Saatko tarpeeksi D-vitamiinia? Sen puutos voi vaikuttaa elinikään lyhentävästi sekä aikaistaa kuolemia, jotka johtuvat sydän- ja verisuonitaudeista.

Eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten yhteistutkimus osoitti, että liian vähäisellä D-vitamiinin saannilla on suuria riskejä.

Aineistoista osoitettiin yhteisanalyysillä, että veren D-vitamiinipitoisuudet vaihtelevat paljon vuodenaikojen, sukupuolen ja maan mukaan. Näistä vaihteluista riippumatta yli 55-vuotiaiden matalaan D-vitamiinipitoisuuteen liittyi 1,5-kertainen riski kuolla, uutisoi Duodecim. Heidän D-vitamiinitasojaan verrattiin osallistujiin, joilla oli suurempi vitamiinipitoisuus veressä.

Vähän D-vitamiinia saavat kuolevat muita aikaisemmin. Kuolemia tarkasteltiin eri aiheuttajien kannalta, kuten erikseen sydän- ja verisuonitaudeista johtuvista syistä. Syövän suhteen kuolleisuus yhteys oli epäselvempi: se rajoittui vain osallistujiin, jotka olivat sairastuneet syöpään jo aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yhteys ei kuitenkaan tutkijoiden mukaan johdu D-vitamiinista. Se voi selittyä myös sairauksilla, jotka lyhentävät elinikää ja mataloittavat D-vitamiinipitoisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimusaineistoissa tarkkailtiin 26 000 eurooppalaisen ja yhdysvaltalaisen 50–79-vuotiaan terveystietoja. Tutkimuksen tulokset julkaistiin British Medical Journal -julkaisussa.

Uutispalvelu Duodecim
(BMJ 2014;348:g3656)

Noniin

Olen ottanut d-vitamiiniä 100 mikrogrammaa/vrk  jo vuosia. Arvo on myös mitattu verestä ja oli hyvällä mallilla. Käytön aloittaminen aikanaan johti siihen, että saatoin jättää verenpainelääkityksen kokonaan pois kun paineet pysyneet kunnossa. Flunssaakaan en ole sairastanut 10 vuoteen, tähän voi tietenkin olla muutakin syytä kuin d-vitamiini.

D - vitamiinistä on pitkään ollut puhetta ja täälläkin useampi aloitus aiheesta.  Miksi vierittää yhtä ja samaa, vai istuuko paremmin vanhan ajatusmaailmaan, kerrataan ja kerrataan kuin pikkulapsia opetetaan. Ärsyttää!

Jokain epohjoismaalainen kärsii D-vitamiinin puutteesta, koska se  tulee auringonvalosta. 50 kikrogrammaa vähintään joka aamuu. Elämä maistuu ja kaikki flunssat pysyy poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla