Ecuadorilainen lähihoitaja David:

Musiikin avulla David Renoso oppi suomen kielen. Nyt hän toivoo, että hänen kotimaansa musiikki saisi suomalaiset tanssimaan.

Mitä puistoissa voi tehdä? Entäpä vanhainkodissa?

No, tietysti tanssia!

Sitä mieltä on lähihoitajaopiskelija David Reinoso. Hän kantaa usein cd-soittimen mukanaan puistoon ja pistää tanssiksi. Yleensä ihmiset ensin kummastelevat, mutta parhaimmillaan he tulevat mukaan liikkumaan.

Kun David viisi vuotta sitten muutti rakkauden perässä Ecuadorista Suomeen, yhden kotimaansa tavan hän päätti säilyttää, salsan.

– Ecuadorissa kaikki tanssivat, isä, äiti, sukulaiset. Siksi en osaa luopua salsasta, se on osa minua.

Joulukuussa lähihoitajaksi valmistuva David on työskennellyt opiskelujen alusta asti vanhusten kotihoitoyksikössä.

"Salsa ei katso ikää, se sopii ­kaikille."

– Tanssin myös asiakkaille, he rakastavat sitä. Salsa ei katso ikää, se sopii ­kaikille. Tanssiessa jokainen voi tuntea ­itsensä vapaaksi, niin minäkin tunnen, ­David hehkuttaa.

Näissä paikoissa David viihtyy x 5

  1. Turvalliset puistot
    Suomalaisten pitäisi olla ylpeämpiä puistoistaan, niitä riittää ja ne ovat viihtyisiä. Puistoissa ei tarvitse pelätä. Mielestäni Suomessa ehdottomasti parasta on turvallisuus. Täällä voi viettää aikaa huolettomasti.
    Käyn usein jossain kotini lähipuistoista, mutta erityisesti pidän paikoista, joissa pääsen veden äärelle. Veräjänmäessä, Vantaanjoen rannalla sijaitseva Pikkukoski on todella kiva paikka. Sen hiekkarannalla on mukava tanssia ja nauttia kesäpäivästä.
    → Pikkukoskelle pääsee bussilla 65A. Netin hakukoneista saa lisätietoa hakusanalla ’pikkukoski’
  2. Rakkaita makuja
    Teen itse aika usein ruokaa, ja kun koti-ikävä iskee, koetan tehdä ecuadorilaisia ruokia, kuten cevicheä. Käyn ostoksilla Helsingin Hakaniemen etnisessä ruokakaupassa Vii-­Voanissa. Sieltä löydän tuttuja mausteita, keittobanaaneja ja vaikkapa herkullisia bataattisipsejä. Helsingissä ei ole ecuadorilaista ravintolaa, mutta Niemenmäessä sijaitsevasta perulaisravintola La Morenasta löytyy aika lailla samoja makuja kuin meiltä kotoa. Ruoka on hyvää ja tunnelma mukava.
    → Vii-Voan, Hämeentie 3, Helsinki. viivoan.fi
    → La Morena, Niemenmäentie 2, Helsinki. lamorena.fi

  3. Merta ihailemaan
    Suomenlinna on Helsingin parhaita paikkoja. Koko ympäristö on rauhoittava; kauniit vanhat rakennukset ja meri.
    Olen asunut suurimman osan elämästäni sisämaassa, mutta rakastan merta. Sen katseleminen, samoin kuin tanssiminen, saavat minut tuntemaan itseni vapaaksi. Suomenlinnassa olo muuttuu nopeasti hyväksi.
    → Suomenlinnaan pääsee lautalla Kauppatorilta. Opastettuja kävelykierroksia viikonloppuisin eri kielillä. suomenlinna.fi
  4. Musiikki opetti kielen
    Rakastan musiikkia, ja nautin siitä koulu- ja työmatkoilla sekä aina ennen nukkumaanmenoa. Olen myös opetellut suomea kuuntelemalla esimerkiksi Jenni Vartiaista ja Haloo Helsinkiä.
    Eniten kuuntelen silti salsamusiikkia. Yksi unelmani täyttyi, kun saimme ystävien kanssa järjestettyä salsayhtye Grupo Nichen Suomeen elokuussa. Salsamusiikki rentouttaa, virkistää ja pistää väkisinkin jalat liikkumaan.
    → Grupo Nichen viimeisin levy on Tocando el Cielo con las Manos. Sen saa mm. verkkokaupasta, amazon.com.
  5. Kaikki tanssimaan!
    Kotona Ecuadorissa opin tanssimaan, koska kaikki ympärillä tanssivat. Aloitin tanssitunnit 16-vuotiaana.
    Suomessa salsaa oppi parhaiten tanssitunneilla. Ja jokainen voi oppia, ikään katsomatta. Laadukkaita tanssinopettajia on paljon. Entinen koripalloilija Mikko Kemppe innostui aikuisena salsasta ja opetteli sen salat asuessaan Yhdysvalloissa. Vaikka kukaan ei alkuun uskonut, hänestä kasvoi todella hyvä tanssija. Mikko on myös erittäin arvostettu opettaja.
    → Mikko Kemppe opettaa Helsinki Salsa Academyssa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. helsinkisalsaacademy.fi

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto