Lämpimät kelit houkuttelevat kääntämään kasvot valoon. Tämä muistilista voi pelastaa ikäviltä jälkiseurauksilta.

  • Käytä suojavoidetta reilusti. Ilman suojaa ei juuri kannata auringossa oleilla. Suomalaisista suurin osa kestää aurinko ilman suojaa korkeintaan 30 minuuttia.
  • Päivävoide himopalvojalle. Jos auringossa haluaa oleskella pidempään, Iholiiton toiminnanjohtaja, sairaanhoitaja Sirpa Pajunen neuvoo levittämään puhtaalle iholle ensin päivävoidetta ja sitten niin korkeasuojakertoimista aurinkovoidetta kuin mahdollista. Hänestä kaikki alle 30:n suojakertoimet ovat oikeastaan ihan turhia.
    Lue lisää Pajusen neuvoja täältä.
  • UVB- ja UVA-suoja pitää molemmat löytyä suojavoiteesta. Suojakerroin kertoo, kuinka monta kertaa kauemmin aurinkovoiteella voideltu iho kestää palamatta verrattuna voitelemattomaan ihoon.
  • Tarkista käyttämiesi lääkkeiden ja auringon yhteensopivuus. Myös jotkin rohdoskasvit, kuten mäkikuisma, herkistää auringolle.
  • Ikääntyvän ihmisen paikka ei ole keskipäivän auringossa. Vaikka auringolla on terveysvaikutuksia, niin 15 minuuttia päivässä aurinkoa vain kämmenen kokoiselle alueelle riittää D-vitamiinitarpeen täydentymiseen.