Kun välilevyn pullistuma vaivaa, miten voin tehdä esimerkiksi lumitöitä, kyselee iäkkäämpi omakotitaloasuja.

Olen 70-vuotias mies. Minulla on todettu välilevyn pullistuma, joka välillä oireilee kovastikin, välillä en edes huomaa vaivaa.

Asun vanhassa omakotitalossa, jossa on koko ajan tekemistä, esimerkiksi lumien kolaamista.

Osaatko sanoa, millaiset askareet kuormittavat selkääni liikaa vai voinko
tehdä ihan kaikkea?

Pitääkö selkää varoa silloinkin, kun se ei ole kipeä?

Nimimerkki Ukkeli

40 ikävuoden jälkeen jokaisella on nikamissa tai välilevyjen alueella jonkinlaisia rappetumismuutoksia.

Monipuolinen liikunnan harrastaminen, selän ja vatsan lihasten voimasta huolehtiminen, liikkuvuuden harjoittaminen (venyttelyt) ja hyvän ergonomian (hyvä ryhti) säilyttäminen työnteossa kuten lumenluonnissa ovat parhaita tapoja ylläptää selkärangan hyvää toimintakykyä.

Silloin kun selkä on kipeä, vältä yksipuoleisesti selkää rasittavia asentoja kuten pitkään etukumarassa olemista ja taakkojen käsittelyä.

Hankalat nostot voit jättää silloin tekemättä. Tauota työt ja oikaise itsesi välillä suoraksi. Muuten omakotitalon työt ovat monipuolista, selän lihaksiston kuntoa ylläpitävää liikuntaa.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: