Eurooppalaiset verkkokaupat tarjoavat suomalaiskuluttajille runsaat valikoimat ja mahdollisuuden tehdä edullisia löytöjä. Maiden rajat ylittäviin kuluttajakysymyksiin erikoistuneen Euroopankuluttajakeskuksen muistilistan avulla voit tehdä onnistuneet kaupat verkossaja vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

1. Tarkista verkkokaupan tiedot.

Pelkän sähköposti- tai postilokero-osoitteen kanssa ei kannata käydä kauppaa! Löydätkö yrityksen nimen, katuosoitteen, kotipaikan, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen?

Netistä löytää tietoa muiden ostajien kokemuksista esimerkiksi keskustelupalstoilta tai googlettamalla yrityksen nimen. Voit myös syöttää yritykset nimen verkkokauppa-apuri Howardiin. Sivustolla on tietoa useilla kielillä, myös suomeksi.

2. Ehtiikö lahja ajoissa perille?

Loppiaisen jälkeen perille saapuva joululahjapaketti ei tuota toivotunlaista iloa saajalleen. Jos joulu on jo lähellä, tarkista toimitusajat, jotta saat lahjan ajoissa.

3. Tutustu verkkokaupan yleisiin maksu- ja toimitusehtoihin
ja muihin sopimusehtoihin.

Joissain verkkokaupoissa tuotteet ovat edullisia, mutta toimituskuluista
tulee merkittävä lisäosuus loppusummaan. Tarkista myös tiedot mahdollisesta takuusta ja huollosta.

4. Tarkasta palautus- ja peruutusajat

Kaupan peruutusaika vaihtelee Euroopassa eri maissa ja on 7-14 päivää. Monet verkkokaupat myöntävät jopa 30 päivän palautusoikeuden.

Lue sopimusehdot huolellisesti läpi, jotta voit olla varma, että ehdit palauttaa mahdollisen epäsopivan lahjan joulun jälkeen. Pääperiaate on, että tavaraa saa kokeilla, muttei käyttää, jotta palautusoikeus säilyy.

5. Kuka maksaa palautuskulut?

Varaudu siihen, että jos lahja ei olekaan mieleinen ja haluat palauttaa
sen, saatat joutua maksamaan palautuspostikulut. Näin saattaa käydä silloin, jos Suomen lakia ei sovelleta kauppaan. Moni verkkokauppa tarjoaa kuitenkin ilmaisen palautuksen, mikä selviää esimerkiksi tilausehdoista.

6. Saatko asiakaspalvelua haluamallasi kielellä?

Vaikka verkkokaupalla olisi suomenkieliset verkkosivut, se saattaa olla
ulkomaalainen, etkä välttämättä voi asioida suomeksi mahdollisissa
ongelmatilanteissa tai suomenkielistä asiakaspalvelua tarjotaan rajoitetusti.

7. Jos et ymmärrä ehtoja, älä osta.

Jos et ymmärrä verkkokaupan sopimusehtoja, kannattaa harkita vielä ostosta ja tehdä tilaus tarvittaessa jostain toisesta verkkokaupasta.

8. Tarkista tilauksen yhteenveto.

Lue tilausyhteenveto aina huolellisesti läpi eli tarkista tiedot tuotteista, niiden lukumäärästä ja hinnoista, tilauksen toimitustapa ja -kulut,
toimitusajan pituus, koko tilauksen yhteissumma ja toimitusosoite.

9. Maksa ostokset mieluiten luottokortilla.

Silloin voit vaatia rahojen palautusta luottokorttiyhtiön kautta, jos myyjä ei jostain syystä toimitakaan tuotetta. Ennakkomaksu muulla tavalla on aina
riski kuluttajalle.

10. Tulosta tai tallenna tilaus ja muu asiointi yrityksen kanssa.

Tallenna koneelle tilausvahvistus, sopimusehdot ja sähköpostiviestit ja muu yhteydenpito yrityksen kanssa. Asioi yrityksen kanssa mieluummin sähköpostilla kuin puhelimitse, jotta sinulla on tallenne sovituista asioista.

Ongelmatilanteissa ole aina ensiksi yhteydessä yritykseen. Jos asia ei ratkea yrityksen kanssa, voit kääntyä myös Euroopankuluttajakeskuksen puoleen neuvojen saamiseksi, jos kyseessä on toisessa Euroopan maassa toimiva yritys. Suomalaisyritykseen liittyvissä ongelmatilanteissasaat apua kuluttajaneuvonnasta.

Euroopan kuluttajakeskus auttaa

Jos tarvitset neuvoja vaatimustesi sisältöön tai muotoiluun, ota yhteyttä puh. 029 505 3005, ma-pe klo 9-12.

Lähde: Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje