Yhä useampi etsii entistä innokkaammin ylisukupolvisia juuriaan. Kesäkuun alussa käynnistynyt Kalevalakävely vie kulkijansa suomalaisiin perinnemaisemiin.

Myrskytuuli yrittää hukuttaa alleen Antti Holopaisen, 68, sanat.  Haastattelun hetkellä hän tarpoo historiallista Hämeen Härkätietä kohti Hämeenlinnaa.

”Kilometrejä on tälle päivälle jäljellä vajaat kaksikymmentä. Lopullinen päämäärä on Vienan Karjalan Uhtua. Sinne on tarkoitus ehtiä elokuun alussa.”, hän kertoo.

Mikä saa eläkkeelle jääneen ylilääkärin lähtemään moiselle matkalle? Tuhannen kilometrin mittainen kävely on Lahden Seudun Kulttuuri- ja Elämysmatkailun osuuskunnan pilottiponnistus. Viidestäkymmenestä päiväosuudesta koostuva reitti on kunnianosoitus kansalliseepoksemme koonneelle Elias Lönnrotille.

Kalevalakävelyksi nimetty tempaus on osa ”Via Kalevala” –hanketta. Sen tarkoituksena on kehittää ja rakentaa ”Lönnrotin polku” -kulttuurimatkailureitti vuoteen 2035 mennessä. Hankkeen työryhmän visiot ovat suuria. Toiveena on pystyä luomaan kuuluisan Pyhän Jaakobin pyhiinvaellusreitin kaltainen väylä Suomesta Venäjän Karjalaan.

”Idea lähti liikkeelle suomalais-venäläisen kulttuurifoorumin kautta. Kostamuksen museotoimen johtaja Aleksandr Koktomov nosti esille ajatuksen Lönnrotin runonkeruumatkojen käyttämisestä alueen matkailuvalttina.”, Holopainen kertoo.

Kasvava kiinnostus perinnekulttuuria ja kävelymatkailua kohtaan tarjosivat loistavat puitteet ehdotuksen jalostamiselle.

 

Pakotusta polvissa

Holopainen ja noin 40 muuta kulkijaa aloittivat taipaleensa Lohjan Sammatista kesäkuun ensimmäisenä sunnuntaina.

”Ennakkoilmoittautumisia otettiin vastaan noin kuusikymmentä. Jotkut osallistujista taivaltavat vain yhden alueen läpi tai suorittavat reitin viestinä.”, Holopainen sanoo.

Hankevastaava itse aikoo suoriutua koko matkasta. Tärkeintä ovat hyvät kengät ja riittävä peruskunto. Ensimmäisen viikon aikana kuljetun sadan kilometrin jälkeen Holopaisen jaloissa tuntuu pakotusta.

”Tiedän kokemuksesta, että jomotus helpottaa matkan aikana. Minulla on polvissani lievä nivelrikko, mutta se ei hidasta menoani. Kävely tekee hyvää nivelvaivoille.”

Ensikokeilun luonteen vuoksi kävelijöiden mukana kulkee kaksi asuntoautoa. Ne toimivat yösijana, mutta tarvittaessa myös sairaankuljetusvaunuina. Niissä matkustavat myös lounaat ja välipalat valmistavat huoltojoukot.

”Näin ensimmäisenä vuonna jätämme rinkat asuntoautoihin. Sen verran mukavuutta voi itselleen sallia näinkin pitkällä matkalla.”, Holopainen naurahtaa.

 

Kokonaisvaltainen elämys

Kalevalakävelyn reitti pyrkii välttämään vilkkaita valtateitä. Osallistujat taittavat matkaa pääasiassa polkuja ja hiljaisempia tieosuuksia pitkin. Pidemmistä, vähintään vuorokauden mittaisista tauoista he nauttivat aina 50-150 kilometrin jälkeen.

Pysähdyspaikoista useimmilla on tarjolla kulttuuriperintöön liittyvää ohjelmaa. Esimerkiksi Vesijärvellä kävelijät voivat osallistua suomalais-ugrilaisten kansojen maailmankongressiin. Venehjärvellä tutustutaan Kalevalan kansallispuistoon.

”Halusimme ajoittaa kävelyn siten, että tempauksen monipuolisuus hahmottuu osallistujille. Teemaan sopivat tapahtumat tuovat lisämaustetta matkanteolle.”, Holopainen kertoo.

 

Ilmoittaudu mukaan! Katso Kalevalakävelyn aikataulu ja reitti täältä.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto