Maustekaapista löytyy aineenvaihdunnan vauhdittajia, joiden ominaisuudet vain korostuvat kokkaillessa.  

  1. Chili
    Tulisuus auttaa laihduttajaa, sillä chilin sisältämä ja sen tulisuutta aiheuttava kapsaisiini kiihdyttää aineenvaihduntaa ja pitää kylläisyyttä yllä.

  2. Kaneli
    Kaneli auttaa pitämään verensokerin tasaisena pitkään. Maustekäytön lisäksi kanelista voi hauduttaa lämmintä juomaa. Kanelia suositellaan nautittavaksi enintään teelusikallinen päivässä.

  3. Inkivääri
    Inkiväärin on sanottu vähentävän turvotusta, mutta sen aineenvaihdunnallinen vaikutus on melko pieni. Maustetta on saatavissa myös kapseleina luontaistuotekaupasta, jolloin vaikutus on suurempi.

  4. Cayennepippuri
    Cayennepippuri, kuten muutkin pippurit, sisältää samoja aineen-vaihduntaa kiihdyttäviä ainesosia kuin chili. Jo hyppysellinen riittää antamaan potkua.   

  5. Paprikajauhe
    Paprika sisältää runsaasti C-vitamiinia. Jauheessa paprikan ominaisuuksista säilyvät ainakin sen aineenvaihduntaa kiihdyttävä teho, joka perustuu kapsaisiiniin.

  6. Kurkuma
    Kurkuma on intialaisen ruuan voimakkaanmakuinen perusmauste, jolla on myös soluja suojaavia vaikutuksia. Mausteen tehoaineiden imeytyminen paranee, jos ruuassa on pehmeitä rasvoja.

Lähteet: Kotimaiset kasvikset, Kauppapuutarhaliitto, pudottajat.fi ja ravitsemusasiantuntija Heli Reinivuo / THL.

Lue myös: Näitä terveyshyötyjä on joulun mausteilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kysely

Tykkäätkö mausteisesta ruoasta?

Kyllä
Kyllä
82.4%
En
En
17.5%
Ääniä yhteensä: 74
Sisältö jatkuu mainoksen alla