Älypuhelimen näpelöinti aiheuttaa niska- ja hartiajumeja, joita harva osaa yhdistää kevyeen ja kompaktiin pikkuapuriinsa.

Älypuhelin ei paljon paina, mutta kun älypuhelinta näprää pitkin päivää ja lähettelee viestejä maailmalle, niska on yllättävän kovilla.

Ongelmat liittyvät etukumaraan asentoon, josta aiheutuu niskanikamille jopa 15 kilon lisäkuorma.

Keski-ikäisten ja sitä vanhempien niska kestää näppäilyrasitusta huonommin kuin nuorempien. Toisaalta nuorilla toistuvat huonot asennot saattavat johtaa ajan myötä ryhtivirheisiin. 

Pienet muutokset, suuri helpotus

Niskakipuja ja niskan rasittumista voi ehkäistä ennalta monin tavoin:

  • Kirjoita pitkät viestit pöytäkoneelta, jonka ääressä asento on lähes aina ergonomisempi.
  • Pidä taukoja. Hae esimerkiksi lasi vettä, sillä selkäranka ja lihakset tarvitsevat liikuntaa ja nestettä.
  • Älä jumita samaan asentoon, vaan ojentele, venyttely, rentoudu, pyöritä.
  • Jos vaihtoehdot ovat pikaviesti tai puolen minuutin kävely, kävele viestisi perille.
  • Pidä puhelinsiestaa esimerkiksi bussimatkan ja kävelylenkin ajan. Älä ota puhelinta sänkyyn.
  • Laula. Laulaminen avaa rintakehää ja pakottaa päätä pystyyn.
  • Muista hengittää. Etukumara asento pinnallistaa hengitystä ja kohottaa sykettä.
  • Opettele käyttämään kännykkää kumartelematta. Käytä kuulokkeita puhuessasi, nosta puhelinta katseen tasolle ja suosi ääniviestejä tekstailun sijaan.
  • Pidä puhelin mykkänä ja keskity keskusteluun, ajamiseen ja siihen olennaiseen mitä olet parhaillaan tekemässä.