Kuvat
Tuomas Kärkkäinen

Mitä kannattaa tietää siltä varalta, että lento, juna tai laiva myöhästyy tai menolippu jää käyttämättä? Entä miksi lennot kannattaa  maksaa luottokortilla? 

Saanko korvausta, jos lähtö viivästyy?

Jos laiva, juna tai lento myöhästyy, yhtiön tulee tarjota maksutta ruokaa ja juomaa tietyn odotusajan jälkeen. Esimerkiksi laivamatkan kohdalla aika on puolitoista tuntia.

Jos myöhästymisen takia joutuu jäämään yöksi paikkakunnalle, yhtiön on usein tarjottava myös majoitus.

Laivamatkojen kohdalla tätä velvollisuutta ei ole, jos viivästys johtuu turvallisen kulun vaarantavista sääolosuhteista, kuten kovasta tuulesta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jos lento myöhästyy yli viisi tuntia, matkan voi perua.

Jos lennon lähtö myöhästyy yli viisi tuntia tai laivan yli 90 minuuttia, matkan voi perua ja saada rahat takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Matkan voi perua myös silloin, jos Suomen sisäisen kaukojunan voi arvioida myöhästyvän pääteasemaltaan yli tunnin.

Jos yhtiö peruu lennon, voit valita rahojen palautuksen tai uuden matkan.

Myöhästyneistä kulkuvälineistä voi tietyin ehdoin saada myös vakiokorvausta, jonka suuruus riippuu kuljetusmuodosta, myöhästymisen kestosta ja matkan pituudesta.

Jos yhtiö peruu lennon, junan tai laivavuoron kokonaan, voit valita joko rahojen palautuksen tai uuden matkan.

 

Onko paluulippu voimassa, jos menolippu jää käyttämättä?

Jos reissuun on ostanut meno-paluulennot, mutta menolippu jää syystä tai toisesta käyttämättä, paluulippu ei tavallisesti ole enää voimassa.

Paluulippu ei tavallisesti ole enää voimassa.

Jos lipun ehdot sallivat, menolento kannattaa siis siirtää sopivampaan hetkeen.

Sama koskee Suomen ja Ruotsin tai Viron ­välisiä risteilyitä. Jos menomatkalle ei nouse ­kyytiin, myös paluumatka peruuntuu automaattisesti.

 

Miksi matka kannattaa maksaa luottokortilla?

Jos lentoyhtiö menee konkurssiin, rahojen takaisin saaminen konkurssipesältä on epä­todennäköistä. Rahoja voi kuitenkin vaatia luottoyhtiöltä, jolla on vastuu niiden palauttamisesta.

Matkanjärjestäjän tulee järjestää paluumatka.

Pakettimatkan matkanjärjestäjällä on vastuu sopimuksen toteuttamisesta. Jos siis sen käyttämä lentoyhtiö menee konkurssiin, matkanjärjestäjän tulee järjestää paluumatka kotiin toisella tapaa.

Tämä on ote ET-lehdessä 12/2025 julkaistusta jutusta, jossa kerromme myös miten toimia siinä tapauksessa, että sairastuu ennen matkaa tai sen aikana, tai jos majoitus ei vastaakaan odotuksia tai matkakohteessa roihuaa maastopalo. Tilaajana voit lukea koko jutun täältä. Jos et ole tilaaja, tutustu Digilehdet.fi-palveluun ja tilaa lehti tästä.

Tietoa & apua

  • Jos sairastuu matkalla, apua käytännön asioiden hoitamiseen saa matkavakuutusyhtiön hätäpalvelupuhelimesta. Osa yhtiöistä käyttää vakuutusyhtiöiden yhteistä Sos International -matkahätäpalvelua.
  • Jos kohdemaassa on kriisitilanne, kuten suuronnettomuus, Suomen ulkoministeriön päivystyksestä tai paikallisesta lähetystöstä voi kysyä neuvoja.
  • Ennen matkaa on hyvä tehdä matkustus­ilmoitus osoitteessa matkustusilmoitus.fi. Sen avulla Suomen ulkoministeriö tietää, keitä matkakohteessa lomailee esimerkiksi maanjäristyksen sattuessa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla