Kannattaako ostaa uusi vai käytetty auto? Mitä pitää ottaa huomioon? Asiantuntija vastasi yleisimpiin kysymyksiin.

1 Minkälainen auto sopisi juuri minulle?

Jos ajat paljon kaupungissa, parkkeeraat kadunvarteen ja sukkuloit ruuhkassa, pienempi auto on näppärä. Maantieajossa isompi on periaatteessa mukavampi. Entä kuinka monta matkustajaa autoon pitäisi mahtua? Riittääkö pienempi tavaratila, vai pitääkö mukaan mahtua vaikkapa rollaattori? Kuljetatko lastenlapsia säännöllisesti jääkiekkotreeneihin, viedäänkö autolla tavaraa mökille? Käyttötapa määrittää kokoluokan.

2 Merkkejä ja malleja on valtavasti. Miten valita?

Kannattaa muistaa, että autokaupassa myydään mielikuvia. Autojen todelliset erot ovat lopultakin aika pieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Edullisemmissa automerkeissä on konepellin alla usein saman valmistajan moottori kuin kalliimmissa. Esimerkiksi Seat, Skoda, Volkswagen ja Audi ovat samaa konsernia. Käytetyissä autoissa usein paras hinta-laatusuhde on merkeillä, joiden yleinen arvostus on alhainen.

3 Mitkä ominaisuudet ovat merkkiä tärkeämpiä?

Autoon pitää olla helppo mennä ja sieltä pitää olla helppo nousta pois. Huonompijalkaisen voi olla hankala kivuta korkeaan maastoautoon. Matalasta urheilullisesta on tervejalkaisenkin raskasta kömpiä ylös.

Miltä istuimet tuntuvat, onko säätövaraa riittävästi? Saako ovet avattua ja suljettua vaivattomasti? Näkeekö ratin takaa ulos, entä mittaristoon? Onnistuuko hallintalaitteiden käyttö käsineetkin kädessä ja pimeässä? Onko mahdollisessa ajotietokoneessa suomenkieliset valikot, yllätkö tavaratilan perälle?

Parkkeerausautomaatti on erityisen kätevä, jos niskat eivät taivu kuin nuoremmalla. Ikä heikentää hämäränäköä, joten ajovalojen pitää olla tehokkaat. Automaattivaihteisto vapauttaa puolestaan seuraamaan liikennettä ja ajovakausjärjestelmä suoristaa luisuun joutuneen auton. Jälkiasennettuna autoon saa tarvittaessa lisäpeilejä ja -kahvoja.

4 Uusi, tuliterä auto olisi ykkösvalintani.

Uudessa autossa on monia hyviä puolia. Niissä on yleensä 2–5 vuoden takuu ja viimeisintä teknologiaa. Ne voi myös halutessaan rahoittaa rahoitusleasingin avulla. Toisaalta uuden auton hinta on suhteessa huomattavasti käytettyä korkeampi. Auton arvo voi ensimmäisten 3–4 vuoden aikana jopa puolittua. Hyviä, muutaman vuoden vanhoja ja uutta huomattavasti edullisempia autoja on paljon tarjolla.

5 Mihin asioihin käytetyssä pitää kiinnittää huomiota?

Ajokilometreihin, ikään, varustelutasoon ja auton hintaan. Tärkeää on myös yleinen siisteys. Jos auto on tunkkainen ja nuhruinen, se kertoo usein siitä, miten autoa on pidetty. Tutki huoltokirja ja etenkin mahdolliset huoltokuitit tarkasti.

Vähän ajettu ja käyttämättömänä seissyt voi vaatia kalliita korjauksia ja olla huonommassa kunnossa kuin paljon ajettu ja ajallaan huollettu.

Tee korttelin ympäriajon sijaan pidempi koeajo mieluiten olosuhteissa, joissa tulet käyttämään autoa.

6 Miten varmistan, ettei auto osoittaudu pommiksi?

Vie auto kuntotarkastukseen vaikka jollekin riippumattomalle autokorjaamolle. A-Katsastuskonttoreilla on noin 90 euron hintainen tarkastuspalvelu Autotohtori.

On myös yrityksiä, jotka valitsevat sinulle toiveidesi mukaisen auton autoliikkeiden ja yksityisten myyntivalikoimasta ja selvittävät auton tulevat korjaustarpeet. Asiantuntija tulee mukaan koeajoon ja auttaa kaikessa autonostoon liittyvässä.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimivan Autoluotsin Auto avaimet käteen -palvelu maksaa 600 euroa. Pienemmät toimeksiannot ovat edullisempia.

7 Paljonko autot maksavat?

Jo muutamalla tuhannella eurolla saa luotettavan, nykyaikaisesti varustellun menopelin. Vertaile hintoja. Yleiseen hintatasoon nähden liian kallista ei kannata ostaa, vaikka kyseessä olisi minkälainen helmi. Ota huomioon myös käyttökustannukset, kuten poltto-aineen kulutus, huollot ja vakuutukset.

Autoon ei kannata ottaa auton arvoon nähden liian kalliita vakuutuksia. Hinauspalvelun saa Autoliiton jäsenyydellä 100 eurolla vuodessa. Ajoneuvovero on 40–500 euroa ja käyttövoimavero esimerkiksi diesel-autoissa 250–800 euroa vuodessa.

8 Bensa, diesel vai joku muu?

Yleensä yli 20 000 kilometriä vuodessa ajavalle diesel-auton käyttö voi tulla bensiinikäyttöistä edullisemmaksi. Toisaalta bensiinikäyttöiset ovat useimmiten kokonaiskäyttökustannuksiltaan edullisempia alle 20 000 kilometriä vuodessa ajaville.

Hybridi-auton kulutusetu toteutuu taajama-ajossa, kaasulla ja sähköllä toimivien autojen käyttöä rajaa rajallinen tankkausverkosto.

9 Entä sitten auton rahoitus?

Voit rahoittaa autosi osamaksurahoituksella, kulutusluotolla tai vaikka yksityishenkilön leasing-sopimuksella. Harkitse tarkkaan sopimuksen yksityiskohtia. '

Ota huomioon se mahdollisuus, että joudut luopumaan autosta iän karttuessa. Etenkin jos olet hankkinut kalliin auton osamaksulla, voi käydä niin, että autosta saatava myyntihinta on alempi kuin jäljellä oleva velka.

Juttua varten on haastateltu Petri Tuiskua Autoluotsi Oy:stä.

Lisätietoja Liikenneturvan Ikänsä ratissa -sivustolta www.liikenneturva.fi/ikansaratissa.

Auton kuntokartoituspalveluihin voit tutustua osoitteissa www.autotohtori.fi ja www.autoluotsi.fi.

Eri autojen käyttökustannuksia voit verrata Autoliiton laskureilla www.autoliitto.fi/tietopankki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla