Painojen nosto ja kuntosaliharjoittelu ovat kaiken ikäisille hyödyllistä liikuntaa, joka auttaa erinomaisesti lihaskunnon ylläpitämisessä.

 

1. Säännöllisyys

Lihaskuntoharjoittelua täytyy tehdä säännöllisesti. Kaksi kertaa viikossa tehty treeni ylläpitää lihaskuntoa, kolmella harjoituskerralla on jo kehittävä vaikutus. Lihaskunto- ja voimaharjoittelussa vastusta ja painomäärää ei tarvitse välttämättä nostaa kovin korkeaksi, vaan pitkät toistomäärät ja 50-60 prosenttia maksimivastuksesta kehittävät lihaskuntoa ja lihaskestävyyttä hyvin.

2. Kepillä aloitetaan

Painonnoston tekniikkaa harjoitellaan kepillä ennen kuin siirrytään rautojen nostoon. Kevyimmät painonnostotangot painavat viisi kiloa, joten sopivat välineet löytyvät jokaiselle. Jos painonnostajan tekniikka hajoaa noston aikana, painomäärää kevennetään.

Painonnostossa tapahtuu todella vähän onnettomuuksia.

3. Auttaa arjen rutiineissa

Painonnostoharrastuksesta on hyötyä myös arjen askareissa. Kun painonnostossa oppii oikean nostotekniikan, sama tekniikka on turvallinen kaikenlaisten taakkojen nostamisessa.

Painonnosto on turvallinen laji. Esimerkiksi vakuutusyhtiöiden tilastoissa se on laji, jossa tapahtuu todella vähän onnettomuuksia.

4. Sopii kaikenikäisille

Nuorimmat nostajat ovat 8-vuotiaita ja Terttu Huuskosta vanhempiakin salilla näkyy. Huuskonen on tällä hetkellä iäkkäimpiä suomalaisia nostajia, jotka käyvät kilpailuissa.

Lue lisää Tertusta:


5. Monipuolinen laji

Painonnosto on monipuolista liikuntaa, joka kehittää lihaksistoa kokonaisvaltaisesti. Tempauksessa ihmisen noin 680 lihaksesta 480 osallistuu liikkeeseen. Esimerkiksi ampujat, yleisurheilijat ja jääkiekkoilijat käyttävät painonnostoa oheisharjoitteluna.

6. Sydän- ja verenkiertoelimistö vahvistuu

Painonnosto treenaa sydän- ja verenkiertoelimistöä. Iäkkäimmille painonostajille suositellaan painonnoston lisäksi aerobisen kunnon kehittämiseksi kävelyä.

Painonnostaja kehittyy ryhdikkääksi ja jämäkäksi.

Painonnosto kehittää puristusvoimaa, koska tankoa täytyy puristaa noston aikana. Puristusvoimaa tarvitaan monissa arkisissa askareissa.

7. Henkinen kantti kasvaa

Painonnosto kasvattaa henkistä kestävyyttä. Raskaan taakan nostamiseen tarvitaan lihasten lisäksi "päätä". Painonnosto lisää liikkuvuutta. Painonnostaja kehittyy olemukseltaan ryhdikkääksi ja jämäkäksi.

8. Suosio lisääntyy

Painonnoston suosio on kasvanut viime vuosina. Siihen on vaikuttanut ainakin Crossfit-buumi: lajin harrastajat haluavat oppia oikeat nostotekniikat.

Painonnoston harrastajista noin puolet on naisia, ja naisten määrä on kasvussa.

Liiton jäsenseuroja on 350, joissa lisenssinostajia lähes 800. Viime syksynä lähes jokaisessa seurassa aloitettiin painonnostokoulu uusille harrastajille.

Asiantuntijana Suomen painonnostoliiton nuoriso- ja koulutuspäällikkö, valmentaja Jarno Tiainen