Lyhytaikainen vaihdevuosien hormonikorvaushoito ei vaikuta rintasyöpäriskiin. Rintasyöpäriski alkaa kuitenkin kasvaa, jos nainen käyttää estrogeenin ja keltarauhashormonin yhdistelmähoitoa yli kolmen vuoden ajan tai pelkkää estrogeenia yli viiden vuoden ajan.

Tulokset saatiin LL Heli Lyytisen väitöstutkimuksesta, jossa hän selvitti estrogeenin ja keltarauhashormonin käytön mahdollisia eroja rintasyöpäriskin kannalta.

Yli viisi vuotta estrogeenia käyttäneillä esiintyi rintasyöpää 44 prosenttia enemmän kuin vastaavassa normaaliväestössä. Tämä tarkoittaa sitä, että estrogeenihoito aiheuttaa yli viiden vuoden käytössä noin neljä rintasyöpätapausta lisää tuhatta naista kohti. Yli viisi vuotta hormoneja käyttäneiden naisten joukossa oli naisia, jotka olivat käyttäneet hormoneja eri pituisia aikoja, jotkut jopa 20 vuoden ajan.

Estrogeenin ja keltarauhashormonin yhdistelmähoito aiheuttaa kuusi lisätapausta tuhatta naista kohti 5–10 vuoden käytön aikana.
Sillä ei ollut merkitystä riskin lisääntymiseen, otettiinko estrogeeni suun vai ihon kautta, mutta suoraan limakalvoille annosteltavan paikallishoidon käyttäjillä rintasyöpä ei lisääntynyt.

Vaihdevuosien hormonikorvaushoitoa käyttää Suomessa yli 300 000 naista. Hormonikorvaushoito poistaa välittömät vaihdevuosioireet ja ehkäisee osteoporoosia. Rintasyöpäriskin vuoksi hormonikorvaushoidon aloittamista pohditaan tarkkaan jokaisen naisen kohdalla.

Lähde: LL Heli Lyytisen väitöskirja ”A Nationwide Study on Breast Cancer Risk in Postmenopausal Women Using Hormone Therapy in Finland” tarkastetaan 9.10.2009 HYKS:n Naistenklinikalla.

Vierailija

Vuosien hormonihoito lisää syöpäriskiä

Täytyykö pelätä. Jos on harkiten ja tietoisena riskeitä ratkaisun hormoonikorvaushoidosta tehnyt. Minun piti oikein laskea vuosikymmeniä kuinka kauan olen korvaushoitoa käyttänyt ensin pillereinä, sitten geelinä ja nyt laastarina. Pääsin kahteenkymmeneenkolmeen vuoteen. Jossakin välissä kokeilin ilma n. kaksi vuotta, mutta en voinut hyvin ja aloitin taas, koska lääkärikin oli sitä mieltä, että elämän laadulla on merkitys, olin samaa mieltä kanssaan. Voin hyvin, olen aktiivinen ja liikkuva ja...
Lue kommentti
Vierailija

Vuosien hormonihoito lisää syöpäriskiä

Toisaalta hormonikorvaushoito suojaa paksusuolisyövältä ja ehkäisee ilmeisesti sydän- ja valtimotauteja. Olen nyt syönyt 8 vuotta hormonikorvaushoitoa. Pelkään tietysti syöpää, vaikka suvussani ei ole kuin isän tädillä vatsasyöpä, tosin oma isäni menehtyi lymfoomaan, hän tupakoi koko ikänsä, olisiko sillä osuutta, samoin sillä, että oli ulkotöissä koko ikänsä, en tiedä. Olen imettänyt kolme lasta, mutta olen myös lukenut, että vaikka lapsia olisi useita ja on imettänyt, silti rintasyöpä on...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju