Tanja Lounavuori on onnistunut pitämään karisseet kilot loitolla jo kuuden vuoden ajan.
Tanja Lounavuori on onnistunut pitämään karisseet kilot loitolla jo kuuden vuoden ajan.

Kempeleläinen Tanja Lounavuori, 46, joutui tekemään tiukan valinnan: verenpainelääkkeet tai laihdutus.

”Lääkäri löi karut faktat pöytään. Verenpaineeni huiteli lukemissa 190/110, joten lääkitys pitäisi aloittaa heti – ellen laittaisi elintapojani remonttiin.

Lääkäri muistutti myös sukurasitteesta. Pappa oli kuollut nuorena korkean verenpaineen aiheuttamaan sepelvaltimotautiin ja diabetekseen, vaikka olikin painonnoston Suomen mestari.

”Olin kärsinyt kohonneesta verenpaineesta jo vuosia.”

Säälin itseäni vähän, sillä minusta oli väärin, että nelikymppisellä oli niin korkeat paineet. Sitten sisuunnuin. En ottaisi lääkkeitä, vaan aloittaisin laihdutuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lääkärin ukaasi ei tullut yllätyksenä, sillä olin kärsinyt kohonneesta verenpaineesta vuosia. Ostin verenpainemittarin jo 20 vuotta aikaisemmin aloittaessani lähihoitajan opinnot. Välillä paineet karkasivat. Työskennellessäni päiväkodissa pyörryin kävelyretkellä ja pelästytin niin työkaverit kuin lapsetkin. Kerran minulle tuli korkean verenpaineen päälle rytmihäiriöitä, ja vietin yön sairaalassa tarkkailussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuusi vuotta sitten elin kiireistä elämää kampaamoyrittäjänä. Söin samanlaisia hevosenannoksia kuin silloinen, 190-senttinen kehonrakennusta harrastanut mieheni, vaikka olin itse vain 150-senttinen. Painoin 73 kiloa, eli olin aika pulska.

”Oivalsin, että jos en pitäisi itsestäni parempaa huolta, voisin sairastua vakavasti.”

Aiemmat dieetit olivat epäonnistuneet. Olin kokeillut pussikeittoja ja muita kitudieettejä. Olin yrittänyt olla syömättä, kunnes lopulta lankesin ja kilot tulivat korkojen kera takaisin. Jaksoin treenata viikon, mutta sitten harrastus lopahti. Nyt oivalsin, että jos en pitäisi itsestäni parempaa huolta, voisin sairastua vakavasti.

Lihaa ja salaattia

Vähähiilihydraattinen ruokavalio oli muodissa, joten minäkin aloin noudattaa Atkinsin dieettiä. Ruokavaliossa vältetään leipää, pastaa, riisiä ja perunaa, ja syödään runsaasti proteiinia kuten kalaa, lihaa, kanaa ja maitovalmisteita. Myös rasvaa saa nauttia kohtuullisesti. Käytännössä söin joka aterialla pihvin tai fileen sekä runsaasti salaattia ja kasviksia.

Nälkä ei vaivannut, sillä proteiini ja runsas vedenjuonti pitivät yllä kylläisyyden tunnetta. Kahvi ilman päivittäistä pullaa tuntui ankealta, mutta otin kyytipojaksi siivun meetvurstia ja juustoa.

”Viidessä viikossa lähti seitsemän kiloa.”

Ensimmäisinä viikkoina minulla oli tyypillisiä ketoosioireita, kuten päänsärkyä ja pahanhajuinen hengitys, mutta energia- ja vireystasot olivat hyvät.

Paino ja verenpaine laskivat nopeasti: viidessä viikossa lähti seitsemän kiloa, ja mittari näytti lukemaa 140/80.

Liikunta pitää kilot poissa

Laihdutuksen jälkeen palasin tavalliseen ruokavalioon, mutta en huonoihin tapoihini. Vaihdoin ison Teema-lautasen pieneen. Syön edelleen paljon kasviksia ja juon runsaasti vettä. En lankea suolaisiin ja rasvaisiin valmisruokiin, vaan teen töihin eväät.

”Verenpaineeni on nyt ihanteellinen.”

Tiesin, ettei paino pysyisi hallinnassa ilman liikuntaa, joten aloin monen vuoden tauon jälkeen myös liikkua. Teen lähes päivittäin tunnin kävelylenkin, paitsi jumppapäivinä: käyn maanantaisin zumbassa, keskiviikkoisin kahvakuula- ja kehonhuoltotunneilla ja torstaisin step-tunnilla. Pyöräily on työmatka- ja hupipyöräilyä, mutta kyllä siinäkin hiki tulee.

Painoni on pysynyt kurissa jo kuuden vuoden ajan.

Painan nyt 62 kiloa ja verenpaineeni on ihanteellinen: 138/70. Ihannepainoni olisi vielä muutaman kilon alempi, mutta en välitä siitä. Olen terve ja hyväkuntoinen. Nautin elämästäni!”

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 1/2018.

Pienikin pudotus riittää

Kohonnut verenpaine on salakavala kansantauti, joka voi aiheuttaa ennenaikaisen kuoleman. Noin kahdella miljoonalla aikuisikäisistä suomalaisista on kohonnut verenpaine. Miljoona suomalaista käyttää verenpainetta alentavia lääkkeitä, mutta heistäkin vain noin 40 prosentilla verenpaine on hoitotavoitteessa.

Ylipaino on yksi merkittävistä verenpaineen kohottajista. Pienikin elämäntapojen parantaminen voi auttaa, sillä tutkimusten mukaan jo neljän prosentin laihdutus alentaa verenpainetta merkittävästi. Esimerkiksi 90-kiloiselle tämä tarkoittaa kolmen ja puolen kilon pudotusta ja 65-kiloiselle kahden ja puolen kilon laihdutusta.

Myös säännöllinen liikunta pitää verenpaineen kurissa. Jos verenpaine on lievästi tai kohtalaisesti kohonnut, suositellaan kohtuullisesti kuormittavaa lihasvoimaharjoittelua kuntosalilla sekä kestävyysliikuntaa 150 minuuttia viikossa. Tämän voi saavuttaa esimerkiksi käymällä reippaalla puolen tunnin kävelylenkillä viitenä päivänä viikossa.

Lähde: kaypahoito.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla