Oletko ikinä ajatellut, mistä tunteesi johtuvat ja kuinka ne vaikuttavat? Näin opit hallitsemaan tunteitasi.

Tunteet vaikuttavat muun muassa syömiseemme. Eri tunteilla, kuten ahdistuksella ja surulla, on vaikutusta siihen, mitä syömme. Ahdistuneena tai surullisena sorrumme helposti epäterveelliseen ruokaan, joka tuo meille lohtua. Lohtusyöminen on monella tiedostamatonta.

Tunteiden säätelyyn perehtynyt psykologian tohtori ja yliopistotutkija Marja Kokkonen muistuttaa, että tunteiden säätely on paikallaan silloin, kun koettu tunne ei sovi sen hetkiseen tilanteeseen.

- Esimerkiksi liikenteessä ajaminen tunnekuohussa heikentää keskittymiskykyämme, Kokkonen muistuttaa.

Ajaudutko toistuvasti riitoihin?

Tunteiden säätely vaikuttaa myösihmissuhteiden laatuun. Kokkosen mukaan ilman tunteiden säätelyä sosiaalinen elämämme voi huonosti. Voimakkaiden tunteiden säätelemättömyyden seurauksena syntyy usein riitoja, tappeluja tai selän takana puhumista.

­-Ihmisen biologia antaa perustan tunteiden säätelylle muun muassa hormonien, aivorakenteiden ja hermoverkkoyhteyksien kautta, mutta suuri osa tunteiden säätelyä on lapsuudessa vanhemmilta, opettajilta ja muilta aikuisilta mallista opittua käyttäytymistä.

- Mitä enemmän vuorovaikutusta lapsella on, sitä enemmän tunteiden säätelyn kannalta tärkeitä aivojen hermoverkkoyhteyksiä varhaislapsuudessa syntyy, Kokkonen selittää.  

Taustaa: Tämän takia äidin ja tyttären kannattaa sanoa "anteeksi".

Yllättävä tieto: Isovanhemmilla suuri merkitys kasvatuksessa

Myönteinen asenne lisää vastustuskykyä

Eri tyyppisillä tunteilla on erilaisia terveysvaikutuksia. Myönteisiksi miellettyjen tunteiden kokemisella on yhteys parempaan vastustuskykyyn, esimerkiksi flunssaa vastaan.

Esimerkiksi vihalla ja aggressiivisuudella on todettu olevan yhteys sepelvaltimotautiin, ja pessimistisyydellä ja ahdistuneisuudella olevan yhteys korkeisiin verenpainearvoihin.

Alisäätely johtaa ylikuormittumiseen

Tunteiden alisäätelyllä tarkoitetaan suurta tunteiden hallitsemattomuutta, joka johtaa helposti henkiseen ylikuormittumiseen, kuten masennukseen tai ahdistuneisuuteen.

Tunteiden ylisäätelyllä tarkoitetaan sitä, että tunteita saatetaan torjua. Tunteiden ylisäätelyssä tunteita ei päästetä tietoisuuteen, niiden jäsentäminen tai kuvaaminen sanallisesti on vaikeaa, ja tunteita on vaikea ymmärtää syvällisesti.

Tunteiden ilmaisun tukahduttaminen näkyy esimerkiksi sydämen sykkeen nousuna ja hengityksen kiihtymisenä. Tunteiden jatkuvasta syrjään työntämisestä voi seurata jossain vaiheessa tunteiden hallitsematon purkaus.

- Monen suomalaisen ongelmana on tunteiden säätelyn vieminen ääripäihin. Normaalisti suomalaiset ilmaisevat tunteitaan vähän, mutta humalassa välillä liikaakin, mikä näkyy rikos- ja rattijuopumustilastoissa, Kokkonen sanoo.  

Lue lisää: Alkoholinsietokyky alenee ikääntyessä

Näin opit säätelemään tunteitasi

  1. Kohtaa tunteesi. Tunteet ovat luonnollinen asia, ja niille täytyy antaa tilaa.
  2. Älä piilota tunteita sisällesi, vaan tarkastele tunnetta ja sen vaikutusta mielialaasi ja ajatuksiisi, sekä tunteen aiheuttamia tuntemuksia kehossasi.
  3. Tee asioita, jotka auttavat sinua käsittelemään tunteitasi. Kerro huolistasi tai iloistasi esimerkiksi läheisellesi tai kirjoita päiväkirjaa.
  4. Mieti, mikä tunteen aiheutti ja miten tunne sinussa vaikuttaa.
  5. Yritä havainnoida tunteidesi vaikutuksia kehosi ja mielesi toimintoihin. Esimerkiksi outojen vatsavaivojen tai unettomuuden syynä saattaa olla jännitys, pelko tai stressi.
  6. Yritä ymmärtää, miten tunteet vaikuttavat myös muissa ihmisissä, koska jokainen ihminen on tunneasioissa erilainen. Kumppanin ärtyisyydelle voi olla jokin muu syy kuin se, että sinä olisit tehnyt jotain väärin. Kumppanisi saattaa vain purkaa tunteensa sinuun.
  7. Pyri hillitsemään voimakkaimpia tunteitasi ajattelun ja toiminnan avulla. Tätä voi helpottaa tekemällä itsellesi jotain mielekästä. Esimerkiksi lenkille lähteminen tai huolten ja ilojen purkaminen päiväkirjaan voi auttaa selvittämään ajatuksiasi.
  8. Puhu. Toisinaan toisen ihmisen kanssa keskustelu voi piristää oloa.

Tätä on tunteiden sääntely

Tunteiden säätelyllä tarkoitetaan kykyämme vaikuttaa siihen, mitä tunnemme, kuinka kauan tunne meissä vallitsee ja kuinka voimakkaana tunteen koemme. Tunteiden säätelyn perusajatus on pyrkiä sisäiseen tasapainoon. Tämä säätely voi tapahtua tietoisesti tai tiedostamattomasti. Tunteiden säätely on tärkeää ihmisen henkiselle hyvinvoinnille, sillä tunteiden hyvin voimakas tai pitkäkestoinen esiintyminen alkaa hiljalleen kuormittaa meitä.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju