Älypuhelimen näpelöinti aiheuttaa niska- ja hartiajumeja, joita harva osaa yhdistää kevyeen ja kompaktiin pikkuapuriinsa.

Älypuhelin ei paljon paina, mutta kun älypuhelinta näprää pitkin päivää ja lähettelee viestejä maailmalle, niska on yllättävän kovilla.

Ongelmat liittyvät etukumaraan asentoon, josta aiheutuu niskanikamille jopa 15 kilon lisäkuorma.

Keski-ikäisten ja sitä vanhempien niska kestää näppäilyrasitusta huonommin kuin nuorempien. Toisaalta nuorilla toistuvat huonot asennot saattavat johtaa ajan myötä ryhtivirheisiin. 

Pienet muutokset, suuri helpotus

Niskakipuja ja niskan rasittumista voi ehkäistä ennalta monin tavoin:

  • Kirjoita pitkät viestit pöytäkoneelta, jonka ääressä asento on lähes aina ergonomisempi.
  • Pidä taukoja. Hae esimerkiksi lasi vettä, sillä selkäranka ja lihakset tarvitsevat liikuntaa ja nestettä.
  • Älä jumita samaan asentoon, vaan ojentele, venyttely, rentoudu, pyöritä.
  • Jos vaihtoehdot ovat pikaviesti tai puolen minuutin kävely, kävele viestisi perille.
  • Pidä puhelinsiestaa esimerkiksi bussimatkan ja kävelylenkin ajan. Älä ota puhelinta sänkyyn.
  • Laula. Laulaminen avaa rintakehää ja pakottaa päätä pystyyn.
  • Muista hengittää. Etukumara asento pinnallistaa hengitystä ja kohottaa sykettä.
  • Opettele käyttämään kännykkää kumartelematta. Käytä kuulokkeita puhuessasi, nosta puhelinta katseen tasolle ja suosi ääniviestejä tekstailun sijaan.
  • Pidä puhelin mykkänä ja keskity keskusteluun, ajamiseen ja siihen olennaiseen mitä olet parhaillaan tekemässä.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: