Oletko ikinä ajatellut, mistä tunteesi johtuvat ja kuinka ne vaikuttavat? Näin opit hallitsemaan tunteitasi.

Tunteet vaikuttavat muun muassa syömiseemme. Eri tunteilla, kuten ahdistuksella ja surulla, on vaikutusta siihen, mitä syömme. Ahdistuneena tai surullisena sorrumme helposti epäterveelliseen ruokaan, joka tuo meille lohtua. Lohtusyöminen on monella tiedostamatonta.

Tunteiden säätelyyn perehtynyt psykologian tohtori ja yliopistotutkija Marja Kokkonen muistuttaa, että tunteiden säätely on paikallaan silloin, kun koettu tunne ei sovi sen hetkiseen tilanteeseen.

- Esimerkiksi liikenteessä ajaminen tunnekuohussa heikentää keskittymiskykyämme, Kokkonen muistuttaa.

Ajaudutko toistuvasti riitoihin?

Tunteiden säätely vaikuttaa myösihmissuhteiden laatuun. Kokkosen mukaan ilman tunteiden säätelyä sosiaalinen elämämme voi huonosti. Voimakkaiden tunteiden säätelemättömyyden seurauksena syntyy usein riitoja, tappeluja tai selän takana puhumista.

­-Ihmisen biologia antaa perustan tunteiden säätelylle muun muassa hormonien, aivorakenteiden ja hermoverkkoyhteyksien kautta, mutta suuri osa tunteiden säätelyä on lapsuudessa vanhemmilta, opettajilta ja muilta aikuisilta mallista opittua käyttäytymistä.

- Mitä enemmän vuorovaikutusta lapsella on, sitä enemmän tunteiden säätelyn kannalta tärkeitä aivojen hermoverkkoyhteyksiä varhaislapsuudessa syntyy, Kokkonen selittää.  

Taustaa: Tämän takia äidin ja tyttären kannattaa sanoa "anteeksi".

Yllättävä tieto: Isovanhemmilla suuri merkitys kasvatuksessa

Myönteinen asenne lisää vastustuskykyä

Eri tyyppisillä tunteilla on erilaisia terveysvaikutuksia. Myönteisiksi miellettyjen tunteiden kokemisella on yhteys parempaan vastustuskykyyn, esimerkiksi flunssaa vastaan.

Esimerkiksi vihalla ja aggressiivisuudella on todettu olevan yhteys sepelvaltimotautiin, ja pessimistisyydellä ja ahdistuneisuudella olevan yhteys korkeisiin verenpainearvoihin.

Alisäätely johtaa ylikuormittumiseen

Tunteiden alisäätelyllä tarkoitetaan suurta tunteiden hallitsemattomuutta, joka johtaa helposti henkiseen ylikuormittumiseen, kuten masennukseen tai ahdistuneisuuteen.

Tunteiden ylisäätelyllä tarkoitetaan sitä, että tunteita saatetaan torjua. Tunteiden ylisäätelyssä tunteita ei päästetä tietoisuuteen, niiden jäsentäminen tai kuvaaminen sanallisesti on vaikeaa, ja tunteita on vaikea ymmärtää syvällisesti.

Tunteiden ilmaisun tukahduttaminen näkyy esimerkiksi sydämen sykkeen nousuna ja hengityksen kiihtymisenä. Tunteiden jatkuvasta syrjään työntämisestä voi seurata jossain vaiheessa tunteiden hallitsematon purkaus.

- Monen suomalaisen ongelmana on tunteiden säätelyn vieminen ääripäihin. Normaalisti suomalaiset ilmaisevat tunteitaan vähän, mutta humalassa välillä liikaakin, mikä näkyy rikos- ja rattijuopumustilastoissa, Kokkonen sanoo.  

Lue lisää: Alkoholinsietokyky alenee ikääntyessä

Näin opit säätelemään tunteitasi

  1. Kohtaa tunteesi. Tunteet ovat luonnollinen asia, ja niille täytyy antaa tilaa.
  2. Älä piilota tunteita sisällesi, vaan tarkastele tunnetta ja sen vaikutusta mielialaasi ja ajatuksiisi, sekä tunteen aiheuttamia tuntemuksia kehossasi.
  3. Tee asioita, jotka auttavat sinua käsittelemään tunteitasi. Kerro huolistasi tai iloistasi esimerkiksi läheisellesi tai kirjoita päiväkirjaa.
  4. Mieti, mikä tunteen aiheutti ja miten tunne sinussa vaikuttaa.
  5. Yritä havainnoida tunteidesi vaikutuksia kehosi ja mielesi toimintoihin. Esimerkiksi outojen vatsavaivojen tai unettomuuden syynä saattaa olla jännitys, pelko tai stressi.
  6. Yritä ymmärtää, miten tunteet vaikuttavat myös muissa ihmisissä, koska jokainen ihminen on tunneasioissa erilainen. Kumppanin ärtyisyydelle voi olla jokin muu syy kuin se, että sinä olisit tehnyt jotain väärin. Kumppanisi saattaa vain purkaa tunteensa sinuun.
  7. Pyri hillitsemään voimakkaimpia tunteitasi ajattelun ja toiminnan avulla. Tätä voi helpottaa tekemällä itsellesi jotain mielekästä. Esimerkiksi lenkille lähteminen tai huolten ja ilojen purkaminen päiväkirjaan voi auttaa selvittämään ajatuksiasi.
  8. Puhu. Toisinaan toisen ihmisen kanssa keskustelu voi piristää oloa.

Tätä on tunteiden sääntely

Tunteiden säätelyllä tarkoitetaan kykyämme vaikuttaa siihen, mitä tunnemme, kuinka kauan tunne meissä vallitsee ja kuinka voimakkaana tunteen koemme. Tunteiden säätelyn perusajatus on pyrkiä sisäiseen tasapainoon. Tämä säätely voi tapahtua tietoisesti tai tiedostamattomasti. Tunteiden säätely on tärkeää ihmisen henkiselle hyvinvoinnille, sillä tunteiden hyvin voimakas tai pitkäkestoinen esiintyminen alkaa hiljalleen kuormittaa meitä.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.