Matkatoimistot etsivät kuumeisesti aitoutta, urheilu- ja terveyselämyksiä sekä kohteita, joissa muut eivät ole käyneet. Valmismatka ei ole enää yhdenlainen.

Enää ei ole valmismatkakaan valmismatka. Reissun pituuteen ja sisältöön voi vaikuttaa, lisäksi lomaansa voi usein täydentää mitä erilaisimmilla palveluilla ja ohjelmilla.

– Nykyajan valmismatka voi olla juuri niin valmiiksi paketoitu kuin itse haluaa: toiset lähtevät pelkillä lennoilla, toisille sopii koko hoito lennoista lentokenttä-kuljetuksiin ja opaspalveluihin. Myymme entistä enemmän maksimipituisia paketteja eli neljän viikon lomia myös kaukokohteisiin, kertoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Jenita Creswell, 33.

– 55+- ikäryhmä on hyvin laatutietoista – mikä johtuu varmaankin siitä, että rahaa on käytettävissä enemmän kuin aiemmilla sukupolvilla. Luksusmatkailu yleistyy.

Reittilentotarjonnan lisääntyminen antaa mahdollisuuksia matkatoimistoille.

– Kasvavan reittilentotarjonnan ansiosta matkan pituudet voivat olla hyvinkin joustavia. Joustavat matkan pituudet mahdollistavat lomamatkat myös sellaisiin kohteisiin, joihin on aikaisemmin totuttu matkustamaan pakettimatkalla, esimerkiksi pitkä viikonloppu Las Palmasissa tai vaikkapa Malagassa, Tjäreborin toimitusjohtaja Regina Sippel, 35, sanoo.

Koko loma miun maun mukkaan

Vastausten perustella yksilöllisyys on korostunut, mikä vaikuttaa myös valmismatkojen luonteen muuttumiseen entistä yksiöllisimmiksi.

– 55+ suomalaiset ovat tottuneita matkustajia ja he tietävät mitä haluavat. Useimmiten he toivovat lomakohteelta muutakin kuin rantaa ja auringonottoa, kertoo Regina Sippel.

– Lomakohteen nähtävyydet ja kulttuuritarjonta sekä hyvät ravintolat ovat tärkeitä. Hotellin hyvää tasoa, sijaintia ja rauhallisuutta arvostetaan. Myös spa ja muut hyvinvointipalvelut ovat tärkeitä.

Jenita Creswell on huomannut vaatimusten lisääntyneen.

– 55+-ryhmä ei ole mikään kaikkein helpoin miellyttää, sillä monet ovat matkustaneet jo paljon ja nähneet maailmankolkkia. Tällaisille matkaajille uutuuskohteet ovat omiaan, mutta niidenkin pitäisi olla sellaisia uutuuksia, joihin ei ihan oikeasti ole järjestetty matkoja ennen. Yksi tällainen esimerkki voisi olla esimerkiksi Mongolia, joka on houkutellut paljon tätä ikäluokkaa.

Hotelli vain aikuisille ja joogaa, kiitos

Vain aikuisille tarjotut hotellilomapaketit ovat lisänneet suosiotaan. Hotellit keskittyvät mukavaan asumiseen, a la carté -ravintoloihin, monipuoliseen aamiaiseen, aistikkaaseen tunnelmaan, rauhallisiin allasalueisiin, spa-palveluihin sekä paljon kiitosta saaneisiin koulutettujen ohjaajien vetämiin liikuntatunteihin.

Regina ja Jenita ovat molemmat huomanneet selkeän trendin myös hyvinvointilomien lisääntymisessä. Lomalla ei vain löhöillä.

– Aktiivilomamme ovat erityisen suosittuja 55+ ikäisten keskuudessa. Suosituimpia aktiivilomia ovat Mallorcan ja Gran Canarian kuntoviikot, joita järjestetään kolme kertaa vuodessa. Kuntoviikon ohjelmassa on pyöräilyä, jumppaa ja muuta kuntoilua ammattiohjaajien vetäminä. Regina kertoo.

Miehiä kiinnostaa urheilu. Moni lähtee nyt miesporukalla jalkapallomatkalle. Myymme matkoja Englannin Valioliigan ja La Ligan otteluihin. 

Mummi mukaan lapsenlikaksi

Matkatoimistoissa on huomattu lisäksi sukupolvi-ilmiö: nuoret perheet lähtevät reissuun usein isovahempien kanssa. 

– Sanomme niitä 3G-lomiksi, eli kolmen sukupolven matkoiksi. Jotkut isovanhemmat tosin vievät reissuun lapsenlapsiaan ilman vanhempia, sekin on yleistynyt. Mummin järjestämä hemmotteluloma on aikamoista luksusta, mutta yleistyy kovaa vauhtia, Jenita nauraa.

Aurinkomatkojen opas Virpi Pekkinen näkee arjessaan, että paikallisuudella on arvoa.

– Matkailun kestäväkehitys ja aitous matkakohteessa ovat yhä enenevässä määrin tärkeitä asioita matka valitessa. Lomalaiset kuin myös matkanjärjestäjät suosivat mahdollisuuksien mukaan paikallisia pieniä perheliikkeitä ja paikallisia, laadukkaita tuotteita.

Tässä ovat uudet suosikit

1. Lomakohteet, joissa voi viettää samanaikaisesti ranta- ja kaupunkilomaa. Esimerkiksi Malta, Palma de Mallorca, Algarve, Ranskan Riviera, Costa del Sol ja Amalfin rannikko.

2. Teemamatkat. Esimerkiksi puutarhamatka Madeiralle, matka Istanbuliin Mika Waltarin jalanjäljille tai Ranskan Champagnen alueen viinitiloihin.

3. Hyvinvointilomat. Esimerkiksi Fustra-lomat Rodoksella ja Kreetalla, selän hyvinvointiin ja stressinpoistoon keskittyvät Pilates-matkat

4. 3G-lomat, eli kolmen sukupolven yhteiset lomat

5. "Vain aikuisille"-hotellit.

6.  Kuuba ja Gambia.

7. Luksusristeilyt, esimerkiksi Välimerellä tai Karibialla, Allure of the Seas.

8. Porukkamatkat, esimerkiksi 10 hengen vaellusmatka tai miesten valioliigapaketit.

Lähde: Tjäreborg, Finnmatkat, Aurinkomatkat