Rahapeleistä innostunut senioriväki pelaa onnenpelejä, haaveilee isoista rahoista ja pitää pelihimonsa kurissa. Senioreista ongelmiin ajautuu useimmin ikämies, jonka terveyskin reistailee

Kun yli 63-vuotias pelaa rahapelejä viikoittain, hän useimmiten valitsee loton tai päivittäisille arvonnoille perustuvan pelin. Tai sitten hän viihtyy peliautomaatin äärellä.

Mielikuva hedelmäpeleihin talonsa ja tavaransa upottavasta mummeleista on kuitenkin tarua. Raha-peliautomaateilla keikkuu vähintään kerran viikossa vain 7 prosenttia yli 63-vuotiaista, paljastaa Ehkäisevä Päihdetyö EHYT ry:n teettämä tuore kysely.

Suurpelaaja kiihdyttää eläkkeellä

Ikääntynyt ongelmapelaaja on mies. Hänen terveytensä on heikompi kuin samanikäisillä keskimäärin ja taloudellinen tilannekin on vaikeampi. Hän pelaa paljon, ja usein syynä on halu paeta arjen murheita. Eläkkeelle jäätyään hän on alkanut käyttää entistä enemmän rahaa pelaamiseen.

– Ikääntyneet suurpelaajat ovat niitä, jotka pelasivat paljon jo nuorempana, EHYT ry:n projektipäällikkö Tapio Jaakkola muistuttaa.

Peliongelmaisia on yli 65-vuotiaista kaksi prosenttia, osoitti Väestökysely, jonka Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) teetti viime vuonna.

EHYT ry:n tämän kevään kyselyssä ongelmapelaajia löytyi enemmän, mutta Tapio Jaakkola ei vielä osaa sanoa, onko kyse erilaisesta mittaustavasta vai todellisesta ongelman paisumisesta.

Peliongelmaa EHYT ry mittasi kysymyksillä, jotka liittyvät rahankäyttöön ja pelaamisen salailuun:

Oletko tuntenut tarvetta käyttää pelaamiseen yhä enemmän rahaa?

Oletko valehdellut läheisillesi pelaamisestasi?

– Näihin kysymyksiin jokaisen rahapelejä pelaavan kannattaa aika ajoin vastata. Myönteinen vastaus vaikka vain toiseen viittaa siihen, että pelaaminen saattaa olla karkaamassa käsistä, Jaakkola huomauttaa

Isot rahat himottavat

Seniorit eivät kainostelleet kertoessaan pelaamisen motiiveistaan: isojen rahojen perässä oli reilusti yli puolet vastaajista. Melkein yhtä tärkeää oli pelien tuoma ajankulu, jännitys ja mahdollisesti jopa onnistumisen tunne, jos voitto tulee. 

Vastauksista kävi ilmi, että ikäihmiset pelaavat onnenpelejä, joissa ei vaadita erityisiä taitoja. Tapio Jaakkolaa huolestuttaa, ymmärtävätkö pelaajat riittävästi pelien toimintamekanismeja ja voittojen todennäköisyyksiä.

– Jos lottoon pistää viikossa esimerkiksi 50 euroa vitosen sijasta, voittomahdollisuus ei merkittävästi kasva, mutta rahanmeno on jo melkoista verrattuna vaikkapa keskimääräisiin eläkkeisiin. Eläkeläisenä ei myöskään pysty paikkaamaan pelien rahanmenoa lisätienesteillä, kuten työiässä.  

THL:n kyselyn mukaan suomalaiset käyttävät rahapeleihin keskimäärin reilut 11 euroa viikossa. Pääosa EHYT ry:n kyselyyn vastanneista eläkeläisistä kertoi vähentäneensä pelaamisen kulujaan eläkkeelle siirryttyään.

EHYT ry:n yhdessä LähiVerkko-projektin kanssa TNS-Gallupilla teettämään kaksivaiheiseen kyselyyn vastasi yhteensä 1401 yli 63-vuotiasta suomalaista. Heistä 400 haastateltiin puhelimitse ja sen perusteella arvioitiin ikäihmisten rahapelaamisen useutta. Internetkyselyyn vastanneet 1001 henkilöä vastasivat yksityiskohtaisemmin pelaamista koskeviin kysymyksiin.   

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto