Silmät suljettuina muistamme asioita tavallista paremmin. Muistia voi virkistää helpoin konstein - aina kyse ei ole sairaudesta.

Surreyn yliopiston tutkijat ovat saaneet vahvistuksen olettamukselle, jonka mukaan muistamme silmät suljettuina asioita paremmin kuin ympärille katsellessa. Koehenkilöille näytettiin ensin videoita, minkä jälkeen heitä pyydeltiin muistelemaan näkemäänsä ja kuulemaansa ensin silmät auki ja sen jälkeen silmät suljettuina.

Silmät kiinni asiat muistuivat mieleen paremmin. Myös kuultu muistui mieleen paremmin.

Ajoittaiset muistikatkokset eivät läheskään aina kieli vakavasta sairaudesta. Usein taustalla voi olla stressiä, huolia, kiirettä - keskittymiskyvyn hajanaisuutta.

10 keinoa virkistää hataraa muistia.

1. Aloita uutispiiri. Valitse päivänpolttavista uutisista tai puheenaiheista yksi, ja muodosta uutisesta mielipide. Keskustele siitä, väittele ja perustele. Soita vaikka miniälle aiheesta!

2. Keksi vastaantulijalle tarina. Anna luovalle puolellesi virtaa ja kehittele kohtaamillesi tuntemattomille ihmisille tarinoita. Kukahan tuokin on? Miteköhän asuu? Mielikuvituksen ruokkiminen virkistää mieltä. 

3. Valitse lautasellesi kasviksia ja kalaa sekä tyydyttymättömiä rasvahappoja, eli esimerkiksi rypsiöljyä salaattiin. D-vitamiini ja Omegat vaalivat muistia. 

4. Nuku, jos nukuttaa. Unen tarve vähenee usein vanhemmiten, mutta anna aivoillesi silti lupa levätä. Uuden oppiminen tekee hyvää muistille, mutta yhtä lailla aivot kaipaavat palautumista ja joutenoloa. 

5. Käy läpi valokuvia. Muistele tapahtumia ja kohtaamiasi ihmisiä. Jos tapahtumat eivät heti palaudu mieleesi, älä säikähdä. Sulje vaikka silmäsi. 

6. Ulkoile. Raitis ilma ja lyhytkin reippailu rentouttaa ja saa veren kiertämään. Ajatus kulkee!

7. Muista hengittää syvään. Korkea verenpaine tekee hallaa myös muistamiselle. Kun paineet ovat 140/80, myös muisti kiittää!

8. Tarkista B12-vitamiinitasosi. Juuri tuon B-vitamiinin on sanottu vaalivan aivoja. Katso, mistä saat B12-vitamiinia - klikkaa tästä.

9. Vähennä alkoholinkäyttöä. Liiallinen alkoholinkäyttö murentaa muistia. Katso tästä, onko alkoholinkäyttösi riskirajoilla.

10. Älä eristäydy. Ajatukset, niitä saa tulla! Juttele vaikka kaupan kassalle, mutta pääasia, että uskallat ja olet sosiaalinen.

Lähde: ET-arkisto

Yksitoikkoisuus, kiire ja tunne-elämän muutokset nakertavat muistia. Säännöllinen pähkäily on aivojen parasta omahoitoa. Laadimme viikoksi helpon treeniohjelman.

MAANANTAI:

Keskustele uutisista

Valitse kolme kiinnostavinta uutista ja keskustele niistä jonkun kanssa. Tällainen uutispiiri synnyttää oivalluksia ja oivallukset tekevät hyvää: aivojen solut muodostavat uusia verkostoja, mikä on muistin kannalta tärkeää.

TIISTAI:

Tee ihmiselle tarina

Keksi vastaantulijalle tai vieressä istuvalle elämä. Kuka hän on? Mitä työtä hän tekee? Millainen on hänen kotinsa? Lempiruokansa? Tämä harjoitus ruokkii mielikuvitusta, mikä voitelee muistia.

KESKIVIIKKO:

Käytä väärää kättä

Jos olet oikeakätinen, harjaa hampaat tai kirjoittele nimeäsi toisella kädellä. Poikkea opitusta. Kun vaihdat suuntaa ja rutiinia, haastat aivojasi.

TORSTAI:

Haaveile hiljaa

Sulje silmät ja istu rauhassa muutama minuutti. Jos ajatus karkaa, keskitä mieli varpaisiisi. Harjoitus antaa aivoillesi lepoa ja säästää muistia. Aivot oppivat levossa.

PERJANTAI:

Unohda kauppalappu

Suunnittele ruokaostokset ja tee ostoslappu. Jätä kauppalappu kuitenkin kotiin. Tämä harjoitus on jumppaa aivoillesi. Joudut muistelemaan, mitä tarvitset ja miksi.

LAUANTAI:

Kertaa matkareissu

Mihin matkustit viimeksi? Mitä söit, teit, kuulit ja kohtasit? Käy läpi matkakuvia ja muistele. Harjoitus synnyttää muistikuvia ja hellii aivoja.

SUNNUNTAI:

Tanssi sikin sokin

Astu ristiin, keinahtele, pyörähdä. Tanssi kehittää koordinaatiokykyä ja tukee aivojen virkeyttä. Mielesi oppii uutta ja muistaminen tehostuu.

Lue myös: Paranna muistia koordinaatiojumpalla – katso kolmen liikkeen ohjeet 

Asiantuntija: Työikäisten muistipalveluihin erikoistunut Heidi Härmä Muistiliitosta.

Siru Törrösen, 69, äiti ei suostunut muistitesteihin. Tytär vinkkaa, kuinka hän sai vihaisen ja pelokkaan äidin lopulta lääkärin vastaanotolle.

Siru Törrönen:

"Äitini asui yksin maatilalla lapsuudenkodissani Köyliössä, eikä pyynnöistäni huolimatta ollut suostunut muistitesteihin. Olin epäillyt äitini muistia jo pitkään, hän tuntui piilottelevan muistamattomuuttaan aggressiivisella käytöksellä.

Vainoharhaisuus oli ensimmäisiä pahempia oireita. Toiveenamme oli vuonna 2010 muuttaa Köyliöön, lähemmäs äitiäni. Äitini vainoharhaisuus oli kuitenkin tuohon aikaan pahimmillaan, eikä hän laskenut meitä lähelle itseään. 

Olin saanut taisteltua äidilleni kaksi kertaa päivässä vierailevat kotihoitajat, joiden tekemät ruuat äitini tosin nakkasi useimmiten roskiin. Kesällä 2016 kotihoito teki viimein päätöksen äitini siirtämisestä hoitokotiin. Sitä ennen hän oli lähtenyt öisin etsimään isääni, joka oli kuollut 16 vuotta aikaisemmin."

Näin huomasin muistisairauden:

  1. Piilotetut esineet.
    "Äidin avaimet ja lompakko löytyivät toistuvasti jääkaapista. Se oli ainoa paikka, jossa ne olivat hänen mielestään turvassa."
  2. Sairauden kätkeminen.
    "Äiti ei juhlissa halunnut puhua pitkään kenenkään kanssa. Jos hän lähti yksin käymään jossakin, hän soitti viimeistään puolen tunnin kulutta ja ilmoitti haluavansa heti takaisin kotiin."
  3. Kadonneet taidot.
    "Äitini ruuanlaittotaito katosi vähitellen kokonaan. Ensin hän söi joka päivä lihapullia, sitten vain sipulia ja jauhelihaa."
  4. Turvalliset ostokset.
    "Äiti alkoi ostaa kaupasta vain maitoa ja jauhelihaa, ei mitään muuta."
  5. Vaikeat vesi ja sähkö.
    "Löysin äidin usein pimeästä istumasta. Kesäkuumalla hän saattoi lämmittää talon paahtavan kuumaksi. Äiti lopetti myös pesulla käymisen kokonaan, eikä pessyt enää pyykkiä, vaan yritti kätkeä likaiset vaatteensa."

Sirun vinkit muistisairaan omaisen auttamiseksi:

1. Seuraa läheisen muistia ajan kanssa.

"Oma äitini jaksoi skarpata noin puolisen tuntia vieraiden seurassa, sen jälkeen hän ahdistui ja pyrki poistumaan paikalta."

2. Joukkoista.

"Kun en saanut äitiä lääkäriin, järjestin hänet kuntamme vanhustyön retkelle mukaan. Retken jälkeen järjestäjät ottivat minuun yhteyttä ja kertoivat huomanneensa äitini muistin heikentyneen. En enää ollut asian kanssa yksin. Pyysin retken järjestäjiltä asiasta kirjallisen lausunnon."

3. Ole yhteydessä lääkäriin ja kunnan työntekijään.

"Kunnan vanhustyöntekijä tapaa asiakkaan ensin ja välittää tiedot lääkärille. Lääkärin tapaamisen jälkeen arvioidaan mahdollinen tarve jatkotutkimuksille. Sekä lääkäri ja kunnan työntekijä kannattaa valmistella siihen, että muistisairas pyrkii piilottamaan sairauden ja poistumaan paikalta."

4. Jos on pakko, huijaa.

"Lopulta sain äitini lähtemään muistitesteihin väittämällä hänen itse varanneen niihin ajan. Äiti oli jo niin muistamaton ja peloissaan, ettei kehdannut kieltää tehneensä niin."

Siru Törrösen laajemman haastattelun voit lukea ET:n numerosta 2/2018.