Fitness-guru Jutta Gustafsberg:

Miten 50+ -vuotiaan kannattaa treenata ja syödä, jos haluaa pudottaa painoaan tai saada kunnon nousemaan?

Yrittäjä Jutta Gustafsberg on ohjannut urallaan varmasti satoja suomalaisia uuteen, terveellisempään elämään.

Hänen mukaansa 50+ -vuotiailla on tärkeä etu puolellaan verrattuna nuorempiin: heillä on elämänkokemusta. He todella sitoutuvat muutokseen, kun he siihen lähtevät. Jos ei heti tule tulosta, he eivät luovuta vaan pysyvät päätöksessään ja jatkavat työn tekemistä.

Näin Jutta neuvoo 50+ -vuotiaita, jotka haluavat pudottaa painoaan tai aloittaa säännöllisen kuntoliikunnan:

1. ­"Treenaamisen ja ruuan suhteen pätevät samat perusjutut, oli ikää sitten 30 tai 60 vuotta. Ruuasta tulee saada sopivassa suhteessa proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja. Yli viisikymppisellä  on hidastunut kaksikymppisen aineenvaihduntaan verrattuna, mutta se ei ole mikään este laihtumiselle tai kropan muokkaamiselle."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Onko hidas aineenvaihdunta ongelmasi? Lue lisää tästä

2. "Monella on iän tai elämäntapojen myötä tulleita sairauksia tai vaivoja, jotka pitää huomioida treeniohjelmaa ja ruokavaliota suunnitellessa. Nivelissä voi olla kulumaa normaalipainoisellakin, ylipainoon voi liittyä diabetesta. Näitä samoja vaivoja voi tosin olla jo kaksikymppiselläkin, eikä niitä ole läheskään kaikilla yli viisikymppisillä."

3. "Saliharjoittelu on oikeastaan ainoa tapa kehittää lihasmassaa ja taistella iän mukanaan tuomaa lihaskatoa vastaan. Lihaksia tulee rasittaa riittävän paljon, jotta lihakset kehittyvät, ja tämä on hankalaa muunlaisella lihastreenillä kuin salilla harjoitellen. Liikunnan muita terveysvaikutuksia saa aikaan muillakin lajeilla."

4. "Lisäksi kannattaa harrastaa sellaisia lajeja, jotka sopivat juuri itselle. Jos ryhmäliikunta tuntuu omimmalta, niin tunneille siis, tai jos olet yksinäinen metsissä samoilija, niin keskity siihen. Tärkeintä on, että liikunta on niin mielekästä, että siitä tulee tapa."

5. "Jos on ollut pitkään liikkumatta ja on tottunut syömään tietyllä tavalla, uuden oppinen voi olla haastavaa. Vanhat tavat istuvat tiukassa. On hyvä pitää mielessä, että kaikki ei välttämättä tunnu heti mielekkäältä, mutta anna uudelle mahdollisuus. Kokeile liikuntaa useampi kerta tai uutta ruokavaliota useampi päivä, vaikka tuntuisikin vaikealta. Jos salille meneminen tuntuu hankalalta, kannattaa ottaa yhteyttä personal traineriin, jonka avulla pääsee tutustumaan tekniikoihin ja saa lisätsemppiä treeniin."

Suosittelemme: Personal Trainer teki 64-vuotiaasta Carolasta viimeinkin kuntoilijan - hinta kannatti maksaa.

Kysely

Haaveiletko elämänmuutoksesta?

Kyllä
Kyllä
87.5%
En
En
12.5%
Ääniä yhteensä: 16
Sisältö jatkuu mainoksen alla