Päivä oli jo valjennut, kun kuulin uutisen autoradiosta: Estonia oli uponnut. Missä sinä olit ja mitä ajattelit?

Ei voi olla totta. Niin minä ajattelin, kun avasin radion ja kuulin Estonian onnettomuudesta kun kuulin uutisen 28.9.1994.

Olin juuri kääntymässä Klaukkalan liittymästä moottoritielle Helsingin suuntaan.

Oli ihan tavallinen arkikeskiviikko: lapsia oli hetkeä aikaisemmin hoputettu kotona pukemaan ja syömään murot. Kiire kouluun, kiire tarhaan, kiire töihin.

Taisimme itkeä

Oli siskon nimipäivä. Muistaisinko soittaa?

Autossa radiouutisten jälkeen kiire loppui kuin seinään. Tuli hätä. Estonia on uponnut. Satoja ihmisiä on vajonnut meren syvyyksiin Itämerellä.

Tieto onnettomuudesta teki syvän viilloin turvallisuudentunteeseeni: kaikkea voi sattua ja kenelle tahansa. Ei tarvita sotaa eikä terroritekoja: onnettomuuksia voi sattua, missä tahansa.

Töissä soitin siskolle, mutta unohdin onnitella. Taisimme itkeä.

”Todella pahalta näyttää...”

Sunnuntaina 28. syyskuuta on kulunut 20 vuotta siitä, kun Tallinnasta Tukholmaan matkalla ollut M/S autolautta Estonia upposi. Kun 852 ihmistä kuoli.

Vain  94 matkustajaa ja 43 miehistön jäsentä nostettiin merestä onnettomuuspaikalla. Suurin osa menehtyneitä oli virolaisia, ruotsalaisia ja suomalaisia.

Utön saaren eteläpuolella keulavisiiri repeytyi irti laivasta aaltojen voimasta ja vettä alkoi tulvia autokannelle.

Estoniasta lähti ensimmäinen hätäkutsu  kello 1.22. Kahdeksan minuuttia myöhemmin matkustajalautta Silja Europan perämies kuuli VHF-radiosta Estonian komentosillalta sanat: "Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.”

Ensimmäinen pelastushelikopteri saapui onnettomuuspaikalle Turusta kello 3.05.  Myrskyisään mereen joutuneita pystyi pelastamaan vain helikopteri ja pintapelastaja. Silja Europa, Silja Symphony sekä Viking Linen Mariella ja Isabella olivat pian  paikalla, mutta ne eivät voineet tehdä juuri mitään.

Onnettomuus jätti ikuisen jäljen

Oranssit lautat mustassa meressä. Se kuva on syöpynyt uutisista monen suomalaisenkin mieleen. Yhä edelleen ne aiheuttavat surumuistoja.

20 vuodessa laivojen turvallisuuteen on kiinnitetty yhä enemmän huomiota. Autolautoilla matkustetaan ja juhlitaan. Elämä jatkuu.

Meillä esikoinen, tokaluokkalainen, leikki pikkuautoillaan ja ukkeleillaan Estoniaa monta kertaa onnettomuuden jälkeen. Suri sitäa mielessään, yritti asiaa ymmärtää , joka meille aikuisillekin oli vaikea.

– Nyt on estoniat leikitty, hän sanoi muutaman päivän jälkeen. Hän teki surutyönsä omalla tavallaan, pääsi pahimman hämmennyksen yli leikkimällä.

Mutta yhä edelleen hänkin muistaa onnettomuuden. Se jätti hänen mieleensä pysyvän jäljen.

Kerro meille, minkälaisia muistikuvia sinulle on jäänyt Estonian onnettomuudesta. Missä sinä olit, kun kuulit siitä? Voit kirjoittaa alapuolella olevaan Kommentoi kirjoitusta -sarakkeeseen.

Lähde risteilemään kokonaan ET-lehden lukijoille varatulla laadukkaalla jokilaivalla Rein-joelle! Jokiristeilyn aikana näemme Reinin laakson pikkukaupungit, linnat ja viinialueet.

Hinta ET-lehden tilaajille

Alk. 1595 euroa/hlö/2hh. 

Hintaan sisältyvät

  • Finnairin reittilennot Helsinki–Frankfurt/Zürich–Helsinki
  • Verot, viranomais- ja satamamaksut
  • 4 yön majoitus CroisiEuropen MS Lafayette -laivalla 2 hengen hytissä
  • Kaikki ruokailut ja juomat risteilyllä (ei erikoisjuomalistalta)
  • Ohjelman mukaiset retket sekä lentokenttä- ja satamakuljetukset
  • ET:n matkaemännän Leena Hofman ja matkaisännän Lauri Lehtovirran palvelut.

Matkaohjelma

To 26.4. Helsinki–Frankfurt–Strasbourg
Finnairin suora lento Frankfurtiin. Kuljetus Ranskan puolelle Strasbourgiin, jossa opastettu kaupunkikierros ja lounas. Ensikatsaus tyylikkääseen joki-laivaan tervetulococktailien ja yhteisen illallisen merkeissä. Illallisen jälkeen veneretki upeasti valaistun Strasbourgin läpi. 

Pe 27.4. Strasbourg–Koblenz
Risteily romanttisella Reinillä alkaa. Laiva seilaa kohti keskiaikaista Koblenzin kaupunkia. Nautimme jokilaivan tunnelmasta ja ohitamme mm. aikoinaan Preussin kuninkaan kesäasuntonakin toimineen Stolzenfelsin keskiaikaisen linnan. Ilta vapaata aikaa Koblenzissa. 

La 28.4. Koblenz–Reinin laakso–Rüdesheim
Matka jatkuu Unescon maailmanperintömaisemiin. Näemme Reinin laakson kauneimmat kukkulat lukuisine linnoineen ja viinitiloineen. Jokilaiva ohittaa monista kansantarinoista tutun Lorelein kuiskaavan kallion. Rüdesheimissa teemme retken viininviljely-alueelle ja musiikkimuseoon

Su 29.4. Rüdesheim–Mannheim
Ohitamme mm. historiallisen Wiesbadenin kylpyläkaupungin ja muinaisen Wormsin. Iltapäivällä retki ”romantiikan kaupunkina” tunnettuun Heidel-bergiin, jossa tutustumme mm. kaupungin renessanssinaikaiiseen linnaan ja sen upeaan puutarhaan. Illalla nautimme juhlallisen gaalaillallisen. 

Ma 30.4. Strasbourg–Zürich–Helsinki
Laiva saapuu takaisin Strasbourgiin. Lähdemme bussilla kohti Sveitsiä. Matkalla pysähdymme ihastelemaan Manner-Euroopan suurimpia ja kuuluisimpia vesiputouksia eli Reinin putouksia. Finnairin suora iltalento Zürichistä Helsinkiin. 
 

Lisätiedot ja varaukset

Risteilykeskus puh. 020 144 1810 myynti@risteilykeskus.fi, www.risteilykeskus.fi

Vastuullinen matkanjärjestäjä Travel Specialist Group Oy.

Yhteistyössä

Ylämaiden vihreät nummet, Skotlannin historia ja jylhänkauniit maisemat avautuvat kiertomatkalla. Lähde kokemaan tarunhohtoinen Skotlanti.

Vierailemme Edinburghin linnassa ja seikkailemme mystisen Loch Nessin hirviön jäljillä. Skotlannissa kun ollaan, käymme tietenkin tutustumassa myös viskitislaamon tuotantoon.

Matkan tilaajaetuhinta  

ET-lehden tilaajille 1569 e/hlö/2 hh

Hintaan sisältyvät

  • suomenkielisen matkanjohtajan palvelut
  • lennot Helsinki-Edinburgh-Helsinki
  • majoitukset jaetuissa 2 h huoneissa hyvätasoisissa hotelleissa
  • kiertomatkan ajan puolihoito (aamiaiset ja illalliset)
  • matkaohjelman mukaiset bussikuljetukset, kiertoajelut ja sisäänpääsymaksut

Matkareitti  Glasgow 2 yötä - Oban Fort Williamin alue 1 yö - Aviemore 2 yötä - Aberdeen 1 yö - Edinburgh 1 yö

Matkaohjelma 

Päivä 1 Finnairin aamulento Edinburghiin, josta jatkamme Glasgow’hun ja siellä Kelvingroven taidemuseoon.
Päivä 2 Tutustumme Stirlingin linnaan ja näemme sen liepeillä elokuvista tuttuja maisemia. Käymme Glengoynen viskitislaamossa.
Päivä 3 Pääsemme ihastelemaan suurta Loch Lomond -järveä, joka kuuluu upeaan kansallispuistoalueeseen.
Päivä 4 Näkyykö Loch Nessin hirviötä?  Tähyilemme myyttistä otusta omin silmin järveltä. 
Päivä 5 Lampaat kuuluvat olennaisesti Skotlantiin. Leaultin lammasfarmilla seuraamme lammaskoiria työssään. 
Päivä 6 Vuonna 1224 valmistunut kaunis Elginin katedraali on päivän kohokohta. Pistäydymme myös kashmir-keskuksessa perehtymässä villan valmistukseen.
Päivä 7 Viimeinen päivämme on omistettu  kauniille Edinburghin kaupungille ja erityisesti sen keskiaikaiselle linnalle.
Päivä 8 Lento Suomeen.

Lisätiedot, varaukset ja tarkempi matkaohjelma osoitteessa www.matkavekka.fi/et-lehti 

Myyntipalvelu puh. 020 120 4000  (ma–ke 8-18, to-pe 9-17, la suljettu, su 10–15)  

Vastuullinen matkanjärjestäjä Primera Holidays Oy/Matkavekka 


 

 

Pia Hyvönen
Seuraa 
Liittynyt14.5.2014

Lukijamatka: Skotlannin kiertomatka 21.–28.5.2018

Hei kaikki, tässä ET:n toimituksen vastaus. Pahoittelemme epäselvyyksiä. Pyrimme vastedes tarkentamaan Lukijamatkojen ehtoja ja hintoja yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tässä Skotlannin matkan tapauksessa toivomme, että olette suoraan yhteydessä matkanjärjestäjään. Matkan kaikille tarjolla ollut alennushinta tuli yllätyksenä myös ET:n toimitukselle. Terveisin ET:n toimitus
Lue kommentti
Vierailija

Lukijamatka: Skotlannin kiertomatka 21.–28.5.2018

Mökin muori kirjoitti: Kyse on juurikin samasta matkasta. Sinua hämää nyt tuo 160 euron alennus alkuperäisestä matkanhinnasta. Se ei suinkaan ole mikään tilaajaetu alennus vaan Matka Vekka on alentanut matkan hintaa jokaiselle, oli ET- lehden tilaaja tai ei. En ole ET-lehden tilaaja tällä haavaa ja maksoin matkastani tuon 1569 euroa. Tiedustelin virkailijalta matkaa tilatessani mikä on tilaajaetu alennus ja virkailija kertoi ettei sellaista olekkaan.Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla...
Lue kommentti