Kantarellista saat runsaasti tarpeellisia kivennäisaineita, kuitua ja D-vitamiinia. Herkkävatsaisille sienet voivat aiheuttaa laktoosi-intoleranssin kaltaisia vatsavaivoja.

1. Paljon aurinkovitamiinia

Kantarellissa on D-vitamiinia lähes yhtä paljon kuin kalassa. Keltaisen värinsä ansiosta keltavahvero sisältää myös runsaasti A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia. Kantarelli sisältää D-vitamiinia 13 µg/100 g. Vastaavassa määrässä siikaa on D-vitamiinia 22 µg, silakkaa 18 µg ja lohta 8 µg.

2. Kuitua kuin kaurassa

Kantarelleissa on erityisen paljon liukoisia beetaglukaanikuituja, jotka edistävät vatsan toimintaa, tasaavat verensokerin heilahteluja ja auttavat pitämään kolesteroliarvot kurissa. Sienet keräävät tehokkaasti ravintoaineita kasvualustastaan. Kantarelli sisältää erityisesti kaliumia, rautaa, sinkkiä ja seleeniä.

3. Myös lihansyöjän lautaselle 

Kantarelleilla voi korvata osan lihasta, sillä niissä on kohtuullisen paljon proteiinia suhteessa energiamäärään. Kantarellien proteiini on hyvälaatuista ja sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Kevyttä hyvää

Kantarellit ovat kevyttä syötävää: niissä on minimaalisesti rasvaa ja painosta jopa 90 prosenttia on vettä. Energiapitoisuus kasvaa toki reippaasti, jos sienet paistaa rasvassa ja kuorruttaa kermalla. 100 g tuoreita kantarelleja sisältää 0,5 g rasvaa ja 27 kcal energiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Herkkävatsaiselle hillitysti

Kantarellit sisältävät sienisokeria, trehaloosia. Sen hajottamiseen tarvitaan erityistä ruuansulatusentsyymiä, trehalaasia. Osalta ihmisiä tämä entsyymi puuttuu, jolloin sienisokeri ei imeydy, vaan kulkeutuu paksusuoleen ja voi aiheuttaa laktoosi-intoleranssin kaltaisia vatsanväänteitä.

Asiantuntija: järjestöpäällikkö Anne Lempinen, Uudenmaan Martat

Lähteet: fineli.fi, arctic-flavours.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla