Tutkija Emily Höckert seurasi turistien, kehitystyöntekijöiden ja nicaragualaisten kahvinviljelijöiden kohtaamisia. Niistä kumpusi väitöskirja, josta avautuu ajankohtaisia näkökulmia niin kestävään matkailuun kuin pakolaiskriisiin.

Emily Höckert on juuri väitellyt Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa aiheena vieraanvaraisuuden eettisyys matkailun kehittämisessä.

Vieraanvaraisuus ja vastuu vierasta kohtaan ovat nousseet ajankohtaisiksi turvapaikanhakijoiden Euroopassa. Kysymys kuuluu, miten vastaanotamme heidät?

– Se, miten suhtaudumme toisiimme, on etiikan peruskysymyksiä. Kaipaan rakentavaa keskustelua siitä, millaisia pelkoja oman kodin avaamiseen liittyy ja miten niitä voisi hälventää. Tutkimukseeni nojaten ehdotan ratkaisuksi keskinäistä kunnioitusta, välittämistä ja avoimuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: Karibian omaperäisin saari

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Matkailun ja pakolaiskriisin ristivalossa on hyvä pohtia etuoikeuksiamme turistina. Tehdessämme lomamatkoja huomioimme harvoin, että valtaosalla maailman ihmisistä ei ole mahdollisuuksia moiseen ylellisyyteen.

– Loman aikana monet meistä alkavat ikävöidä kotia, ystäviä, tuttua ympäristöä ja omaa sänkyä. Turvapaikanhakijoilla ei enää ole kotia, johon palata, Höckert huomauttaa.

Itsekeskeistä apua

Vuosina 2007–2008 Höckert oli työharjoittelussa Suomen Managuan suurlähetystössä Nicaraguassa. Hän pääsi seuraamaan kehitystyötä Nicaraguan kasvavalla matkailusektorilla, työn mahdollisuuksia ja haasteita.

– Me tiedämme, että kansainvälisellä matkailulla on taloudellisia, sosiaalisia ja kulttuurisia vaikutuksia, mitä tulee globaaliin eriarvoisuuteen. Halusin tutkia aihetta nicaragualaisten kahvikylien näkökulmasta ja keskityin erityisesti naisten ja nuorten kokemuksiin.

Pienikin edistysaskel matkailussa voi tuoda tärkeitä lisätuloja paikallisille perheille. Toiminta nähdään yleensä erityisen kestävänä, mutta siihen liittyy myös epäkohtia.

Pienikin edistys voi tuoda tärkeitä lisätuloja perheille

Höckert huomasi, että kahvikylien emännät ja isännät olivat kyllästyneitä matkailun kehittäjiin, joilla on valmis käsitys siitä, millaista apua viljelijät tarvitsevat. Kyläläisten omia näkemyksiä ei aina oltu valmiita kuuntelemaan.

Vuokraa lomakoti helposti

– Vieraiden vahva halu auttaa saattoi lähes hiljentää autettavan. Toisaalta tapa, jolla vieraat odottivat ehdotonta vieraanvaraisuutta, toi itsekeskeisyydessään mieleen lähes kolonialistisen ajatusmaailman.

Tilaa toiselle

– Ihminen ei voi olla vastuullinen tai vieraanvarainen yksin, vaan kyse on aina suhteesta toiseen, Höckert toteaa.

On tärkeää kyseenalaistaa ja korjata omia tapojaan ajatella ja toimia. Tehdä tilaa toiselle ja sekoittaa auttajan ja autettavan rooleja.

– Omalla ukillani oli pohdinnan arvoinen käsitys vieraanvaraisuudesta. Hänen mukaansa se ei ole vain emännän tai isännän tehtävä, vaan myös vieraan on osoitettava avoimuutta.

Tänne uskaltaa matkustaa

Höckert haluaisi myös purkaa yleistyksiä.

– Maalla asuvat ihmiset ovat aina iloisia vastaanottamaan yllätysvieraita, eikö vain? Tai että lämpimissä maissa asuvat ihmiset ovat vieraanvaraisempia kuin me. On aina valaisevaa pohtia, mihin omat stereotypiat nojaavat.

– Sen sijaan, että luulemme tietävämme, millainen toinen on, voisimme olla uteliaampia toisiamme kohtaan. Olla valmiita yllättymään.

Tyhjiä rantoja

Matkailuesitteissä on usein kuvia rannoilta ja hotellien uima-altailta, joissa ei ole lainkaan ihmisiä. Luodaan käsitys, että paikat ovat tyhjinä odottamassa matkailijaa.

Luodaan käsitys, että paikat ovat tyhjinä odottamassa matkailijaa

– Kuvissa ei ole ketään toivottamassa tervetulleeksi. Sen roolin on ikään kuin ottanut matkanjärjestäjä: vieraat toivottavat lisää vieraita tervetulleeksi.

Katso Vuoden 2015 matkakuvat

Kestävän matkailun iskulause kuuluu: ”Vastuullinen matkailukehitys luo parempia paikkoja elää ja vierailla. Siinä järjestyksessä.”

– On tärkeätä ottaa huomioon niiden hyvinvointi, joiden luona vieraillaan. Ajatusta pidetään matkailualalla radikaalina, sillä huomio on yleensä kiinnitetty turistien viihtyvyyteen.

– Matkailija on vieras ja väliaikaisesti kylässä. Reilu matkailija käyttäytyy niin, että hänet kutsutaan uudestaankin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla