Suurin osa yli 60-vuotiaista autoilijoista on kerännyt täysiä bonuksia liikennevakuutuksista. Ovatko he siis todella huolellisia autoilijoita? Vai millä vahinkojen vähäinen määrä selittyy?

Yli 60-vuotiaat autoilijat ovat vakuutusyhtiöiden unelma-asiakkaita, selviää vakuutusyhtiö Ifin tilastosta. Suurin osa heistä on kerännyt täyden bonuksen liikennevakuutukseensa. Autoillessa heille sattuu kolhuja tällä perusteella siis harvemmin kuin muille.

Esimerkiksi vakuutusyhtiö Ifin tilastojen mukaan seniori-ikäisistä kahdeksan kymmenestä on kerryttänyt liikennevakuutukseensa täyden 70 prosentin bonuksen. Kaikista kuljettajista samaan on päässyt vain joka toinen.

Vahinkoja sattuu etenkin nuorille

Nollasta 70 prosentin bonukseen pääseminen vie 13 vuotta. Jo kolmikymppisillä olisi siis mahdollisuudet siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Matalimmat bonukset ovat nuorimmilla autoilijoilla. Jos nuoret eivät lähtisi humalassa rattiin, käyttäisivät turvavyötä ja ajaisivat rauhallisemmin, sattuisi heille vähemmän onnettomuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suomessa sattuu keskimäärin 290 liikennevahinkoa päivässä, kertoo If tiedotteessaan Liikennevakuutuskeskuksen tilastoihin viitaten.

Liikennevakuutuskeskuksesta todetaan, että yli 60-vuotiaiden suomalaisten vähäinen vahinkomäärä selittyy osin uusilla autoilla.

– Mitä uudempi ajoneuvo autoilijalla on, sitä vähemmän hänelle on sattunut yleensä onnettomuuksia, sanoo yhteyspäällikkö Tapio Koisaari ET-lehdelle.

Iäkkäämmillä autoilijoilla on Koisaaren mukaan käytössään paremmat autot kuin nuorilla kuljettajilla ja näissä autoissa uudempi teknologia. Tämä ilmiö tulee tulevaisuudessa vain korostumaan, Koisaari arvioi.

Liikennevahinkotilasto vahvistaa yli 60-vuotiaiden vähäisen vahinkojen määrän: 30–60-vuotiaiden ikäryhmät aiheuttivat selvästi yli 60-vuotiaita enemmän vahinkoja vuonna 2012. Sinä vuonna yli 60-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat 16,7 prosenttia kaikista vahingoista.

Yhä useampi ajaa vanhana

Yli 75-vuotiaiden autoilijoiden määrän on arveltu kolminkertaistuvan vuoteen 2020 mennessä. Silloin heitä olisi auton ratissa 150 000.

Trafin teettämän tutkimuksen mukaan ajokorttiin uusimiseen tähtäävät ikäkausitarkastukset saattavat huonontaa liikenneturvallisuutta. Vastuu omasta ajokyvystä heikkenee, kun siitä on mustaa valkoisella lääkärintodistuksessa.

Monet ovat sitä mieltä, että ikäihmisten pitää saada autoilla niin pitkään, kun terveys sen sallii. Autoilu helpottaa kulkemista ja luo mahdollisuuksia virikkeelliseen elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla