Pähkinät ovat todellista terveysruokaa. Niiden syöjillä on muun muassa vähemmän sydänsairauksia.

Luonnosta löytyy kovakuorinen apu ehkäisemään vaikkapa verenpainetaudin puhkeamista.

Saksanpähkinä. Pekaanipähkinä. Parapähkinä.
Pähkinöissä on useita lajeja, joista jokainen löytää varmasti suosikkinsa – ellei ole allerginen niille.

Ja pähkinöiden nauttiminen kannattaa – todistetusti. Uusin tutkimus kertoo, että päivittäin pähkinöitä syövillä on muita vähemmän sepelvaltimotautia ja verenpainetautia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiinalaiset tutkijat tarkkailivat peräti 700 000 potilaan aineistoja. Tutkimuksia tehtiin 23 kappaletta. Pähkinän syöjät sairastuivat esimerkiksi verenpainetautiin kolmanneksen epätodennäköisemmin kuin he, jotka eivät syöneet pähkinöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aivohalvauksilta tai diabetekselta ei kuitenkaan voi säästyä pähkinää puremalla. Tutkimus osoitti, että niihin sairastuivat kaikki osallistujat siitä huolimatta, minkä verran pähkinöitä he olivat syöneet.

Suomessa asiasta uutisoi Duodecim, ja tutkimus on julkaistu ensimmäisenä American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla