Tämän tarinan alkukuva on kaaos. Kaaos vastaanotolla, kaaos aamiaispöydässä, kaaos ”verstaalla”.

Miten pirussa nämä koukut ovat menneet näin pieneksi, kun ei niitä ahvenen suusta saa pois? Missä on lasit? Ne oikean vahvuiset?

Alkuun pärjäsin halpislukulaseilla, joita sanotaan täälläpäin Pulttiauton laseiksi. Plus puoltatoista, plus kakkosta, plus kolmosta, ja oikein tarkassa lähityössä, esimerkiksi luomen poistossa, sitten pullonpohjaneloset. Jokainen tietää, etteivät ne ole lopullinen ratkaisu.

Sitten piti hankkia monitehot Specsaversilta. Ei niihin tahtonut millään tottua. Näkökentän tietty dynaaminen sekavuus pään ja katsekulman muutoksissa aiheuttaa lievää huimauksen tunnetta ja siksi niiden käyttö tuntui vaikealta. Joten, lasien kanssa on koko ajan eestaas-päälle-pois-liikettä ja siksi ne ovat missä sattuu. Jotakin tarttis tehdä.

Olin sitten yksillä messuilla pitämässä tietovisajuttuja. Hoksasin, että siellä oli näönkorjausleikkauksiin erikoistuneen Medilaserin standi. Mieleeni tuli heti pari asiaa.

Hei, silmäkirurgi Oksmanin Petehän se hoitaa homman linssien vaihdolla. Minulla kun on sellainen aavistus, että joskus joudun harmaakaihin takia leikkaukseen joka tapauksessa – vaikka ei minulla mitään viitteitä kaihista kyllä vielä ole. Niin tämähän toimii ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä!

Otin yhteyttä. Porisimme puhelimessa, ja vakuutuin. Tähän kannattaa lähteä.

Tunneskaalan ääripäässä on pelko

Ensin on huolellinen esitutkimus, jonka perusteella sitten vasta leikkauskelpoisuus varmistuu. Jos kaikki on ok, niin linssit laitetaan tilaukseen ja sovittuna ajankohtana tohtori Oksman sitten suorittaa vaihdon jollain ihmeen ultraäänitekniikalla.

Lääkärillä on ammattiinsa liittävä pintakerros, älyllinen kuori, jota ei tarvitse paljon raaputtaa niin sieltä kuoriutuu esiin potilas moninaisine tunteineen. Sairastuminen käy skraapasta. Tai omalla kohdalla jo harkinta linssileikkauksesta.

Avuksi tulee tai joskus jää tulematta regression tuoma luottamus. Täytyy luottaa sekä high tech -tuotteeseen että lääkäriin ja heittäytyä.

Tunneskaalan toisessa ääripäässä on pelko, totta kai. Nyt ei olla kuskin paikalla, vaan kyytiläisen avuttomassa tilassa. Onneksi sen ymmärtää ja sen voi tässä ajan kanssa työstää mielikuvin. Antaa vain kuvien pulputa mielessä. Ja olipa ne miten irrationaalisia tahansa, niin niiden kanssa sitten voi painia ja selättää ne. Tässä auttaa minua se, että leikkaava kirurgi on tunnetusti huippuammattilainen. Häntä ei myöskään kipsaa se, että olen opiskeluajoilta tuttu kollega tai että tarinalla on yleisö.

Leikkauspelon taklaaminen ei ole yhden koon sukka. Jokaisella on tapansa.

Tieto auttaa useita. Se on tärkeää, että hoitava kirurgi tai hoitajakin asettuu kohdattavaksi ja selostaa operaation kulun. Tähän onneksi osataankin panostaa nykyaikana.

Jollekin voi olla hyväksi ottaa pelot esiin – varsinkin jos mielessä on luottamusvaje, joka vielä kaivertaa pelkona. Peloista kannattaa kertoa joko lääkärille tai hoitajalle.

Lähtökohtana minusta on hyvä kuunnella sisältä pulppuavaa omaa ääntä ja ymmärtää kuvia. Uhkakuvia tai mitä ne nyt ovatkaan.

ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo silmäleikkaukseen menosta ja operaation etenemisestä näillä internet-sivuilla myöhemmin lisää.


Lue ET-lehden omalääkärin Risto Laitilan haastattelu täältä.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto