Lemmikinomistaja tekeet yllättävän monia kulutusvalintoja lemmikkieläimensä ehdoilla. Koirat ja kissat voivat vaikuttaa auton ja vaatteiden ostoon ja määrätä kodin sisustuksen.
Missä asut, millä autolla ajat, koska työskentelet, kenen kanssa menet naimisiin ja millaista elämää vietät? Elämän tärkeisiin päätöksiin vaikuttavat paitsi ihmiset, myös Mustit ja Misset.
Lemmikinomistaja tekee yllättävän monia kulutusvalintoja lemmikkieläimensä ehdoilla, kertoo Vaasan yliopiston markkinoinnin yksikön tutkijatohtori Henna Syrjälä tiedotteessa.
Lemmikit ovat yhä merkittävämpi osa suomalaista kulutusyhteiskuntaa sekä määrällisesti mitattuna että symbolisena ilmiönä. Omistaja huomioi lemmikkinsä myös niissä kulutuspäätöksissä, jotka eivät suoranaisesti edes liity lemmikkiin.
Esimerkiksi auto voidaan valita koiran koon mukaan ja kodin lattiamateriaalivalinnoissa huomioidaan lemmikin tassujen pitävyys. Jopa asuvalinnat saatetaan tehdään sen mukaan, etteivät lemmikin karvat erottuisi kuosista.
– Lemmikkeihin liittyvän kulutuksen lisääntyminen ja monipuolistuminen johtuu luonnollisesti siitä, että suomalaisilla on yhä enemmän lemmikkejä. Lemmikkejä hankintaan, koska niiden odotetaan tarjoavan omistajilleen kumppanuutta, tukea ja vauhtia hyvinvointiin, Syrjälä sanoo.
Kulutuksen lisäksi lemmikki vaikuttaa tietysti myös omistajan sosiaalisiin suhteisiin. Töissäkäyvän koiranomistajan on kiirehdittävä lenkittämään koira työpäivän jälkeen, ja arjen iltamenot saattavat jäädä siksi välistä etenkin yksinasuvalla omistajalla. Toisaalta lemmikki voi myös parantaa omistajan sosiaalisia suhteita: koirien ja kissojen avulla tutustuu helposti uusiin ihmisiin.
Ja voipa lemmikki vaikuttaa myös siihen, kenen kanssa ihminen rakentaa parisuhteen. Todellinen kissaihminen, joka tietää aina haluavansa omistaa kissoja, ei välttämättä halua parisuhteeseen vakavasti allergisen kanssa.
Ostopäätöksen takana ihminen?
Kissalle tai koiralle on yhdentekevää, mitä brändiä kaulapanta tai torkkupeitto edustaa, mutta ne osallistuvat silti aktiivisesti kulutuspäätösten tekemiseen.
Omistaja on esimerkiksi voinut valita lemmikilleen kodin sisustukseen sopivan pedin, mutta se jää käyttämättä, koska lemmikki ei yksinkertaisesti suostu nukkumaan siinä. Myös eläinlääkäriasema saattaa valikoitua sen mukaan, missä lemmikki vaikuttaa viihtyvän parhaiten.
Lemmikki siis näyttäytyy monessa mielessä kulutuskokemuksien todellisena kokijana. Ihmisen tehtäväksi voi pahimmillaan tai parhaimmillaan jäädä vain maksajan rooli.
– Lemmikki on aktiivinen toimija, joka kokee, tuntee, kärsii sekä käyttää tavaroita ja palveluita, joita omistaja sille tarjoaa. Esimerkiksi harrastusyhteisössä monet lemmikille suunnatut palvelut, kuten koirahieronta, voivat rakentua suorastaan välttämättömiksi kulutuksen kohteiksi ja välineeksi omistajan kuluttajaidentiteetin rakennuksessa, Syrjälä toteaa.
Lue myös: Näin säästät koiran kuluissa