Maistuuko smoothie? Kannattaa olla kuitenkin tarkkana, millaisen hedelmä- tai marjajuoman valitsee. Kuluttaja-lehti paljasti smoothieiden ikävät tiedot.

Kaupassa myytävät smoothiejuomat ovat ylihintaisia sokerimehuja, kertoo tänään ilmestynyt Kuluttaja-lehti.

Kuluttaja vertaili yhdeksää kaupassa myytävää smoothieta ja kahta kahvilasmoothieta.

Smoothie-nimellä myytävissä tuotteissa lähes tai jopa yli puolet sisällöstä on usein ananas-, omena- tai rypäletäysmehua. Sen sijaan tuotenimessä mainittua marjaa tai hedelmää on usein vain muutama prosentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Smoothielle ei ole elintarvikelainsäädännössä selkeää määritelmää, toisin kuin vaikkapa täysmehulle ja tiivistemehulle. Siksi hyvin erilaatuisia juomia myydään smoothien nimellä, Kuluttaja-lehti kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Tuotetiedot kannattaa tutkia tarkasti, sanoo Kuluttajaliiton elintarvike- ja ravitsemusasiantuntija Annikka Marniemi.

Lehti paljasti, että esimerkiksi saksalaiskauppa Lidl myy 250 ml:n Naturis-smoothieta, jossa on terveellisiä kuituja yhtä vähän kuin appelsiinitäysmehussa – ja kaloreita lähes kaksinkertaisesti.

Brämhultsin 380 ml:n smoothiepullossa on sokeria  kourallinen eli 18 sokeripalan edestä, vaikkei siihen ole lisätty sokeria lainkaan.

Hyvää smoothieta ei ole makeutettu, sillä jo hedelmäsokerin pitäisi yksistään tehdä tuotteesta tarpeeksi makean. Silti hedelmäsokeri ei ole sen terveellisempää kuin tavallinen sokeri, Kuluttaja-lehti muistuttaa.

Katso ET-lehden makeat reseptit täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla