Jos matkalla joutuu ylittämään useamman aikavyöhykkeen, perillä voi iskeä jet lag eli aikaerorasitus. Sitä voi kuitenkin helpottaa.

1. Mikä jet lag on?

Jet lag tarkoittaa aikaerorasitusta. Sen aiheuttaa nopea matkustaminen usean aikavyöhykkeen yli, ja siitä kärsivät etenkin lentomatkustajat. Sanan alkuperäkin viittaa lentämiseen, sillä jet tarkoittaa suihkukonetta, lag puolestaan aikaeroa. Laivalla matkustaminen on verkkaista, joten aikaerorasitus ei vaivaa laivamatkustajaa, mutta oireita saattaa kokea luotijunamatkan jälkeen.

Jet lag -termiä on tiettävästi käytetty ensimmäisen kerran vuonna 1966. Los Angeles Times -lehdessä ollut juttu kertoi suihkuseurapiirien mannertenvälisistä luksusmatkoista.

2. Milloin aikaero aiheuttaa oireita?

Ihmiset kokevat aikaerorasituksen hyvin eri tavoin. Parin aikavyöhykkeen ylittäminen onnistuu useimmilta ilman ongelmia, mutta oireita voi tulla jo kolmen tunnin aikaerosta. Suomesta lähdettäessä se tarkoittaisi matkaa Azoreille tai Kap Verdeen, itään päin mentäessä Malediiveja tai Mumbaita.

3. Millaisia oireet ovat?

Useamman aikavyöhykkeen ylittäminen sotkee unen ja valveen rytmin verrattuna sisäiseen vuorokausirytmiin. Sisäinen kello ohjaa esimerkiksi kehomme lämpötilaa, verenpainetta ja veren kortisolihormonin pitoisuutta. Kun sisäinen kello menee sekaisin, uni ei tule yöllä, vaikka kuinka väsyttäisi. Päivällä taas torkuttaisi.

Aamu- ja iltapäiväväsymyksen lisäksi jet lagin oireita ovat huimaus, päänsärky ja yleinen huono olo. Mahakin voi mennä sekaisin. Kannattaa muistaa, että oireisiin voi kuulua myös ärtyneisyys. Matkakaveriin pitää suhtautua tavallistakin ymmärtäväisemmin.

4. Onko matkustussuunnalla väliä?

Oireet ovat usein vähäisempiä, kun matkustetaan länteen päin. Se johtuu siitä, että elimistön sisäisen kellon vuorokausi kestää hiukan yli 24 tuntia. Elimistö siis kirii aikaeroa kiinni länteen mentäessä. Aikaerorasituksen takia uni alkaa painaa jo alkuillasta, ja herätys tulee aamuvarhain tai jopa aamuyöllä.

Useimmat kokevat aikaerorasituksen pahempana itään päin matkustettaessa. Perillä on illalla normaalia virkeämpi olo, sillä sisäisen kellon mukaan eletään vasta iltapäivää. Aamulla taas väsyttäisi vietävästi.

5. Voiko oireita ehkäistä?

Ennen matkaa omaa vuorokausirytmiä voi varovasti siirtää kohti kohdemaan aikatauluja, jos se vain on mahdollista. Lääkärit eivät tosin ole yhtä mieltä siitä, auttaako tuollainen etukäteisvalmistelu oikeasti sopeutumaan aikaeromuutokseen.

Länteen päin mennessä kannattaa lennolla pysytellä valveilla, ainakin päiväaikaan.

Sen sijaan itään päin mennessä olisi hyvä nukkua. Korvatulpat, silmälaput ja niskatyyny voivat auttaa, jos uni ei muuten tahdo koneessa tulla. Matkan aikana kannattaa juoda vähintään desilitra nestettä tuntia kohden, mutta alkoholijuomia ja kahvia on syytä välttää. Niiden nauttiminen sotkee unirytmiä entisestään.

6. Auttavatko lääkkeet?

Jos uni ei tahdo millään tulla, reseptillä saatavista nukahtamislääkkeistä voi olla hyötyä. Ne toimivat etenkin itään päin matkustettaessa. Nukahtamislääkkeiden pitempää käyttöä on syytä välttää, mutta parina ensimmäisenä yönä niihin voi turvautua.

Jotkut paljon matkustavat suosivat melatoniinivalmisteita, joita saa apteekista ilman reseptiäkin. Tämä niin sanottu pimeähormoni voi parantaa unen laatua ja helpottaa sopeutumista aikaeroon. Melatoniinia on kahta laatua, nopea- ja hidasvaikutteista. Nopeavaikutteinen nautitaan juuri ennen yöpuulle käymistä, hidasvaikutteinen jo pari tuntia aiemmin.

7. Kuinka kauan sopeutuminen kestää?

Ihmiset tottuvat aikaeromuutoksiin hyvin eri tavoin. Karkeasti meidät voidaan jakaa kahteen kastiin: nopeisiin ja hitaisiin sopeutujiin. Itään päin mentäessä nopeat sopeutujat voivat laskea jet lagista toipumiseen kuluvien päivien määrän jakamalla aikavyöhykkeiden määrän kahdella. Hitaiden sopeutujien pitää jakaa 1,5:llä.

Länteen päin mennessä nopeat sopeutujat jakavat aikavyöhykkeiden määrän kolmella ja hitaat kahdella.

Suomesta on Tokioon ja New Yorkiin seitsemän tunnin aikaero. Sopeutuminen Japanin aikaan vie 3–5 päivää. New Yorkissa aikaerosta toipuu 2–4 päivässä. Lyhyen, päivän tai parin matka aikana elimistö ei ehdi sopeutua aikaeroon. Sen takia lyhyen matkan aikana kannattaisi mahdollisuuksien mukaan elää kotimaan ajan mukaan.

8. Miten jet lagista toipuu parhaiten?

Hotellihuoneeseen ei kannata jäädä lojumaan. Etenkin aamukävely on tehokas tapa siirtää sisäistä kelloa. Illalla taas kannattaa välttää hikiliikuntaa, se saattaa haitata unirytmiä kotioloissakin.

Auringonvalossa oleilu nopeutta sopeutumista aikaeroon merkittävästi. Aurinkolasitkin kannattaa tässä tilanteessa unohtaa.

Jos auringonvaloa ei ole tarjolla, kirkasvalolamppu voi tuoda avun.