryhti ei ole paras mahdollinen.
  2. Samalla voi myös tarkistaa, ovatko olkapäät suorassa linjassa lonkkaluiden kanssa. Ryhdikkäässä asennossa näin on.
  3. Jos ryhti näyttää kumaralta, parempaa asentoa voi lähteä hakemaan oikaisemalla ylävartalo ja vetämällä pehmeästi olkapäitä ja lapoja taakse. Lapoja ei tarvitse kuitenkaan ylivenyttää vimmaisesti alas, sillä se ylivenyttää niskan ja hartian lihaksia.

Ryhtiä parantavia jumppaliikkeitä löydät tästä artikkelistamme. Säännöllisellä harjoittelulla ryhtiä saa oikenemaan.

Jos haluaa syventyä asiaan kotijumppaa enemmän, kannattaa mennä pilatestunneille. Pilates on erittäin hyvää ryhtitreeniä. Osaavassa ohjauksessa löytyy myös oikea lapatuki.

Artikkeli on julkaistu myös ET Terveys -lehden numerossa 6/2017.

Nopea mutta tehokas taukojumppa vetreyttää niskaa, hartioita ja selkää sekä kohentaa ryhtiä. Tee vaikka joka ilta televisiota katsellessa.

1. Olkapäiden pyöritys

Seiso jalat lantion leveydellä, kädet vartalon sivulla. Jousta polvia ja kierrä olkapäät eteen. Suorista jalat ja nosta olkapäät samalla ylös, vie ne taakse ja paina ne lopuksi alas. Pyöritä näin olkapäitä 8–10 kertaa.

2. Käsien kierrot

Seiso jalat yhdessä. Nosta kädet vaakatasoon. Kierrä oikea käsi ulospäin ja vasen sisäänpäin. Käännä samalla katse oikealle ja jousta polvista. Tuo kädet takaisin alkuasentoon.

Tee sama toiselle puolelle. Kun teet kierron, hengitä ulos, ja kun palaat keskiasentoon, hengitä sisään. Tee 8–10 kiertoa.

3. Rintakehän avaus

Seiso jalat yhdessä, jousta polvia ja vie kädet suorina eteen kiertäen niitä sisäänpäin, niin että kämmenen yläosat tulevat vastakkain. Pyöristä samalla yläselkää. Ojenna sitten ryhti ja vedä kädet taakse kyynärpäät edellä ja purista lapaluita yhteen. Hengitä eteen kurottaessa ulos ja taakse viennissä sisään. Tee avauksia 8–10 kertaa.

4. Pään veto taakse

Seiso jalat lantion leveydellä, kädet vartalon sivulla. Vedä päätä vaakatasossa taaksepäin. Leuka painuu sisään. Pidä hetki ja tuo pää takaisin alkuasentoon. Yritä pitää hartiat samalla rentoina. Toista 3–5 kertaa.

5. Sivutaivutus

Aseta Jalat lantion leveydelle, pidä kädet vartalon sivulla. Vie oikea käsi ylös ja taivuta vartaloa vasemmalle. Vedä oikea käsi kyynärpää edellä alas selän taakse ja purista samalla sormet nyrkkiin. Toista 4–6 kertaa. Tee sama toiselle puolelle.

6. Pään taakse taivutus

Seiso jalat hartioiden leveydellä, selkä ryhdikkäänä, hartiat rentoina. Kierrä käsivarsia hieman ulospäin. Pidä keskivartalo hallittuna. Venytä kaula pitkäksi. Nosta leukaa ylös ja taivuta päätä rauhallisesti taaksepäin. Pidä hetki ja tuo pää takaisin alkuasentoon. Toista 3–5 kertaa