Tuore tutkimus osoitti, että kasvispitoinen ja vähärasvainen ruokavalio tuo terveyshyötyjä, vaikka paino ei putoaisi grammaakaan.

Ylipainoisille henkilöille kehittyy usein sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä sekä valtimonkovetustautia. Niiden synnyn taustalla vaikuttaa osaltaan niin sanottu matala-asteisenen tulehdustila, jonka puolestaan aiheuttavat ihonalaisen rasvakudoksen toiminnan häiriöt ylipainon kehittyessä.

Itä-Suomen yliopistossa tutkittiin matala-asteiseen tulehdustilaan liittyyvien geenien ilmenemistä ihonalaisessa rasvakudoksessa.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että hyvinvointia edistävä pohjoismainen ruokavalio vähentää matala-asteiseen tulehdukseen liittyvien geenien ilmentymistä ihonalaisessa rasvakudoksessa. Tutkimuksessa pyrittiin siihen, ettei tutkittavien paino muutu. Huolimatta siitä, että paino pysyi ennallaan, tutkittavien rasvakudoksen aineenvaihdunta reagoi tälle ruokavaliolle.

Minkälainen on pohjoismainen ruokavalio?

Pohjoismaiseen ruokavalioon sisältyi täysjyväviljaa, vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, vähärasvaisia maitotuotteita, rypsiöljyä ja kolme kala-ateriaa viikossa.

Tutkimukseen osallistui keski-ikäisiä ylipainoisia miehiä ja naisia, joilla oli vähintään kaksi metabolisen oireyhtymän piirrettä kuten kohonnut verenpaine tai poikkeavat veren rasva-arvot. Puolet osallistujista noudatti terveellistä ruokavaliota 18–24 viikon ajan. Verrokkiryhmän ruokavaliossa oli vähäkuituisia viljatuotteita, voipohjaisia levitteitä ja rajoitetusti kalaa.

Kahden ryhmän rasvakudoksessa havaittiin eroja 128 eri geenin toiminnassa. Useiden tulehdukseen liittyvien geenien ilmentyminen oli ”terveellisessä” ryhmässä vähäisempää kuin verrokkiryhmässä.

Tulokset on julkaistu arvostetussa American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Lähde: Itä-Suomen yliopisto

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: