Kaisa Jaakkola julkaisi äskettäin Hyvän olon hormonidieetti -kirjan, jossa hän avaa hormonien ja aineevaihdunnan merkitystä painonhallinnassa.
Kaisa Jaakkola julkaisi äskettäin Hyvän olon hormonidieetti -kirjan, jossa hän avaa hormonien ja aineevaihdunnan merkitystä painonhallinnassa.

Rahaa ja aikaa paloi, kun kirjailija, valmennusyrittäjä Kaisa Jaakkola, 33, etsi syitä väsymykselleen ja selittämättömän nopealle lihomiselleen. Lopulta diagnoosi oli helpotus.

”Aloin pudottaa painoa ensimmäistä kertaa vaihto-oppilasvuoteni jälkeen. Olin Teksasissa vuosina 1999–2000, ja Amerikan-buffetit tulivat silloin tutuiksi. Minulla oli koko ajan myös holtiton makeanhimo.

Kamppailin makeanhimoni kanssa vuosia, koska en syönyt riittävästi siinä vaiheessa. Kompensoin karkilla ruoanhimoani.

Päädyin pian vaihtarivuoden jälkeen kilpaurheilijaksi. Kisapaino oli tärkeää body fitnessissä ja tarkkailin syömisiäni tarkkaan. Kun lopetin kilpailemisen, lihoin muutamassa kuukaudessa 20 kiloa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Katso Kaisan vinkit: "Nämä ovat laihduttajan tärkeimmät ravintolisät x 4"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Kun lopetin kilpailemisen,
lihoin muutamassa
kuukaudessa 20 kiloa."

Siitä alkoi usean vuoden kierre: kokeilin kaikkia keinoja, välillä laihdutin, välillä ahmin. Teetätin kalliita laboratoriotestejä enkä tiennyt, mikä minua vaivasi.

Kunnes minulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli helpotus: Aloin saada syyn siihen miksi painonhallinta on niin vaikeaa.

Silloin jouduin pysähtymään ja miettimään elämäntapojani: onko arkeni sellaista, että se tukee terveyttäni ja hyvinvointiani?

Lue myös: Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

Uusia oppeja stressinhallintaan

Stressin ja sen hallinnan suhteen tuli myös paljon opetuksia. Vähensin kiirettä elämästä ja aloin panostaa enemmän nukkumiseen. On tärkeää, että elämässä säilyy ilo ja mielekkyys. Jos kaikkia ruokia käytetään puntarin kautta ja ollaan jatkuvasti kituutuskuurilla, niin onko se arvokasta elämää?

"Onko se arvokasta
elämää, jos ollaan
jatkuvasti kitukuurilla?"

Kun sain kilpirauhaslääkityksen lopulta kohdalleen, väsymykseni väheni ja aloin voida paremmin.

Liian vähän hiilareita

Minulla oli jo silloin hyvä ruokavalio, sillä olin tehnyt sen kanssa paljon töitä. Merkittävä oivallus kilpirauhaslääkityksen saamisen jälkeen oli kuitenkin se, että ymmärsin itse aiheuttaneeni näitä ongelmia. Minulla oli esimerkiksi ollut liian pitkään vähähiilihydraattinen ruokavalio viikottaisiin urheilumääriin ja stressitasooni nähden."

Olen huomannut, että missään ravintoaineissa ei saa niukistella. Energiansaanti pitää olla kohdallaan.  Elimistö alkaa säästää energiaa, mitä enemmän jojottelee pikakuureilla ja vähäenergisillä dieeteillä. Luonto ei tunne laihduttamista.”

Suosittelemme: ET-lehden kattava juttupankki kilpirauhasen häiriöistä

Kuka ja mitä?

"Moni on dieetillä jatkuvasti"

Kaisa Jaakkola on hyvinvointikirjailija, joka on äskettäin julkaissut viidennen kirjansa Hyvän olon hormonidieetti (Tammi, 2016).

Tässä kirjassa dieetti-sana tarkoittaa Kaisan mukaan ennen kaikkea elämäntapaa.

– Dieetistä on tullut tavallisessa arkikielessä laihdutuskuurin synonyymi. Se on väärin. Tarkoituksena on omaksua elämäntavat, joilla voi elää loppuelämän niin, ettei laihduttaminen ole elämän keskipiste. Pysyvä muutos on lopulta se, mitä jokainen odottaa dieetiltä.

Hänen mielestään moni aikuinen nainen on koko ajan laihdutuskuurilla ikään kuin dieetti olisi joku harrastus, joka aloitetaan joka vuosi uudelleen ja uudelleen jopa vuosikymmenten ajan.

"Suurin virhe on se,
että laihduttaja laskee
kalorit liian alas ja syö
liian vähän ruokaa."

– Suurin virhe on se, että laihduttaja laskee kalorit liian alas ja syö liian vähän ruokaa. Monelle on hitsaantunut päähän ne tunnetut 1200 kaloria ja mahdollisimman kevyt ruoka, jolloin laadukkaat proteiininlähteet tippuvat helposti pois ruokavaliosta.

– En sano, että kaikkien pitäisi lopettaa laihduttaminen. Mutta sen voi tehdä lempeämmin. Tasaisessa ruokailurytmissä, jossa on tarpeeksi perusruokaa, syöminen pysyy kontrollissa ilman, että pitää koko ajan miettiä ruokaa.

 

Kysely

Oletko tällä hetkellä laihdutuskuurilla?

En
En
52.6%
Kyllä
Kyllä
47.3%
Ääniä yhteensä: 465
Kaisa Jaakkola

Juuri tämän vuoksi olen ollut toimittajan kanssa useampaan kertaan eilisen jutun julkaisun jälkeen yhteydessä. Minä EN ole väittänyt että vähähiilihydraattinen ruokavalio aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminnan, koska näin ei ole. Alkuperäisessä (korjaamattomassa jutussa) otsikko väitti minun sanoneen, että VHH oli syynä vajaatoimintaan. Tämä on ollut toimittajan minun suuhuni laittama lause.

Lääkäreiden kanssa keskustellessa on käynyt selväksi, että minulla syitä kilpirauhashormonien toiminnan (huom: ei itse kilpirauhasen) häiriintymiseen ovat olleet kova stressitaso, liian vähäinen palautuminen, vuosien ajan energiansaannin suhteen niukistelu (mm. kisavuotena alimmillaan laihdutus 800-1000 kalorin energiansaannilla päivässä, yhdistettynä 20h/vk liikuntaan) ja samaan aikaan kymmenien viikkojen yhtäjaksoinen hyvin vähähiilihydraattinen ruokavalio. Mikään tekijä ei todennäköisesti yksinään saisi aikaan hormonihäiriöitä, mutta pitkäaikaisesti ja toisiinsa yhdistettynä tällainen kombo on varsin haitallinen koko hormonitoiminnalle. Jostain syystä tässä jutussa on haluttu keskittyä kilpirauhasongelmaan, vaikka hormonaalisia ongelmia oli tuohon aikaan muitakin.

Pitkäaikaisesti suuriin urheilumääriin ja korkeaan stressiin yhdistettynä VHH on huono idea. Ylipainoiselle ja suhteellisen vähän liikkuvalle laihduttajalle se voi olla oikein hyvä valinta. Ei kannata tehdä tämän jutun perusteella sitä päätelmää, että väittäisin etteikö VHH ole joillekin hyvä juttu. Hiilaritietoisuus ja hiilareiden ajoittaminen fiksusti (mm. suurimmat annokset liikunnan jälkeiseen aikaan, iltahiilarit unta parantamaan) on oikein hyvä juttu ihan kaikille. Sen sijaan VHH:n tarve täytyy miettiä yksilöllisesti, ja pohtia kauanko sitä kannattaa jatkaa.

Hohhoijaa

Ja Kaisalla on ilmeisesti myös tieteelistä näyttöä, että vähähiilihydraattisella dietillä on vaikutusta kilpirauheseen? Eipä taida olla. Kummallista, että tällaisia juttuja sitten isoilla otsikoilla uskotellaan ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla