Kaisa Jaakkola julkaisi äskettäin Hyvän olon hormonidieetti -kirjan, jossa hän avaa hormonien ja aineevaihdunnan merkitystä painonhallinnassa.
Kaisa Jaakkola julkaisi äskettäin Hyvän olon hormonidieetti -kirjan, jossa hän avaa hormonien ja aineevaihdunnan merkitystä painonhallinnassa.

Rahaa ja aikaa paloi, kun kirjailija, valmennusyrittäjä Kaisa Jaakkola, 33, etsi syitä väsymykselleen ja selittämättömän nopealle lihomiselleen. Lopulta diagnoosi oli helpotus.

”Aloin pudottaa painoa ensimmäistä kertaa vaihto-oppilasvuoteni jälkeen. Olin Teksasissa vuosina 1999–2000, ja Amerikan-buffetit tulivat silloin tutuiksi. Minulla oli koko ajan myös holtiton makeanhimo.

Kamppailin makeanhimoni kanssa vuosia, koska en syönyt riittävästi siinä vaiheessa. Kompensoin karkilla ruoanhimoani.

Päädyin pian vaihtarivuoden jälkeen kilpaurheilijaksi. Kisapaino oli tärkeää body fitnessissä ja tarkkailin syömisiäni tarkkaan. Kun lopetin kilpailemisen, lihoin muutamassa kuukaudessa 20 kiloa.

Katso Kaisan vinkit: "Nämä ovat laihduttajan tärkeimmät ravintolisät x 4"

"Kun lopetin kilpailemisen,
lihoin muutamassa
kuukaudessa 20 kiloa."

Siitä alkoi usean vuoden kierre: kokeilin kaikkia keinoja, välillä laihdutin, välillä ahmin. Teetätin kalliita laboratoriotestejä enkä tiennyt, mikä minua vaivasi.

Kunnes minulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli helpotus: Aloin saada syyn siihen miksi painonhallinta on niin vaikeaa.

Silloin jouduin pysähtymään ja miettimään elämäntapojani: onko arkeni sellaista, että se tukee terveyttäni ja hyvinvointiani?

Lue myös: Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

Uusia oppeja stressinhallintaan

Stressin ja sen hallinnan suhteen tuli myös paljon opetuksia. Vähensin kiirettä elämästä ja aloin panostaa enemmän nukkumiseen. On tärkeää, että elämässä säilyy ilo ja mielekkyys. Jos kaikkia ruokia käytetään puntarin kautta ja ollaan jatkuvasti kituutuskuurilla, niin onko se arvokasta elämää?

"Onko se arvokasta
elämää, jos ollaan
jatkuvasti kitukuurilla?"

Kun sain kilpirauhaslääkityksen lopulta kohdalleen, väsymykseni väheni ja aloin voida paremmin.

Liian vähän hiilareita

Minulla oli jo silloin hyvä ruokavalio, sillä olin tehnyt sen kanssa paljon töitä. Merkittävä oivallus kilpirauhaslääkityksen saamisen jälkeen oli kuitenkin se, että ymmärsin itse aiheuttaneeni näitä ongelmia. Minulla oli esimerkiksi ollut liian pitkään vähähiilihydraattinen ruokavalio viikottaisiin urheilumääriin ja stressitasooni nähden."

Olen huomannut, että missään ravintoaineissa ei saa niukistella. Energiansaanti pitää olla kohdallaan.  Elimistö alkaa säästää energiaa, mitä enemmän jojottelee pikakuureilla ja vähäenergisillä dieeteillä. Luonto ei tunne laihduttamista.”

Suosittelemme: ET-lehden kattava juttupankki kilpirauhasen häiriöistä

Kuka ja mitä?

"Moni on dieetillä jatkuvasti"

Kaisa Jaakkola on hyvinvointikirjailija, joka on äskettäin julkaissut viidennen kirjansa Hyvän olon hormonidieetti (Tammi, 2016).

Tässä kirjassa dieetti-sana tarkoittaa Kaisan mukaan ennen kaikkea elämäntapaa.

– Dieetistä on tullut tavallisessa arkikielessä laihdutuskuurin synonyymi. Se on väärin. Tarkoituksena on omaksua elämäntavat, joilla voi elää loppuelämän niin, ettei laihduttaminen ole elämän keskipiste. Pysyvä muutos on lopulta se, mitä jokainen odottaa dieetiltä.

Hänen mielestään moni aikuinen nainen on koko ajan laihdutuskuurilla ikään kuin dieetti olisi joku harrastus, joka aloitetaan joka vuosi uudelleen ja uudelleen jopa vuosikymmenten ajan.

"Suurin virhe on se,
että laihduttaja laskee
kalorit liian alas ja syö
liian vähän ruokaa."

– Suurin virhe on se, että laihduttaja laskee kalorit liian alas ja syö liian vähän ruokaa. Monelle on hitsaantunut päähän ne tunnetut 1200 kaloria ja mahdollisimman kevyt ruoka, jolloin laadukkaat proteiininlähteet tippuvat helposti pois ruokavaliosta.

– En sano, että kaikkien pitäisi lopettaa laihduttaminen. Mutta sen voi tehdä lempeämmin. Tasaisessa ruokailurytmissä, jossa on tarpeeksi perusruokaa, syöminen pysyy kontrollissa ilman, että pitää koko ajan miettiä ruokaa.

 

Kysely

Oletko tällä hetkellä laihdutuskuurilla?

En
En
52.6%
Kyllä
Kyllä
47.3%
Ääniä yhteensä: 465
Kaisa Jaakkola

Kaisa Jaakkola: ”Aiheutin itse itselleni kilpirauhasen ongelmia"

Juuri tämän vuoksi olen ollut toimittajan kanssa useampaan kertaan eilisen jutun julkaisun jälkeen yhteydessä. Minä EN ole väittänyt että vähähiilihydraattinen ruokavalio aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminnan, koska näin ei ole. Alkuperäisessä (korjaamattomassa jutussa) otsikko väitti minun sanoneen, että VHH oli syynä vajaatoimintaan. Tämä on ollut toimittajan minun suuhuni laittama lause. Lääkäreiden kanssa keskustellessa on käynyt selväksi, että minulla syitä kilpirauhashormonien toiminnan (...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto