Muisti ei lopu kesken. Mitä enemmän aivojaan ja kehoaan treenaa, sitä itsenäisempi ja vireämpi vanhuus on luvassa. Terve ihminen ei höperöidy!

Muistin ongelmista puhutaan nykyisin niin paljon, että vallalla on monenlaista harhaa. Pahin – jopa itseään toteuttava – uskomus on se, että iän arvellaan automaattisesti tuovan mukanaan jonkin muistisairauden.

Että vanha ihminen on luonnostaan höppänä. Mutta ei se niin mene!

Jos ihminen pysyy suhteellisen terveenä ja aktiivisena, myös pää pysyy terävänä. Loppuun saakka. Ja sama toisin päin: jos fyysisen kunnon antaa rapautua, aivot seuraavat perässä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vireyden eteen pitää – ja kannattaa – nähdä vaivaa. Tai oikeammin, antaa tilaa ilolle. Olennaista aivojen kunnon kannalta on myös se, miten asennoituu elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Milloin omasta muistista pitää huolestua? Muistiliiton asiantuntija etlehti.fissä maanantaina 4.5. kello 15–16. Tule kysymään mitä tahansa muistista ja muistisairauksista.

Muista nämä aivoja suojaavat toiminnot!

  • Riittävä uni ja lepo.
  • Päiväunet max. 20 min.
  • Aktiivinen (hyöty)liikunta.
  • Oikea ruokavalio: runsaasti kasviksia, juureksia, marjoja, kalaa ja hyviä öljyjä.
    Testaa tästä, syötkö suositusten mukaan.
  • Verenpaine alle 140/80.
  • Kokonaiskolesteroli alle 6,5.
  • Ystävät. Sosiaalinen kanssakäyminen.
  • Harrastukset. Älylliset haasteet. Innostuminen. Uudelle altistuminen.
  • Positiivinen asenne. Positiivinen stressikin tekee hyvää!
  • Kypärä päähän vauhtilajeissa

Muistia murentavat

  • Humalajuominen
  • Tupakointi
  • Yksipuolinen ravinto ja vähäinen liikunta
  • Keskivartalolihavuus
  • Korkea verenpaine ja kolesteroli
  • Pitkäkestoinen stressi ja masennus
  • Kilpirauhasen vajaatoiminta
  • Kiputilat
  • Väärä lääkitys
  • B₁₂-vitamiinin puute

Liikunnan muistihyötyjä

  • Parantaa aivojen verenkiertoa. Aivot saavat paremmin happea ja ottavan ravinteita tehokkaammin käyttöön.
  • Tehostaa aivojen hermosolujen välisiä yhteyksiä.
  • Parantaa unen laatua.
  • Nostaa mielialaa.
  • Laskee verenpainetta. Hoitaa 2-tyypin diabetesta.

Asiantuntijoina psykologian tohtori Merja Kurki, Aivosäätiö, ja projektipäällikkö Heidi Härmä, Muistiliitto.

Itse menin muistitestiin vuosi sitten kun nimimuisti tuntui takkuilevan, mutta se kuulemma on ihan normaalia ikääntyneillä. Samoin nämä testikysymykset olivat niin helppoja että täytyy olla jo vakavampi muistisairaus jos niistä ei selviä. Hoitaja totesi myös, että jos itse on huolestunut muististaan niin ei mitään hätää, dementiaa sairastava ei itse huomaa muistissaan mitään ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla