Marevan on yleisin verenohennuslääke, mutta sen rinnalle on tullut uudella tavalla vaikuttavia lääkkeitä. Kenelle ne sopivat? Kuka tarvitsee veren hyytymisen estohoitoa?

Mitkä ovat vanhan hyytymisenestolääke Marevanin hyödyt? Kenelle lääke sopii?

Marevan on tehokas lääke siksi, että se estää verihyytymien kasvua ja katkaisee ikään kuin taudin etenemisen. Hyytymisen estohoitoa tarvitsevat esimerkiksi ne, joilla on ollut laskimo- tai keuhkoveritulppa. Marevanin ansiosta elimistön oma korjaava järjestelmä pääsee siivoamaan tarpeettomat hyytymät ilman kohtalokkaita seurauksia.
Eteisvärinäpotilaan aivohalvausriskiä Marevan-hoito pienentää kahdella kolmasosalla. Harvalla lääkkeellä on näin hyvä teho.

Millaisia ovat Marevanin huonot puolet?

Lääkkeelle ei ole vakioannosta. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kunkin potilaan kohdalla on tasapainoiltava riittävän vaikutuksen ja liiallisen vaikutuksen välillä.
Marevanilla on myös lukuisia yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden ja luontaistuotteiden kanssa. Tummanvihreiden kasvisten sisältämä K-vitamiini taas on Marevanin vastavaikuttaja. Marevanin kanssa ei siis voi syödä ihan mitä huvittaa. Toisaalta Marevanin K-vitamiinisidoksessa on hyväkin puolensa: jos Marevania käyttävä potilas joutuisi äkkiseltään vaikkapa leikkauspöydälle, Marevanin vaikutus saadaan kumottua nopeasti ja helposti.

Varo vihreitä ruokia, jos syöt näitä lääkkeitä

Ovatko uutuudet Marevania turvallisempia?

Aivan näin ei voi sanoa. Tosin apiksabaani, dabigatraani ja rivaroksabaani ovat tehokkaampia ja turvallisempiakin silloin, jos Marevan-hoito on sujunut huonosti ja INR-arvo heittelehtinyt. Lisäksi harvinaisen aivoverenvuodon riski on uusilla lääkkeillä hieman pienempi kuin Marevanilla.
Toisaalta on muistettava, että käyttökokemukset uusista hyytymislääkkeistä ovat yhä rajallisia.

Millaisia terveyshaittoja uusista hyytymisenestolääkkeistä voi olla?

Uutuuslääkkeiden kohdalla hyytymisen eston kumoaminen on Marevania vaikeampaa. Jos potilas joutuu yllättäen vaikkapa tapaturmaan ja leikkauspöydälle, verenvuotoriski on usein suurempi uudenlaisen hyytymislääkkeen käyttäjällä kuin Marevan-potilaalla.

Pitääkö tehdä jotakin, jos edessä on teko­nivelleikkaus?

Siinä tapauksessa uudenlainen hyytymisen­estolääke keskeytetään 1–4 vuorokautta ennen leikkausta. Tauon pituuteen vaikuttavat käytetty lääke, munuaisten toiminta ja suunnitellun leikkauksen suuruus. Jos aivohalvauksen riski eteisvärinäpotilaalla on niin suuri, ettei lääkettä voida panna tauolle, potilaalle annetaan ennen leik­kausta lyhytvaikutteista hepariinia pistoksina.

Milloin kannattaa harkita Marevanin vaihtoa uudenlaiseen hyytymislääkkeeseen?

Jos INR-arvot heittelehtivät jatkuvasti yli tai alle viitearvojen. Silloin mennään vuoristorataa: Marevan on milloin ali-, milloin ylitehoinen.
Jos Marevanin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, niin miksi vaihtaa halpa, hyvin tutkittu ja kelpo lääke helpompaan mutta kalliimpaan?
Vaikea munuaisten vajaatoiminta on este uusien lääkkeiden käytölle. Uutuuslääkkeet eivät myöskään sovi tekoläppäpotilaille.

Asiantuntijana Sydänliiton ylilääkäri Mikko Syvänne.

ET:n asiantuntijat vastaavat lääketieteen, liikunnan, ravitsemuksen ja seksuaaliterveyden sekä perinnönjakoon liittyviin kysymyksiin. Lähetä kysymyksesi täältä.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.