Hengitystapamme muokkaa tiedostamattomasti ulkomuotoamme. Ota tavaksi tehdä hengitysharjoituksia ja koko kehosi kiittää.

”Pois tieltä! Tässä tulen minä!
On pakko pärjätä, mutta tämä panssari kestää.”

Miehellä voi olla tynnyrimäinen rintakehä, joka on jäykistynyt sisäänhengitysasentoon. Olemukseen liittyy kaikkivoipainen mielenmaisema. Silloin kehon tuntemuksia tiedostetaan huonosti, niitä ei osata kuunnella ja niitä pidetään toisarvoisina.

– Sydänparkakaan ei saa apua rintakehän liikkeistä, sillä rintakehän liikkuvuus avustaa sydämen toimintaa. Jos on ollut jäykkä kymmeniä vuosia, joustoa voi olla vaikea löytää, mutta sitä voi lähteä hakemaan pikkuhiljaa, fysioterapeutti ja pilatesohjaaja Salla Salo muistuttaa.

”Tahdon olla näkymätön. Älkää nyt minun takiani…
Eihän minusta ole mitään vaivaa?”

Toisessa äärilaidassa ovat naiset, joiden rintakehä on lukkiutunut uloshengitysasentoon. Silloin asento on supistunut ja vetäytynyt kasaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Keskitie kulkee sisään- ja uloshengityksen vuoropuhelussa, jossa on sekä aktiivinen vaihe että palautumisvaihe.  Rintakehän, lantion ja pään pitäisi olla samassa pystylinjassa, jolloin on mahdollista ohjata hengitystä keuhkoihin, sivulle ja taakse, eli sinne, missä on suurin hengityskapasiteetti, Salo neuvoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös jumppatyttöasento tai armeijaryhti lukitsevat hengityksen ja voivat jopa aiheuttaa alaselkään kiputiloja.

Ota helpot hengitysvinkit käyttöön koko kehon hyvinvoinnin lisäämiseksi tästä.

Onko hengittäminen vaikeaa? Katso kuvat ja 4 helpottavaa liikettä

Sisältö jatkuu mainoksen alla