Neljännes suomalaisista nukkuu vähemmän kuin 6,5 tuntia vuorokaudessa. Unettomuuteen on pian luvassa päivitettyjä Käypä hoito -suosituksia. Yksi unettomuutta arkisesti hoitava keino on touhuilu - vaikkapa haravointi.

1. Suomalaisista neljännes nukkuu alle 6,5 tuntia vuorokaudessa. Nukummeko liian vähän?
Unen tarve on yksilöllistä. Kuusi ja puoli tuntia unta riittää osalle, kaikille ei. Ikääntyessä kokonaisunimäärä ei välttämättä vähene, mutta uni jaksottuu eri lailla. Osa unesta nukutaan päivällä. Unen keveneminen ja vuorokausirytmin aikaistuminen kuuluvat normaaliin ikääntymiseen.
Vastaa myös: Montako tuntia nukuit?
 

2. Mistä tietää nukkuneensa riittävästi?
Jos herää aamulla virkeänä eikä väsymys haittaa päivän touhuja. Jälkimmäinen on se tärkein kriteeri.
 

3. Mikä meitä valvottaa?
Yleisin herättäjä on wc-käynti. Jos vessassa täytyy rampata useammin kuin kaksi kertaa yössä, se alkaa yleensä häiritä unta. 90 minuutin unisyklissä on kevyt-, vilke- ja syvän unen vaihe. Jos nukutut jaksot jäävät lyhyemmiksi, kaikki vaiheet eivät ehdi tulla ja unen voi kokea huonoksi ja vähemmän virkistäväksi.
 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Päiväajan tekemiset vaikuttavat yöuneen. Mitä päivällä kannattaa tehdä nukkuakseen hyvin?
Terveelliset elämäntavat ovat myös hyviä unen antajia. Niin sanottu sisäinen kello voi iän myötä rapistua ja vuorokaudenaikojen erottaminen vaikeutuu. Tätä voi torjua sillä, että liikkuu ja käyttää aivojaan päiväsaikaan mahdollisimman paljon.
Kirkasvalo piristää aamuisin, mutta illalla tietokoneen tai tabletin valo voi piristää liikaa. Jos unen kanssa on vaikeuksia, tietokoneruudut kannattaa sulkea ajoissa.
Lue myös: Paremman päiväunen resepti – ethän tee tätä virhettä?

Päiväunet on hyvä rutiini, mutta nukkumista kannattaa välttää myöhään iltapäivällä. 
 

5. Mitkä muut tekijät altistavat unettomuudelle?
Erityisesti sairaudet tai niiden oireet. Myös perintötekijöillä voi olla vaikutusta.
Suosittelemme: 8 kysymystä vaikeista uniongelmista
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

6. Ovatko puhuminen ja terapia parasta unilääkettä?
Ehdottomasti, jos unettomuuden taustalla on tällaisia asioita. Hoidossa pitäisi päästä ongelman juurille.
 

7. Mikä kaikki voi laukaista kypsän iän unettomuuden?
Kaikilla on ajoittain unettomuutta, mutta toisilla on suurempi alttius reagoida asioihin unen laadulla. Mikä tahansa elämänmuutos tai terveydentilan muutos voi aiheuttaa unettomuutta. Myös voimakkaat vaihdevuosioireet ovat merkittävä syy uniongelmiin.
Jos unihäiriö jatkuu yhtäjaksoisesti yli kuukauden, siihen kannattaa hakea apua.
 

8. Miten pitkään unta kannattaa odottaa sängyssä?
Yli tuntia sängyssä ei kannata loikoilla. Viisaampaa on nousta ylös, tehdä jotain rentouttavaa ja yrittää sitten uudelleen, kun alkaa väsyttää.
 

9. Missä tilanteissa nukahtamis- ja unilääkkeistä on apua?
Parhaiten ne tehoavat lyhytaikaisesti käytettyinä lyhytkestoiseen unettomuuteen. Kuukausia jatkuneeseen unettomuuteen niistä on huonosti apua.
Mielenkiintoista: 5 ruokaa, jotka auttavat sinua nukkumaan

Asiantuntijana geriatri ja unettomuuden käypä hoito -työryhmän jäsen Maaria Seppälä

Pehmeitä keinoja

  • Unettomuuden hoitoon suositellaan entistä useammin lääkkeettömiä hoitokeinoja. 
  • Kognitiiviset keinot, kuten erilaiset uniterapiat voivat toimia unettomuuden hoidossa.
  • Unettomuutta hoidetaan jo nyt esimerkiksi hypnoosilla.
  • Myös masennuslääkkeitä on käytetty unettomuuden hoidossa.

Käypä hoito suositus päivittyy syksyllä 2015.
 

Oletko jo lukenut tämän: Sairaus piinasi Pirkkoa tauotta: "Nukuin vain 1,5 tuntia yössä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla